درخواست اسرائیل از آمریکا برای مقابله با حمله ایران؛ پنتاگون: در جلوگیری از سوء استفاده تهران مصممیم

پایگاه خبری آمریکایی آکسیوس به نقل از مقام‌های واشنگتن و تل‌آویو خبر داد که وزیر دفاع اسرائیل از همتای آمریکایی خود خواسته تا از حمله ایران به اسرائیل در تلافی کشته شدن حسن نصرالله جلوگیری کند، درخواستی که با قول مساعد پنتاگون مواجه شده است.

دو مقام اسرائیلی و آمریکایی به آکسیوس گفتند که اسرائیل از ایالات متحده خواسته است تا در واکنش به حمله هوایی اسرائیل به بیروت که منجر به کشته شدن حسن نصرالله، رهبر حزب الله و یک ژنرال ارشد ایرانی [عباس نیلفروشان] شد، اقداماتی را برای بازدارندگی ایران از حمله به اسرائیل انجام دهد.

ایران تا کنون از هرگونه حمله نظامی به اسرائیل که منجر به آغاز جنگ میان دو کشور شود، اجتناب کرده، اما مقامات واشنگتن و تل‌آویو نگران هستند که حمله روز جمعه بتواند تهران را از کوره به در کند.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده روز شنبه بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که به وزیر دفاع دستور داده است تا «موضع دفاعی نیروهای نظامی آمریکایی حاضر در منطقه خاورمیانه را با هدف جلوگیری از تجاوز و کاهش خطر شکل‌گیری یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر تقویت کند.»آقای بایدن همچنین با تاکید بر پیگیری راه‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه، گفت که زمان آتش بس فرا رسیده است.

به گزارش آکسیوس، درخواست اسرائیل برای حمایت آمریکا از این کشور در برابر حمله احتمالی ایران پس از آن صورت می‌گیرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، از فشار ایالات متحده برای برقراری آتش‌بس بین اسرائیل و حزب‌الله انتقاد کرد و بدون مشورت قبلی با واشنگتن حمله گسترده‌ای را به بیروت انجام داد.

با وجود این که جو بایدن و دولت او تاکید کرده‌اند که هیچ اطلاع قبلی از حمله منجر به کشته‌شدن حسن نصرالله نداشته‌اند، بدون طرح انتقادی با صدور بیانیه‌هایی بر حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر تروریست‌ها تاکید کردند.

یکی از مقام‌های آمریکایی به آکسیوس گفت: «نصرالله آدم بدی بود، اما این که اسرائیلی‌ها بدون مشورت با ما این کار را انجام می‌دهند و بعد از ما می‌خواهند که در مورد بازدارندگی ایران اقدامی کنیم، مایوس‌کننده است.»

آکسیوس همچنین به نقل از مقام‌های اسرائیلی خبر داده که یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در گفتگو با همتای آمریکایی خود، لوید آستین، از ایالات متحده خواسته تا ضمن انجام اقدامات عملیاتی با صدور بیانیه‌های عمومی موجب بازدارندگی ایران از حمله به اسرائیل شود.

پنتاگون نیز گزارش داد که آقای آستین در پاسخ به درخواست همتای اسرائیلی با تاکید بر تعهد آمریکا برای دفاع از اسرائیل گفته که ایالات متحده برای جلوگیری از سوء استفاده ایران و گروه‌های نیابتی تحت حمایتش از وضع موجود و تلاش برای گسترش درگیری‌ها مصمم است.»

ایران آوریل گذشته برای نخستین بار به تلافی حمله هوایی اسرائیل که منجر به کشته شدن ژنرال ارشد ایران در سوریه شد، مستقیما به اسرائیل حمله کرد. این حمله بیشتر توسط ائتلاف بین‌المللی و منطقه‌ای به رهبری آمریکا و اسرائیل خنثی شد.

ایران متعهد شده است که به ترور دو ماه پیش اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران پاسخ دهد، اما هنوز این کار را نکرده است.

آکسیوس همچنین گزارش داده که در هفته‌های اخیر، حزب‌الله لبنان از ایران خواسته بود تا به اسرائیل حمله کند، اما ایران با این خواست آنها موافقت نکرده است.

با این حال، علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در پی کشته شدن حسن نصرالله نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن سکوت در قبال «انتقام ایران» وعده داد که «ضربات جبهه مقاومت» به اسرائیل کوبنده‌تر خواهد شد.

