هیات نظارت متا انتشار پست‌های فیسبوکی حاوی «مرگ بر خامنه‌ای» را مجاز دانست

هیات نظارت متا (شرکت مادر فیس‌بوک) تصمیم این شرکت برای حذف یک پست‌ فیس‌بوکی حاوی شعار «مرگ بر خامنه‌ای» را لغو و اعلام کرد که این شعار یک شعار سیاسی است و به معنای تهدید او و ناقض قانون این شرکت در منع تهدیدهای خشونت‌آمیز نیست.

این هیات که از سوی متا تامین مالی می‌شود اما به طور مستقل عمل می‌کند، روز دوشنبه با انتشار حکمی به نقش خامنه‌ای در سرکوب اعتراضات سراسری ماه‌های اخیر در ایران اشاره کرد.

هیات نظارت متا همچنین از این شرکت خواست تا به یک پست‌ حاوی شعار «مرگ بر خامنه‌ای» که از سوی این شرکت از شبکه‌های اجتماعی حذف شده، مجوز دهد و دوباره آن را منتشر کند.

بر اساس این تصمیم، «هیات نظارت دریافته که حذف این پست‌ با استانداردها، ارزش‌ها یا مسئولیت‌های حقوق بشر متا مطابقت ندارد.»

این نهاد تاکید کرد که در وضعیت کلی اجتماعی، سیاسی و زبانی ایران، شعار «مرگ بر خامنه‌ای» باید به صورت «سرنگونی» فهمیده شود که این یک «شعار لفظی و سیاسی است و نه یک تهدید معتبر».

پست مورد نظر مربوط به تابستان گذشته است که حاوی کاریکاتوری از خامنه‌ای با عنوان «مرگ بر حکومت اسلامی ضد زن» و «مرگ بر رهبر کثیف آن خامنه‌ای» بوده است.

از شهریورماه، خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی در واکنش به قتل مهسا امینی آغاز شد و معترضان در سراسر ایران شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سر داده‌اند.

شرکت متا تاکنون بارها محتواهایی که را با این توجیه که می‌تواند خشونت‌آمیز تلقی شود، حذف کرده است.

با این حال، مارس گذشته، اندکی پس از حمله روسیه به اوکراین، فیس‌بوک تصمیم گرفت پیام‌های خصمانه علیه ارتش و رهبران روسیه را حذف نکند.

متا بعدا اعلام کرد که اجازه تهدید به مرگ علیه سران دولت یا شهروندان روسیه را نمی‌دهد.

پیشتر جمعی از ایرانیان متخصص در حوزه فناوری و فعالان سیاسی در شمال کالیفرنیا دراعتراض به سیاست‌های شرکت متا در جهت سانسور و حذف مطالبی که مخالفان جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند، تجمع کردند.