دبیرکل سازمان ملل در نشست سالانه رهبران جهان، وضعیت جهانی را به «بشکه باروت» تشبیه کرد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نشست سالانه رهبران جهان در نیویورک، با اشاره به جنگ‌های جاری در جهان، هشدار داد که «معافیت از مجازات، نابرابری و عدم اطمینان» سبب ایجاد یک «جهان ناپایدار» شده و شمار فزاینده‌ای از کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که باید کارت «آزادی از زندان» را داشته باشند. گوترش در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل هشدار داد که جهان به سوی «یک بشکه باروت» که خطر بلعیدن جهان را درپی دارد، حرکت می‌کند.

مجمع عمومی سازمان ملل درحالی برگزار شده که جنگ‌ اوکراین-روسیه و جنگ خاورمیانه، با رسیدن به مرحله حساس، شکاف‌های ژئوپلیتیکی را بیش از گذشته نمایان کرده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی خود در میان رهبران جهان، با اشاره به این جنگ‌ها و خطر استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در آن، هشدار داد که بشریت به سوی «غیرقابل‌تصور-یک بشکه باروت که خطر بلعیدن جهان را دارد» حرکت می‌کند.

گوترش با گفتن اینکه «این‌گونه ادامه داده نمی‌توانیم»، در مورد وضعیت کنونی جهان، با اشاره به بازی معروف مونوپولی، گفت که «امروز، شمار فزاینده‌ای از دولت‌ها و دیگران، احساس می‌کنند که حق دریافت کارت آزادی از زندان را دارند.»

نشست سالانه رهبران جهانی، زیر سایه افزایش اختلافات جهانی، جنگ‌های جاری در غزه، اوکراین و سودان و نیز تهدید گسترش جنگ به کل خاورمیانه، آغاز شده است.

Print Friendly, PDF & Email