خانه / اخبار مهم روز / آمریکا برای نخستین بار بمب‌افکن‌های رادارگریز بی-۲ را برای حمله به حوثی‌ها به کار گرفت

آمریکا برای نخستین بار بمب‌افکن‌های رادارگریز بی-۲ را برای حمله به حوثی‌ها به کار گرفت

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا بامداد پنجشنبه اعلام کرد این کشور چند حمله هوایی علیه حوثی‌های تحت حمایت ایران در یمن انجام داده و پنج واحد تأسیسات زیرزمینی ذخیره سلاح را با استفاده از بمب‌افکن‌های رادارگریز بی-۲ هدف قرار داده است.

هنوز مشخص نیست که بر اثر این حملات چه خساراتی وارد شده است.

استفاده از «بی-۲ اسپیریت» برای حمله به حوثی‌ها که طی ماه‌ها درگیری در دریای سرخ به خاطر جنگ اسرائیل و حماس به کشتی‌ها حمله کرده‌اند، بسیار نادر است. این جنگنده، پلتفرمی بسیار بزرگ‌تر از جنگنده‌هایی است که تاکنون برای هدف قرار دادن تأسیسات و تسلیحات حوثی‌ها استفاده شده و توانایی حمل بار بمب بسیار سنگین‌تری را دارد.

شبکه ماهواره‌ای المسیره، وابسته به حوثی‌ها، گزارش‌هایی از حملات هوایی در اطراف صنعا، پایتخت یمن و همچنین در حوالی سنگر حوثی‌ها در صعده منتشر کرد اما اطلاعات دقیقی درباره خسارات یا تلفات ارائه نداد.

به نظر می‌رسد که این حملات به نوعی قدرت‌نمایی در برابر ایران نیز باشد. آستین گفت: «این یک نمایش بی‌نظیر از توانایی ایالات متحده برای هدف قرار دادن تأسیساتی بود که دشمنان ما تلاش می‌کنند از دسترس خارج نگه دارند، هر چقدر هم با عمق زیاد در زیر زمین پنهان شده و قوی ومستحکم شده باشد.»

آستین و فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا نیز هنوز ارزیابی دقیقی از خسارات وارده ارائه نکرده‌اند.سه مقام نظامی آمریکایی به سی‌ان‌ان گفتند ارتش آمریکا غروب چهارشنبه ۲۵ مهر به وقت محلی به انبارهای تسلیحات حوثی‌ها و تاسیسات زیرزمینی این گروه وابسته به جمهوری اسلامی در یمن حمله کرد.

یکی از این مقام‌های نظامی به سی‌ان‌ان گفت آمریکا این حمله‌ها را با بمب‌افکن‌های رادارگریز بی-۲ اسپیریت انجام داده است. این اولین بار است که آمریکا در حمله به حوثی‌ها از این بمب‌افکن‌های استراتژیک استفاده می‌کند.

العربیه به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد ارتش آمریکا سلاح‌هایی را که حوثی‌ها در حمله به خطوط کشتیرانی استفاده می‌کردند، هدف قرار داد.وزیر دفاع امریکا تأیید کرد که با بمب‌افکن‌ بی-۲ اسپیریت به انبار زیرزمینی تسلیحات حوثی‌ها حمله کرده است. لوید آستین گفت دشمنان امریکا هر قدر تلاش کنند تأسیسات خود را در اعماق زمین پنهان کنند، ایالات متحده می‌تواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد.

وزیر دفاع امریکا گفت دستور این حمله را مستقیما به درخواست جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکا، صادر کرده است.

ستاد فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) بامداد پنج‌شنبه از چندین حمله علیه تأسیسات زیرزمینی تسلیحات حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی خبر داد. سنتکام گفت برای اولین بار این حملات را با بمب‌افکن‌های رادارگریز بی-۲ اسپیریت انجام داده است.

طبق اعلام سنتکام، در انبارهای حوثی‌ها که هدف حمله امریکا قرار گرفتند، موشک‌ها، قطعات تسلیحات و سایر مهماتی نگهداری می‌شدند که از آن‌ها در حمله به کشتی‌های نظامی و غیرنظامی در دریای سرخ، خلیج عدن و سایر نقاط منطقه استفاده می‌شد.

رسانه‌های حوثی‌ها پیش‌تر از حمله آمریکا و اسرائیل به شهرهای صنعا و صعده خبر داده بودند.بمب‌افکن‌ بی‌ــ۲ اسپریت بمب‌افکنی رادارگریز و چندمنظوره‌ است که برای نفوذ به پدافندهای ضدهوایی متراکم طراحی شده‌ است و می‌تواند ۸۰ بمب هوشمند ۲۳۰ کیلوگرمی یا ۱۶ بمب هسته‌ای یک هزار و ۱۰۰ کیلوگرمی را حمل و پرتاب کند.

این نوع بمب‌افکن‌ دو خدمه دارد و شرکت نورتروپ گرومن با همکاری بویینگ، آن‌ را طراحی و تولید کرده است.

بی‌ــ۲ با قابلیت پرواز و اجرای عملیات در ارتفاع ۱۵ کیلومتری از سطح زمین، با یک‌بار سوخت‌گیری بیش از ۱۱ هزار کیلومتر طی می‌کند و با قابلیت سوخت‌گیری در هوا می‌تواند در هر نقطه‌ای ماموریت انجام دهد و به آمریکا بازگردد.

این هواپیماها در جنگ‌ صربستان، افغانستان، حمله به دولت صدام حسین در عراق و دو عملیات نظامی آمریکا در لیبی به‌عنوان امن‌ترین هواپیمای جهان و البته تنها بمب‌افکن با قابلیت پرتاب بمب‌های سنگین از فواصلی بسیار دور، وارد عمل شدند.

بمب‌افکن بی-۲ با قیمت تقریبی ۲ میلیارد دلار هم‌اکنون به عنوان گران‌قیمت‌ترین هواپیمای جهان شناخته می‌شود.

بی‌ــ۲ می‌تواند با سرعت یک هزار و ۱۴ کیلومتر در ساعت و حتی تندتر از موشک‌ کروز حرکت کند و به ارتفاع ۱۵ کیلومتری از سطح زمین برسد.

بی‌ــ۲ همچنین می‌تواند ۹ هزار و ۶۵۴ کیلومتر بدون سوخت‌گیری پرواز کند و در عرض چند ساعت به هر نقطه‌ای از جهان برسد.