خانه / اخبار مهم روز / زلنسکی خواستار واکنش قاطع بین‌المللی به دخالت کره شمالی در جنگ اوکراین شد

زلنسکی خواستار واکنش قاطع بین‌المللی به دخالت کره شمالی در جنگ اوکراین شد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز یکشنبه خواستار واکنش قاطع بین‌المللی به افزایش دخالت کره شمالی در جنگ روسیه علیه اوکراین شد، و هشدار داد که آمادگی نیروهای کره شمالی برای نبرد مدرن می‌تواند موجب بی‌ثباتی بیشتر منطقه شود و به طولانی شدن جنگ بیانجامد.

به گزارش «رویترز»، زلنسکی نگرانی خود را از شواهدی از جمله تصاویر ماهواره‌ای و فیلم‌هایی ابراز کرد که نشان می‌دهند کره شمالی در حال ارسال تجهیزات نظامی و سربازان به روسیه است تا به جنگ علیه اوکراین کمک کند.

زلنسکی از رهبران کشورهایی که به صراحت دخالت کره شمالی را تأیید کرده‌اند تقدیر کرد، و خواستار واکنش صریح و قاطع از سوی شرکای اوکراین شد. او تأکید کرد که سکوت یا بی‌عملی به ضرر همه خواهد بود و ممکن است به تشدید بیشتر مخاصمه منجر شود، به ویژه اگر نیروهای کره شمالی در خطوط مقدم جنگ به روسیه بپیوندند، مشابه نقشی که پهپادهای «شاهد» ایران علیه اوکراین ایفا کرده‌اند.

نگرانی‌های رئیس‌جمهوری اوکراین به دنبال اتهامات قبلی مبنی بر اینکه کره شمالی در حال آماده‌سازی برای اعزام هزاران سرباز برای کمک به روسیه است مطرح شد. سازمان امنیت کره جنوبی اخیراً گزارش داد که کره شمالی 1500 نیروی ویژه برای آموزش دیدن به منطقه خاور دور روسیه اعزام کرده است.

با این حال، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، این گزارش‌ها را تأیید نکرد، اما گفت که چنین اقداماتی، اگر صحت داشته باشد، نگران‌کننده خواهد بود. در همین حال، مارک روته، دبیرکل «ناتو» نیز اعلام کرد که هنوز شواهدی از حضور نیروهای کره شمالی در اوکراین وجود ندارد، هرچند نگرانی‌ها همچنان ادامه دارد.

به گفته رویترز، وزیران خارجه فرانسه و اوکراین تأکید کردند که اعزام احتمالی نیروهای نظامی کره شمالی برای حمایت از روسیه به مثابه «تشدید جدی جنگ» تلقی خواهد شد. رهبران هر دو کشور طی یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در کی‌یف بر اهمیت این موضوع تأکید کردند.