معاون وزیر خارجه روسیه: نباید خطر آغاز درگیری نظامی میان روسیه و آمریکا را دست‌کم گرفت

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه هشدار داد که نمی توان خطر درگیری مسلحانه مستقیم بین قدرت های هسته ای را «دست کم گرفت.»

به گزارش مشرق از “آناتولی انگلیسی”, وی در یک کنفرانس مطبوعاتی در مسکو گفت: اکنون نمی توان خطر درگیری مسلحانه مستقیم بین قدرت های هسته ای را دست کم گرفت. اتفاقات کنونی بی سابقه است.ما در قلمرو نظامی و سیاسی ناشناخته حرکت می کنیم و دشمنان ما نمی توانند حق اشتباه داشته باشند.
ریابکوف خاطرنشان کرد که “بهای این اشتباه می تواند یک فاجعه باشد” و استدلال کرد که “هیچ کس نباید شک کند” که روسیه “با اطمینان و کاملاً بدون تردید” عمل می کند.

وی افزود: سوال این است که آیا طرف مقابل می تواند عواقب اقدامات خود را به طور معقول ارزیابی کنند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به درخواست آمریکا از روسیه برای مشارکت در گفت‌وگو درباره ثبات راهبردی گفت که هدف از این طرح‌ها «تثبیت برتری های نظامی یکجانبه» است.

او گفت که آمریکا تلاش می کند با اعلام چنین ابتکاراتی خود را به عنوان یک “قدرت هسته ای مسئول” معرفی کند، اگرچه واشنگتن با خروج از مهمترین توافقات در این زمینه مانند موشک های ضد بالستیک، نیروهای هسته ای میان برد و معاهدات آسمان باز، ساختار امنیت جهانی را تضعیف کرد.

به گزارش ایرنا، توافق نیواستارت، تعداد کلاهک های هسته ای راهبردی استقراریافته آمریکا و روسیه را کاهش می دهد. این پیمان همچنین استقرار موشک های قابل پرتاب زمینی یا از روی زیردریایی و بمب افکن های حامل آنها را محدود می کند. این توافق آخرین ستون باقی مانده از سازوکارهای کنترل تسلیحاتی بین آمریکا و روسیه است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در سال ۲۰۲۳ به دلیل حمایت آمریکا از اوکراین، مشارکت کشورش در این پیمان را تعلیق کرد هر چند که مسکو و آمریکا به محدودیت های مربوط به استفاده از کلاهک ها و موشک ها و بمب افکن ها در این معاهده پایبند بوده اند.

معاهده استارت جدید در سال ۲۰۱۰ امضا شد و ۲۰۲۶ منقضی می‌شود. این معاهده تعداد کلاهک‌های هسته‌ای راهبردی را که روسیه و آمریکا می‌توانند مستقر کنند، محدود می‌کند.

این معاهده اعلام می‌کند که مسکو و واشنگتن نمی‌توانند بیش از یک هزار و ۵۵۰ کلاهک هسته‌ای راهبردی و بیش از ۷۰۰ موشک زمینی و زیردریایی و بمب‌افکن‌های شلیک‌کننده آنها، مستقر کنند.

یک دیپلمات ارشد روسیه پنج‌شنبه ۱۲ مهر گفت که رویارویی کنونی بین کشورش و غرب در مورد اوکراین در تاریخ بی‌سابقه است و هر گونه خطای محاسباتی ممکن است به فاجعه‌ای بزرگ منجر شود.

این اظهارات دیپلمات روسی در پاسخ او به سؤالی درباره مقایسه بحران کنونی با بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ بیان شد.

جنگ اوکراین که از دو سال و نیم پیش ادامه دارد، رویارویی بزرگی بین روسیه و غرب ایجاد کرده است که مقامات روسی می‌گویند اکنون در خطرناک‌ترین مراحل خود قرار دارد. جنگ کنونی اوکراین بزرگ‌ترین جنگ زمینی است که اروپا از زمان جنگ جهانی دوم شاهد آن بوده است.

دیپلمات‌های روسی بحران کنونی را به بحران سال ۱۹۶۲ تشبیه کرده‌اند، زمانی که برخی بر این باور بودند که دو قدرت بزرگ در دوران جنگ سرد در آستانه ورود به جنگ هسته‌ای هستند، زیرا مسکو به‌طور مخفیانه موشک‌هایی در کوبا مستقر کرده بود.

در همین راستا، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، امروز (پنج‌شنبه) به خبرنگاران در مسکو گفت: «آنچه در حال حاضر اتفاق می‌افتد بی‌سابقه است.»

ریابکوف، که بر فرآیند کاهش تسلیحات و روابط با آمریکای شمالی نظارت دارد، خاطرنشان کرد که نباید خطر وقوع درگیری نظامی میان دو قدرت هسته‌ای را نادیده گرفت.
معاون وزیر خارجه روسیه، افزود که ارتکاب هرگونه اشتباه در مرحله کنونی می‌تواند به فاجعه‌ای بزرگ منجر شود.

او در عین حال درباره امکان این‌که کشورهای غربی «عواقب رویکرد خود را عاقلانه ارزیابی کنند»، ابراز تردید کرد.
روسیه چند هفته پیش به ایالات متحده و متحدانش هشدار داده بود که اگر به اوکراین اجازه دهند عمق خاک روسیه را با موشک‌های غربی هدف قرار دهد، آن را به عنوان یک تشدید تنش بزرگ تلقی خواهد کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین از ماه‌ها پیش از متحدان کشورش خواسته است که به کی‌یف اجازه دهند تا موشک‌های غربی را به عمق خاک روسیه شلیک کند تا توان مسکو در انجام حملات را کاهش دهد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه در ۱۲ سپتامبر گفته بود که موافقت غرب با چنین اقدامی به معنای «مشارکت مستقیم کشورهای ناتو، ایالات متحده و کشورهای اروپایی در جنگ اوکراین» تلقی خواهد شد.

پوتین دکترین هسته‌ای روسیه را تغییر داد تا شرایط استفاده از چنین سلاح‌هایی را با توجه به وضعیت کنونی، کمی کاهش دهد.