بایدن: اوکراین پیروز خواهد شد؛ ترامپ با زلنسکی دیدار می‌کند


ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهور اوکراین قرار است روز جمعه در نیویورک با دونالد ترامپ رییس‌جمهور پیشین آمریکا و نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات پیش‌رو ریاست‌جمهوری این کشور دیدار کند. همزمان جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که روسیه در جنگ علیه اوکراین پیروز نخواهد شد.

دیدار برنامه‌ریزی‌شده زلنسکی با ترامپ با توجه به انتقادات متعدد جمهوری‌خواهان از کمک‌های گسترده آمریکا به اوکراین دیداری حساس ارزیابی شده است.

ترامپ روز پنجشنبه اعلام کرد که درخواست برگزاری این دیدار را زلنسکی به او ارائه کرده است.

رییس‌جمهور اوکراین که از حمایت دولت فعلی آمریکا نسبتا اطمینان دارد، آشکارا نگران سرنوشت کمک‌های آمریکا به کی‌یف در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا است.

هفته گذشته دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین اعلام کرد که زلنسکی قصد دارد در جریان سفر خود به ایالات متحده با رییس‌جمهور پیشین این کشور نیز دیدار کند.

اما به گفته مطبوعات آمریکایی، روند برنامه‌ریزی برای این دیدار متوقف شده بود، زیرا جمهوری‌خواهان از مصاحبه زلنسکی با مجله نیویورکر استقبال نکردند. در این مصاحبه، زلنسکی اظهار داشت که نامزد جمهوری‌خواه انتخابات آمریکا «واقعا نمی‌داند چگونه این جنگ را متوقف کند».

ترامپ بارها اعلام کرده در صورت انتخاب مجدد، بحران جنگ بین روسیه و اوکراین را در مدت زمان کوتاهی حل خواهد کرد.

او روز پنجشنبه مجددا تکرار کرد و اطمینان داد که می‌تواند در صورت ورود دوباره به کاخ سفید، «به سرعت به توافقی بین پوتین و زلنسکی منعقد کند.

دیدار ترامپ و زلنسکی یک روز پس از آغاز سفر رییس‌جمهور اوکراین به واشینگتن انجام می‌شود.

زلنسکی پس از بازدید از کنگره آمریکا، با جو بایدن رییس‌جمهور و کامالا هریس معاون او گفت‌وگو کرد.

بایدن در کاخ سفید به زلنسکی اطمینان داد که روسیه در جنگ علیه اوکراین پیروز نخواهد شد.

او در پستی در ایکس با اشاره به دیدار خود با زلنسکی در کاخ سفید نوشت: «دو نکته مشخص است: اوکراین در جنگ پیروز خواهد شد و آمریکا در هر مرحله در کنار اوکراین خواهد ایستاد.»

زلنسکی که برای ارائه «طرح پیروزی» اوکراین در مقابل تهاجم روسیه به آمریکا رفته، گفت: «این جنگ را می‌توان پیروز کرد و صلح عادلانه را می‌توان منعقد کرد، اما فقط با ایالات متحده.»

کامالا هریس، نامزد دموکرات‌ها نیز، در یک نشست جداگانه به او اطمینان داد: «حمایت من از مردم اوکراین تزلزل‌ناپذیر است.»

مسکو که نیروهایش در ماه‌های اخیر علیه نیروهای کی‌یف در حال پیشرفت بوده‌اند، روز پنجشنبه از تصرف اوکراینسک، شهری در منطقه دونتسک در شرق اوکراین خبر داد.

فتح دونباس، منطقه صنعتی اوکراین که منطقه دونتسک را در بر می‌گیرد، «اولویت شماره یک» رئیس جمهور پوتین است

Print Friendly, PDF & Email