حسن نصر الله، نزدیک‌ترین متحد ایران و دشمن سرسخت اسرائیل که بود؟
سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سه دهه گذشته رهبری این گروه را بر عهده داشت و آن را به یکی از قدرتمندترین گروه‌های شبه‌نظامی در خاورمیانه تبدیل کرد. او که بود و چرا انقدر برای اسرائیل اهمیت داشت؟

حسن نصرالله کیست؟
حزب‌الله لبنان طی سال‌های اخیر تحت رهبری حسن نصرالله ۶۴ ساله، در جنگ علیه اسرائیل و در درگیری‌ها در سوریه شرکت کرد و نقش مهمی در تغییر موازنه قوا به نفع بشار اسد، رئیس ‌جمهوری سوریه ایفا کرد.

تحت رهبری نصرالله، حزب‌الله شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران را در عراق و یمن آموزش داد.

نصرالله به عنوان یک استراتژیست زیرک، حزب‌الله را به دشمن اصلی اسرائیل تبدیل کرد و در عین حال با رهبران مذهبی شیعه در ایران و گروه‌های مبارز فلسطینی مانند حماس متحد شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، نصرالله که مورد احترام حامیان شیعه لبنانی خود و مورد احترام میلیون‌ها نفر در سراسر جهان عرب و اسلام است، لقب «سید» را یدک می‌کشید، پیشوندی که به معنای نشان دادن نسب این روحانی شیعه به پیامبر و بنیانگذار است.

نصرالله که به سخنرانی‌های آتشین خود معروف بود، در ایالات متحده و بسیاری از کشورهای غربی به عنوان یک شخصیت افراطی شناخته می‌شد.

در عین حال، او در مقایسه با شبه‌نظامیانی که پس از تأسیس حزب‌الله در جریان جنگ داخلی لبنان در سال ۱۹۸۲ رهبری حزب‌الله را برعهده داشتند، یک رهبر عمل‌گرا به حساب می‌آمد.

نصرالله علیرغم نفوذ قابل توجهی که داشت، به دلیل تهدید به ترور توسط اسرائیل تا حد زیادی مخفی زندگی می‌کرد.

او چگونه به قدرت رسید؟
نصرالله که در سال ۱۹۶۰ میلادی در یک خانواده شیعه در محله فقیرنشین شرشبوک در حومه شمالی بیروت متولد شد. او بعداً به جنوب لبنان نقل مکان کرد. او در رشته الهیات تحصیل کرد و قبل از تبدیل شدن به یکی از بنیانگذاران حزب الله، به سازمان سیاسی و شبه نظامی شیعی «جنبش امل» پیوست.

حزب الله توسط اعضای سپاه پاسداران ایران که در تابستان ۱۹۸۲ برای مبارزه با نیروهای متجاوز اسرائیل وارد لبنان شدند، تأسیس شد. این اولین سازمانی بود که ایران به عنوان ابزاری برای ترویج نسخه اسلام سیاسی خود در خارج از مرزهایش از آن حمایت کرد.

حزب الله خود را یک جنبش مقاومت شیعی معرفی می کند و ایدئولوژی خود را در مانیفست سال ۱۹۸۵ بیان کرده است، جایی که تاکید می‌کند متعهد به اخراج قدرت های غربی از لبنان، نابودی دولت اسرائیل و بیعت با رهبر عالی ایران است.

دو روز پس از کشته شدن سید عباس موسوی ۳۹ ساله در حمله بالگردهای اسرائیلی در جنوب لبنان، حزب الله در فوریه ۱۹۹۲ نصرالله را به عنوان دبیرکل خود برگزید.

نصرالله با ادغام حزب‌الله در شبکه‌ای از جناح‌ها و دولت‌های مورد حمایت ایران که به محور مقاومت شناخته می‌شوند، یک پایگاه قدرت برای خود ایجاد کرد.

پنج سال بعد، ایالات متحده حزب الله را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد.تحت رهبری نصرالله، حزب الله به دلیل سازماندهی یک جنگ فرسایشی که منجر به خروج نیروهای اسرائیلی از جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ و پایان دادن به یک دوران اشغال ۱۸ ساله شد، اعتبار بیشتری کسب کرد.

هادی، پسر ارشد نصرالله در سال ۱۹۹۷ در جنگ علیه نیروهای اسرائیلی کشته شد. زینب، دختر حسن نصرالله پیش از این درباره مرگ برادرش گفته بود: «وقتی برادرم هادی شهید شد، پدر و مادرم حتی یک قطره اشک نریختند، که نشان‌دهنده غرور خانواده است.»

پس از عقب نشینی اسرائیل از جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ میلادی، نصرالله به جایگاهی نمادین هم در لبنان و هم در سراسر جهان عرب رسید.

