خانه / اخبار مهم روز / راز سکوت اسد در برابر جنگ لبنان و اقدامات اسرائیل در جولان چیست؟

راز سکوت اسد در برابر جنگ لبنان و اقدامات اسرائیل در جولان چیست؟


با تشدید تنش‌های نظامی در لبنان و گسترش حملات هوایی اسرائیل، تحلیلگران سیاسی سکوت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، در قبال این رویدادها را نشانه‌ای از «فاصله‌گیری» او از حزب‌الله تلقی کرده‌اند. از زمان ارسال پیام تسلیت اسد به حزب‌الله پس از کشته شدن حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در اواخر سپتامبر، او هیچ اظهار نظر مهمی در مورد تحولات لبنان نداشته است. همچنین، تحرکات نظامی اسرائیل در بلندی‌های جولان طی روزهای اخیر نیز نتوانسته بشار اسد را به واکنش وادارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، برخی منابع امنیتی و تحلیلگران فاش کرده‌اند که نیروهای اسرائیلی مین‌های زمینی را از مرز جولان اشغالی برداشته و موانع جدیدی در این مرز ایجاد کرده‌اند. این اقدامات نشان‌دهنده احتمال افزایش عملیات زمینی اسرائیل علیه حزب‌الله در لبنان است.

فاصله‌گیری اسد از حزب‌الله؟
برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که ماهر اسد، برادر بشار اسد و فرمانده لشکر چهارم، به‌تازگی دستوراتی برای جلوگیری از حملات اسرائیل صادر کرده است. او به نیروهای لشکر چهارم دستور داده است تا از انتقال سلاح و میزبانی اعضای حزب‌الله و شبه‌نظامیان ایرانی در پایگاه‌های این لشکر خودداری کنند. این اقدام به دلیل نگرانی شدید از حملات اسرائیل صورت گرفته است.

سکوت بشار اسد
کارولین رز، تحلیلگر مؤسسه آمریکایی «نیولاینز»، به «العربیه» گفته است که سکوت بشار اسد نشان‌دهنده تمایل او به اجتناب از درگیری مستقیم با اسرائیل است. او تأکید کرد که به دلیل نزدیکی نیروهای اسد به حزب‌الله و سپاه پاسداران ایران، این نیروها هم‌اکنون هدف حملات اسرائیلی هستند.

رز اضافه کرد: «در صورت تشدید حملات اسرائیل در خاک سوریه همزمان با تنش‌های لبنان، ارتش سوریه توانایی مقاومت در یک جنگ طولانی‌مدت با اسرائیل را نخواهد داشت.»

آندری اونتیکوف، تحلیلگر سیاسی روسی، نیز بیان کرد که سوریه به دلیل بحران‌های داخلی خود، از جمله تروریسم و مشکلات امنیتی و اقتصادی، تلاش می‌کند از درگیری‌های بیشتر در منطقه اجتناب کند. او همچنین اشاره کرد که دمشق به دنبال غلبه بر چالش‌های داخلی است و ورود به بحران‌های جدید را به صلاح نمی‌داند.

این کارشناس روسی افزود که سوریه همچنین منتظر نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است، چراکه این انتخابات تأثیر مهمی بر سیاست‌های منطقه‌ای خواهد داشت.

او گفت: «پس از اعلام نتایج انتخابات، ممکن است شاهد تغییراتی در سیاست سوریه و بیانیه‌های رسمی این کشور باشیم، اما این تغییرات پس از روشن شدن وضعیت آمریکا رخ خواهد داد.