خانه / اخبار مهم روز / مکرون در تماس با پزشکیان خواستار حمایت کامل تهران از «آتش‌بس جامع» در خاورمیانه شد

مکرون در تماس با پزشکیان خواستار حمایت کامل تهران از «آتش‌بس جامع» در خاورمیانه شد

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز یکشنبه در تماس تلفنی با مسعود پزشکیان، همتای ایرانی‌ خود، خواستار حمایت تهران از آتش‌بس فراگیر در غزه و لبنان شد. بر اساس بیانیه کاخ الیزه، مکرون بر «مسئولیت ایران در استفاده از نفوذ خود برای مهار گروه‌های بی‌ثبات‌کننده که تحت حمایت این کشور هستند»، تأکید کرد.

در مقابل، دفتر رئیس‌جمهوری ایران اعلام کرد که دو طرف درباره «چگونگی توقف درگیری‌ها بین حزب‌الله و اسرائیل» گفت‌وگو کردند. پزشکیان از مکرون خواست که «با همکاری کشورهای اروپایی برای تحت فشار گذاشتن اسرائیل و پایان دادن به نسل‌کشی و جنایات در غزه و لبنان»، تلاش کند.

درگیری‌های شدید در جنوب لبنان
در همین حال، درگیری‌های شدیدی بین ارتش اسرائیل و حزب‌الله در جنوب لبنان در جریان است. ارتش اسرائیل اعلام کرد که برای نخستین‌بار یک عضو حزب‌الله را به اسارت گرفته است. علاوه بر این، اسرائیل حملات هوایی گسترده را به مناطق مختلف لبنان شدت بخشیده است.

حزب‌الله گزارش داده که در جریان این درگیری‌ها، با استفاده از پهپاد یک پایگاه آموزشی در شهر حیفا را هدف قرار داده است. همچنین، اسرائیل اعلام کرده است که هدف از گسترش درگیری‌ها به لبنان، دور نگه داشتن حزب‌الله از مرزها و فراهم کردن شرایط برای بازگشت حدود 60 هزار نفر از ساکنان شمال اسرائیل است که به دلیل حملات موشکی حزب‌الله از خانه‌های خود آواره شده‌اند.