موقعیت حزب الله در سال ۲۰۰۶ یعنی زمانی که اسرائیل را در جنگ ۳۳ روزه به بن بست رساند، بیشتر تثبیت شد.

هنگامی که جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ آغاز شد، نیروهای حزب الله حتی با وجود اینکه جهان عرب، بشار اسد را طرد می‌کرد، به سرعت به حمایت از نیروهای اسد برخاستند.

نقش نصرالله در مناقشه کنونی چه بود؟
یک روز پس از آغاز جنگ اسرائیل و حماس در هفتم اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲)، حزب الله حملاتی را به مواضع نظامی اسرائیل در امتداد مرز آغاز کرد و آن را «جبهه پشتیبان» برای غزه توصیف کرد.

او در سخنرانی‌های خود در جریان این درگیری‌ها، مدعی شد که حملات فرامرزی حزب‌الله، نیروهای اسرائیلی را که در غیر این صورت روی حماس در غزه متمرکز می‌شدند، منحرف کرده است، و تاکید کرد که حزب‌الله تا زمان برقراری آتش‌بس در غزه به حملات خود به اسرائیل ادامه خواهد داد.

نصرالله با وجود تشدید تنش‌ها در هفته‌های اخیر، به ابراز مقاومت و اراده قوی خود ادامه داد. اخیرا اسرائیل مرحله جدیدی از درگیری را با هدف دور کردن نیروهای حزب الله از مرز اعلام کرده است تا هزاران نفری که به دلیل درگیری مجبور به ترک شمال اسرائیل شدند اجازه یابند به خانه‌های خود بازگردند.

اسرائیل در هفته‌های اخیر حملاتی را انجام داد که منجر به کشته شدن فرماندهان ارشد نظامی در حزب الله شد. علاوه بر این، اسرائیل مسئول انهدام هزاران دستگاه ارتباطی پیجر و بیسیم حزب‌الله که منجر به کشته شدن ۳۷ نفر و مجروح شدن هزاران نفر دیگر شد، شناخته می‌شود.

روابط نصرالله با تهران
حزب‌ الله رابطه ویژه ای با جمهوری اسلامی ایران و رهبر آن علی خامنه‌ای داشت. اگرچه حزب الله در فهرست سازمان های تروریستی ایالات متحده قرار گرفت، اما نه رهبران ایران و نه نصرالله هرگز روابط نزدیک خود را پنهان نکردند.

نصرالله در سخنرانی خود در اردیبهشت ۱۴۰۱ با اشاره به علی خامنه‌ای گفته بود که «من نمی‌گویم که خدایا از عمر من بگیر و به عمر رهبر انقلاب اضافه کن، بلکه می‌گویم بقیه عمر مرا به عمر سیدنا القائد ببخش.»

نصرالله با وجود چالش‌های متعددی که در بیش از ۳۰ سال رهبری حزب‌الله داشته توانسته به واسطه منابع و پیوندهای نزدیک خود با سوریه و ایران به کار خود ادامه دهد. بسیاری در جهان او و حزب‌الله را نماینده جمهوری اسلامی دانسته و معتقدند رهبران این گروه از تهران دستور می‌گیرند. با این حال به نظر می‌رسد بزرگ‌نمایی‌هایی نیز در خصوص این موضوع وجود داشته و حسن نصرالله با وجود روابط نزدیکش با تهران، در بسیاری از موارد از اختیار تصمیم‌گیری برخوردار بود.

ایران در دهه ۱۹۸۰ کمک مالی به حزب‌الله را آغاز کرد. پولیتیکو در این رابطه می‌نویسد که این گروه لبنانی همچنان به شدت به کمک‌های مالی ایران وابسته است و بیشتر این کمک‌ها را به صورت نقدی دریافت و سپس آن را به سیستم بانکی لبنان منتقل می‌کند.حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در ۵ اکتبر در واکنش به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، در یک سخنرانی تلویزیونی تاکید کرد که این حمله و پاسخ تلافی‌جویانه ایران، خاورمیانه را وارد «مرحله‌ای جدید» خواهد کرد.

سید حسن نصرالله در اظهارات تلویزیونی خود گفت که از حق ایران برای «تنبیه» اسرائیل حمایت می‌کند. او تاکید کرد که: «مطمئن باشید و مطمئن باشید که پاسخ ایران علیه اسرائیل حتمی خواهد بود.»

نصرالله در این سال‌ها بارها با مقامات ارشد نظامی و کشوری ایران از جمله قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران و حسین امیرعبداللهیان،‌ وزیر پیشین امور خارجه ایران دیدار کرده بود.