خانه / اخبار مهم روز / هشدار آنتونیو گوترش: هرگونه حمله به نیروهای حافظ صلح ممکن است «جنایت جنگی» تلقی شود

هشدار آنتونیو گوترش: هرگونه حمله به نیروهای حافظ صلح ممکن است «جنایت جنگی» تلقی شود

در پی هجوم تانک‌های ارتش اسرائیل به ورودی یک پایگاه نیروهای حافظ صلح در جنوب لبنان، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد روز یکشنبه هشدار داد هرگونه حمله به نیروهای حافظ صلح ممکن است «جنایت جنگی» تلقی شود.

به گزارش رویترز، استفان دوجاریک سخنگوی گوترش گفت، «دبیرکل بار دیگر تاکید می‌کند که اماکن یونیفل و کارکنان آن هرگز نباید هدف قرار گیرند. حملات علیه حافظان صلح ناقض قوانین بین‌المللی، از جمله قوانین بشردوستانه، است.»

در میانه حملات ارتش اسرائیل به مواضع شبه‌نظامیان حزب‌الله مورد حمایت حکومت ایران در جنوب لبنان طی روزهای گذشته، مقر نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در منطقه دو بار هدف حمله قرار گرفت و چند صلح‌بان زخمی شدند.

نخست وزیر اسرائیل ضمن ابراز تاسف از زخمی‌شدن صلح‌بانان گفت ارتش اسرائیل نهایت تلاش خود را می‌کند از وقوع مجدد چنین رویدادهایی جلوگیری کند، اما «راه ساده و واضح برای اطمینان از آن، خروج آنها از منطقه خطر است.»

بنیامین نتانیاهو در پیامی به آنتونیو گوترش گفت: «خودداری شما از تخلیه نیروهای حافظ صلح سازمان ملل [از مناطق نبرد] آنها را به گروگان حزب‌الله تبدیل می‌کند» و این مساله جان سربازان اسرائیل و این نیروها را به خطر می‌اندازد.

روابط دولت اسرائیل و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در چند ماه گذشته، به دلیل رویکرد او در برابر جنگ اسرائیل با گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی در نوار غزه و لبنان، رو به تیرگی گذاشته است.