خانه / اخبار مهم روز / واکنشها به کشته شدن سنوار، فرمانده سنتکام: تروریست‌ها باید منتظر سرنوشت سنوار برای خود باشند

واکنشها به کشته شدن سنوار، فرمانده سنتکام: تروریست‌ها باید منتظر سرنوشت سنوار برای خود باشند

مایکل کوریلا، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، در پیامی ضمن تبریک کشته شدن یحیی سنوار، او را «رهبر کشتارگر گروه تروریستی حماس» خواند و گفت: «هرکس راه تروریسم را دنبال کند، باید منتظر سرنوشتی همچون سرنوشت سنوار باشد.»

اسرائیل هرگز فراموش نمی‌کند
نفتالی بنت، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل در واکنش به کشته شدن یحی سنوار گفت: «پیام من به همه دشمنانمان این است: اسرائیل هرگز فراموش نمی‌کند. یهودیان هرگز فراموش نمی‌کنند.»

در نبود سنوار، جهان جای بهتری است
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، یحیی سنوار را مسئول کشتار هزاران اسرائیلی، آمریکایی و شهروندان بیش از ۳۰ کشور خواند و گفت تصمیم او برای حمله هفتم اکتبر به اسرائیل «پیامدهای فاجعه‌باری» برای مردم غزه داشت.

بلینکن گفت: «در نبود سنوار، جهان جای بهتری است.»

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به اینکه سنوار چندین بار مانع پایان جنگ غزه شده بود، گفت در روزهای آینده ایالات‌متحده به همراه شرکای خود به تلاش‌ها برای پایان درگیری‌ها، آزادی گروگان‌ها و ترسیم مسیر پیش رو ادامه خواهد داد.

کشته شدن سنوار می‌تواند نقطه عطفی حیاتی در درگیری‌های کنونی باشد
آنتونی آلبانیزی، نخست‌وزیر استرالیا، یحیی سنوار را «معمار جنایت‌های وحشتناک هفتم اکتبر» و «دشمن مردم اسرائیل و تمامی انسان‌های صلح‌دوست جهان» خواند و گفت: «مرگ او یک لحظه مهم است و می‌تواند نقطه عطفی حیاتی در این درگیری ویرانگر باشد.»

آلبانیزی خواستار آزادی گروگان‌ها، حمایت از غیرنظامیان و برقراری آتش‌بسی شد که چرخه خشونت را متوقف کند و منطقه را به سوی راه‌حل پایدار تشکیل دو کشور اسرائیل و فلسطین پیش ببرد.

سنوار مانع آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها بود
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، یحیی سنوار را تروریستی خواند که مسئول «حمله وحشتناک» هفتم اکتبر حماس به اسرائیل و مانعی بر سر راه آتش‌بس غزه و آزادی بی‌قیدوشرط گروگان‌ها بود.

بورل خواستار توقف خشونت‌ها، آزادی گروگان‌ها و پایان رنج مردم فلسطین شد.

با کشتن سنوار، زمان آتش‌بس و فصلی جدید در منطقه فرا رسیده است
دیوید لمی، وزیر خارجه بریتانیا، سنوار را «تروریست مسئول وحشت هفتم اکتبر» خواند و گفت: «اکنون زمان آتش‌بسی است که فصلی تازه را در خاورمیانه رقم بزند.»

وزیر خارجه بریتانیا همچنین با بازماندگان حمله‌های حماس در هفتم اکتبر ابراز هم‌دردی کرد.

کشته شدن سنوار راه را برای مرحله‌ای جدید در درگیری‌های غزه باز می‌کند
جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، با ابراز اطمینان از اینکه کشته شدن یحیی سنوار راه را برای «مرحله‌ای جدید» در درگیری‌های غزه باز می‌کند، خواستار آزادی فوری همه گروگان‌ها، آتش‌بس فوری در غزه و بازسازی این باریکه شد.

سنوار طراح مرگبارترین روز تاریخ یهودیت از زمان هولوکاست بود
کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، یحیی سنوار را «مغز متفکر مرگبارترین روز تاریخ یهودیت از زمان هولوکاست» خواند و گفت بریتانیا برای کشته شدن یحیی سنوار سوگواری نمی‌کند.

استارمر همچنین بر لزوم آزادی همه گروگان‌ها از اسارت حماس تاکید کرد.

