خانه / اخبار مهم روز / بایدن: دستیابی به آتش‌بس در لبنان ممکن اما در غزه دشوارتر است

بایدن: دستیابی به آتش‌بس در لبنان ممکن اما در غزه دشوارتر است

جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا جمعه 27 مهر اظهار داشت که فرصتی برای تعامل با اسرائیل و ایران پیش آمده به نحوی که می‌تواند برای مدتی به درگیری‌های میان دو طرف در خاورمیانه پایان دهد.

بایدن در پایان سفر خود به برلین، به خبرنگاران گفت که از چگونگی و زمان پاسخ اسرائیل به حمله موشکی ایران آگاه است، اما از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.

بایدن گفت: «به نظر من فرصتی وجود دارد و همکارانم در این مورد با من هم عقیده هستند که احتمالاً می‌توانیم با اسرائیل و ایران به گونه‌ای تعامل کنیم که به درگیری‌های میان دو طرف برای مدتی پایان دهند؛ به عبارت دیگر، تشدید تنش‌های متقابل را متوقف کنیم.»
بایدن افزود که او معتقد است امکان دستیابی به آتش‌بس در لبنان وجود دارد، اما این موضوع در غزه سخت‌تر خواهد بود.

تبادل تهدیدهای میان اسرائیل، حماس و حزب‌الله و اصرار آنها بر ادامه جنگ در غزه و لبنان، امیدها پس از کشته شدن یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس برای پایان دادن به جنگی که بیش از یک سال در خاورمیانه ادامه دارد را کم‌رنگ کرد.

در همین راستا، بایدن مجددا از اسرائیل خواست تا از کشته شدن السنوار به عنوان فرصتی برای پیشبرد تلاش‌ها به سوی صلح استفاده کند.

رئیس جمهوری ایالات متحده جمعه هنگام دیدار با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، در برلین گفت که کشته شدن السنوار «لحظه‌ای از‌ تحقق عدالت» را نشان می‌دهد.

صدراعظم آلمان نیز اظهار داشت که او روز گذشته به نخست‌وزیر اسرائیل گفته است تا این لحظه را مغتنم شمرده و به فرصتی برای جستجوی راهی به سوی صلح و آینده‌ای بهتر در غزه بدون حماس تبدیل کند.جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا پس از دیدار و گفت‌وگو با صدراعظم آلمان به خبرنگاران گفته که از چگونگی و زمان واکنش اسرائیل به حملات موشکی ایران آگاه است، اما از ارائه جزئیات خودداری می‌کند.بایدن که در برلین به سر می‌برد، پس از دیدار و گفت‌وگو با صدراعظم آلمان در روز جمعه ۲۷ مهر (۱۸ اکتبر) دراین‌باره به خبرنگاران گفته و البته توضیح بیشتری در این خصوص نداده است.

رئیس جمهوری ایالات متحده همچنین از کشته شدن یحیی سنوار به عنوان “لحظه‌ای از عدالت” نام برده و این موضوع را “فرصتی برای آغاز صلح” دانسته است.

رئیس‌جمهوری آمریکا همراه با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان پس از تایید کشته شدن یحیی سنوار، رهبر حماس ابراز امیدواری کردند، این موضوع به “سکوت سلاح‌ها در خاورمیانه” منجر شود.

شولتس نیز سنوار را مسئول حمله تروریستی حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر معرفی کرده و گفته است: «با مرگ رهبر حماس، امیدواریم چشم‌انداز واقعی برای آتش‌بس در غزه و توافقی برای آزادی گروگان‌های گشوده شود.»

صدراعظم آلمان نیز تاکید کرده است، سنوار مرتکب “بدترین جنایات” شده بود.جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، که در سفری یک روزه به برلین، پایتخت آلمان رفته بود، بعدازظهر جمعه با اولاف شولتز صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و کی‌یر استارمر نخست وزیر بریتانیا دیدار و گفت‌وگو کرد.

بنابر بیانیه کاخ سفید، رهبران این چهار کشور از جمله درباره رویدادهای خاورمیانه و به ویژه پیامدهای مرگ یحیی سنوار، ضرورت فوری بازگرداندن گروگان‌ها به خانواده‌هایشان، و پایان دادن به جنگ در غزه، و اطمینان از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان گفت‌وگو کردند.

بنابر این بیانیه، رهبران این چهار کشور همچنین با محکوم کردن حمله ایران به اسرائیل که تشدید تنش‌ها بود، خواستار پاسخگو کردن ایران و جلوگیری از تشدید درگیری‌ها شدند.

به نوشته کاخ سفید، رهبران آمریکا و سه کشور اروپایی همچنین با رایزنی درباره وضعیت لبنان، بر لزوم اجرای کامل قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل تاکید کردند.

بخشی از گفت‌وگوهای رهبران این چهار کشور به موضوع اوکراین اختصاص داشت.

جو بایدن در پایان سفر یک روزه خود، شامگاه جمعه برلین را به مقصد واشینگتن ترک کرد.ایران شامگاه دهم مهرماه حدود ۲۰۰ موشک به سمت اسرائیل شلیک کرد و مقام‌های اسرائیل از قطعی بودن پاسخ به این حمله سخن گفته‌اند.

دیشب وزیر خارجه ترکیه هم هشدار داد که کشورش و منطقه باید برای یک جنگ احتمالی بین اسرائیل و ایران آماده باشند، زیرا «احتمال بالایی» برای وقوع آن وجود دارد.

هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه، در یک برنامهٔ تلویزیونی گفت: «جنگ بین اسرائیل و ایران باید به‌عنوان یک احتمال بالا در نظر گرفته شود.»

آقای فیدان در عین حال تأکید کرد که کشورش از «هیچ درگیری با ایران که ممکن است به جنگ تبدیل شود» حمایت نمی‌کند.