» احمد رئیسی و شهاب‌الدین نظری، زندانیان سیاسی: جمهوری اسلامی به‌ زودی سرنگون می‌شود


احمد رئیسی و شهاب‌الدین نظری، زندانیان سیاسی: جمهوری اسلامی به‌ زودی سرنگون می‌شود
دو فعال سیاسی در ایران با ضبط ویدیوهایی که پس از بازداشت آن‌ها منتشر شده، اعلام کردند که سرکوب و بازداشت‌های گسترده نمی‌تواند مانع فروپاشی جمهوری اسلامی شود

احمد رئیسی و شهاب‌الدین نظری، دو فعال سیاسی و دانشجویی که روز ۲۱ دی‌ (۱۱ ژانویه ۲۰۲۳) به دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی ایران بازداشت شدند، در ویدیوهایی جداگانه اعلام کردند که بازداشت و سرکوب نمی‌تواند آنان و سایر ایرانیان معترض به نظام جمهوری اسلامی را از رسیدن به هدفشان بازدارد و نظام حاکم بر ایران به زودی سرنگون خواهد شد.

این دو فعال سیاسی، ویدیوهای اعتراضی خود را پیش از بازداشت ضبط کرده بودند و پس از دستگیری آن‌ها، اینک ویدیوها از طریق دوستانشان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

احمد رئیسی، دبیر سابق انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه بوعلی سینای همدان، در ویدیو خود می‌گوید: «حکومت از یکایک ما می‌ترسد و با تلاش بیهوده سعی در ترساندن ما دارد. درست است که ما در نبردی نابرابر هستیم که یک‌سو حکومتی با گلوله و زور و زندان است و سوی دیگر مردمانی با دستانی خالی، اما پیروز این نبرد ملتی خواهد بود که خواست او آزادی و زندگی است. زندگی بر مرگ پیروز خواهد شد. ما روایت کشته‌شدگان و ستمدیدگان را به یاد می‌آوریم. ما به یاد می‌آوریم که این مرگسازان ۴۳ سال به همه ما زخم زدند و ما را داغدار عزیزانمان کردند و حالا هم می‌خواهند با کشتار و سرکوب ما را خفه کنند.»

این فعال سیاسی در بخش دیگری از سخنان صریح خود می‌گوید که ایرانیان برای پاسداشت ارزش‌های انسانی، هیچ راهی جز «برافکندن این خدایگان پلیدی» ندارند.

احمد رئیسی می‌گوید: «ما راهی جز انقلاب نداریم. ما از این راه برنمی‌گردیم. ما باور داریم که می‌توانیم این حکومت را سرنگون کنیم. راهی ناهموار در پیش داریم، اما همان‌ گونه که تا امروز هوشمندانه و آگاهانه پیروزی‌های بزرگی به ‌دست آورده‌ایم، بی‌ترس و پرامید تا پیروزی نهایی پیش خواهیم رفت. ما سراپا رودرروی این حکومت ایستاده‌ایم و با هم به این نکبت پایان خواهیم داد. در خیابان‌ها بر این مردم‌کش تباهی‌آفرین پیروز خواهیم شد و در همه خیابان‌های شهر جشن زندگی برپا خواهیم کرد. زن، زندگی، آزادی.»

شهاب‌الدین نظری، کنشگر سیاسی و دانشجوی مقطع ارشد دانشگاه بهشتی تهران در رشته علوم سیاسی، نیز در سخنان ویدیویی خود اعلام می‌کند که یکی از اهداف نیروهای سرکوبگر از بازداشت‌ها، «ایجاد ترس و ناامیدی» بین شهروندان معترض است و در نتیجه، مردم نباید اجازه دهند که جمهوری اسلامی به هدف خود برسد.

شهاب‌الدین نظری می‌گوید: «امروز همه‌ چیز روشن است؛ ایران قرن‌هاست که پابرجا مانده و خواهد ماند، و این دیکتاتوری‌ها هستند که قطعا درهم می‌شکنند. من مطئنم که مسیر آزادیخواهی ما از کف خیابان‌ها می‌گذرد و به همین دلیل، بارها تظاهرات میلیونی خودمان در کف شهرها را در ذهن خودم مرور کردم. چشم‌انتظار قدرت‌های خارجی هم نیستیم، چرا که اگر ما مردم اراده بکنیم، آن‌ها چاره‌ای جز حمایت نخواهند داشت. من نگران فردای بعد از این حکومت هم نیستم. چه لذتی از این بالاتر که ایرانمان را آنطور که دوست داریم، باهم بسازیم. به هم اعتماد کنیم و تمرکزمان را روی آزادی کشورمان بگذاریم، چون بعد از آن قطعا فرصت برای سایر تصمیمات خواهیم داشت. ما تا آخر ایستاده‌ایم. زن، زندگی، آزادی.»

درحال حاضر از آخرین وضعیت سلامتی و جزئیات اتهام‌هایی که قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران و ماموران امنیتی بر ضد احمد رئیسی و شهاب‌الدین نظری مطرح کرده‌اند، خبری در دست نیست و خانواده‌های این دو فعال سیاسی نگران سلامتی‌ آنان‌اند.

شهاب‌الدین نظری پیش‌تر در سال ۱۳۹۹ با حکم شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به تحمل یک سال زندان محکوم شده بود و ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ پس از تحمل ۹ هفته حبس، از زندان آزاد شد. احمد رئیسی نیز پیش از این سابقه بازداشت و حمله ماموران سرکوبگر به منزلش را دارد.

بیان چنین سخنان صریح و شجاعانه‌ای از زبان فعالان سیاسی و منتقدان نظام جمهوری اسلامی در داخل ایران، نشان می‌دهد که میزان خشم و نفرت شهروندان ایرانی از وضعیت جاری به بالاترین حد ممکن رسیده است و ادعاهای مقام‌های حکومتی درباره پایان یافتن خیزش سراسری، با واقعیت منطبق نیست.