مرگ سنوار را فرصتی برای آزادی گروگان‌ها
امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه، مرگ سنوار را فرصتی برای آزادی گروگان‌ها خواند و گفت بخش بزرگی از مسئولیت وضعیت کنونی بر عهده ایران و حزب‌الله است.

مکرون اضافه کرد ریشه‌ بی‌ثباتی در منطقه، اقداماتی است که ایران به طور مستقیم و از طریق نیروهای نیابتی خود در طی سال‌ها انجام داده است.

کشته شدن سنوار، فرصتی برای پایان دادن به جنگ غزه داده است
متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با اشاره به این‌که در هفته‌های اخیر سنوار از مذاکره امتناع می‌کرد، گفت کشته شدن یحیی سنوار فرصتی برای پایان دادن به جنگ غزه فراهم کرده و ایالات متحده تصمیم دارد طرح آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها را پیش ببرد.

پنتاگون هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که باید اطمینان حاصل کنیم که هفت اکتبر تکرار نشود

پنتاگون در این بیانیه همچنین با تاکید بر این‌که آمریکا نقش مستقیمی در رسیدن به سنوار نداشت، اعلام کرده اکنون اولویت بازگرداندن گروگان‌ها است.بنا بر اعلام یک مقام آمریکایی، جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا پس از تایید مرگ یحیی سنوار، رهبر حماس در روز پنجشنبه، با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت‌وگو کرد.

دفتر نتانیاهو با انتشار بیانیه‌ای ضمن اشاره به تبریک کشته‌شدن سنوار از سوی بایدن به نتانیاهو و تقدیر از ارتش این کشور برای انجام این عملیات، گفت دو رهبر توافق کردند مرگ سینوار فرصتی برای ایجاد فشار برای آزادی گروگان ها در غزه ایجاد کرده است و آن‌ها برای دستیابی به این هدف با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

مرگ یحیی سنوار روزی خوب برای اسرائیل، ایالات متحده و جهان است
جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده با انتشار بیانیه‌ای درباره مرگ یحیی سنوار، رهبر حماس، گفت این روزی خوب برای اسرائیل، ایالات متحده و جهان است.

بایدن در این بیانیه، سنوار را مسئول مرگ هزاران نفر از اسرائیلی‌ها، فلسطینی‌ها، آمریکایی‌ها و شهروندان بیش از ۳۰ کشور دیگر دانست.

بایدن همچنین با اشاره به حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل یادآوری کرده سنوار طراح کشتارهای ۷ اکتبر بود که در آن بیش از ۱۲۰۰ نفر کشته شدند و بیش از ۲۵۰ نفر از جمله ۴۶ شهروند آمریکایی به گروگان گرفته شدند.

بایدن در بیانیه خود گفته پس از کشتار ۷ اکتبر، نیروهای عملیات ویژه ایالات متحده و نیروهای اطلاعاتی با همتایان اسرائیلی خود همکاری کردند تا رهبران حماس، از جمله سنوار، را شناسایی و ردیابی کنند.

او در ادامه تاکید کرده رویداد امروز ثابت می‌کند که هیچ تروریستی در جهان، هرچقدر هم که پنهان شود، نمی‌تواند از عدالت فرار کند.

بایدن همچنین گفت که با نخست‌وزیر نتانیاهو و دیگر رهبران اسرائیلی درباره بازگرداندن گروگان‌ها به خانه‌هایشان و پایان دادن به این جنگ که به افراد بی‌گناه آسیب فراوانی رسانده است، گفتگو خواهد کرد.

یحیی سنوار یک تروریست و قاتل بی‌رحم بود
وزارت خارجه آلمان با انتشار بیانیه‌ای در ارتباط با کشته‌شدن یحیی سنوار نوشت: «سنوار یک قاتل و تروریست وحشی بود که می خواست اسرائیل و مردم آن را نابود کند. او به عنوان مغز متفکر عملیات تروریستی هفتم اکتبر، هزاران مرگ و رنج بی‌حد و اندازه را برای کل منطقه به ارمغان آورد.»

وزارت خارجه آلمان در ادامه بیانیه‌ی خود خواستار آن شده است حماس فورا همه گروگان‌ها را آزاد کند و اسلحه‌های خود را زمین بگذارد.