تنش در مرز لبنان و اسرائیل؛ کشته‌شدن سربازان اسرائیلی و حمله به نیروهای «یونیفل»

در پی تشدید درگیری‌ها در مرز لبنان و اسرائیل، دو سرباز اسرائیلی در حمله‌ روز جمعه موشک ضد تانک حزب‌الله در منطقه یاعون، واقع در مرز لبنان، کشته و چند نفر دیگر زخمی شدند. خبرنگار «العربیه» گزارش داد حزب‌الله در این حمله موشکی، همچنین، چندین راکت به سمت منطقه الجلیل در شمال اسرائیل شلیک کرد که یکی از این موشک‌ها به یک منطقه صنعتی برخورد کرد و خسارات مادی همراه داشت، هرچند این منطقه پیشتر تخلیه شده بود.

همزمان با این حملات، ارتش اسرائیل یک پهپاد را در منطقه عسقلان منهدم کرد. ارتش اسرائیل اعلام کرد که از صبح روز جمعه بیش از 30 راکت از جنوب لبنان به سمت الجلیل شلیک شده است. نیروهای اسرائیلی نیز یک حمله هوایی به منطقه عیتا الشعب در جنوب لبنان انجام دادند.

با ادامه این حملات، صدای آژیرهای خطر در مناطق مختلف اسرائیل به صدا درآمد و به ساکنان توصیه شد در پناهگاه‌ها باقی بمانند یا از منازل خارج نشوند.

حمله به نیروهای یونیفل
در این میان، نیروهای یونیفل (نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان) از شلیک نیروهای اسرائیلی به یکی از پایگاه‌های خود در ناقوره، واقع در جنوب لبنان، خبر دادند. این حمله منجر به زخمی شدن دو سرباز اندونزیایی شد. به گفته مقامات سازمان ملل، نیروهای اسرائیلی همچنین به یک پایگاه دیگر یونیفل نیز در نزدیکی این منطقه حمله کرده‌اند.

یونیفل اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی قبل از این حملات به سربازان سازمان ملل توصیه کرده بودند که در مناطق امن باقی بمانند. این حملات که از سوی اسرائیل به عنوان «اقدامی پیشگیرانه» توجیه شده، واکنش‌هایی از سوی کشورهای عضو نیروهای یونیفل به همراه داشته است. کشورهای فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و ایرلند که نیروهایشان در یونیفل حضور دارند، این حملات را به شدت محکوم کرده و خواستار برگزاری جلسه اضطراری در هفته آینده برای بررسی این وضعیت شدند.

ارتش اسرائیل در توضیح این حملات اعلام کرده بود که از نیروهای سازمان ملل خواسته بود در مناطق امن بمانند.

این حملات یکی از خطرناک‌ترین حوادثی است که یونیفل از زمان آغاز تنش‌های اخیر میان اسرائیل و حزب‌الله گزارش کرده است. این درگیری‌ها شامل حملات هوایی اسرائیل به چندین نقطه در لبنان و عملیات‌های زمینی محدود در مناطق مرزی است. یونیفل تأیید کرده که با وجود درخواست اسرائیل برای جابجایی برخی از نیروهایش، همچنان در موقعیت‌های مرزی خود باقی مانده است.