خانه / اخبار مهم روز / جامعه المصطفی در برلین؛ دانشگاه یا “سربازگیری برای تروریسم؟”

جامعه المصطفی در برلین؛ دانشگاه یا “سربازگیری برای تروریسم؟”

به گزارش روزنامه بیلد فهرستی شامل ۷۰۰ نفر از افراد نزدیک به دفتر جامعه المصطفی در برلین از سوی مراکز امنیتی تهیه شده و این دفتر در مرکز توجه نهادهای امنیتی آلمان قرار دارد.روزنامه بیلد آلمان در گزارشی نوشته شعبه برلین دانشگاه ایرانی جامعه المصطفی تحت نظر نهادهای امنیتی آلمان قرار دارد و ظن آن می‌رود که این مرکز نه یک دانشگاه بلکه مرکزی برای “سربازگیری” به منظور انجام عملیات ترور در داخل خاک آلمان باشد.

این روزنامه در گزارش خود نقل قولی از توماس هالدن‌وگ، مدیر اداره حفاظت از قانون اساسی (سازمان امنیت داخلی آلمان) آورده که با اشاره به اینکه تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه “پروپاگاندا به منظور بسیج کردن افراد” از سوی گروه‌های تروریستی و رادیکال را افزایش داده، گفته است: «فعالیت‌های احتمالی محور ایرانی ترور در آلمان تحت نظر است.»او اضافه کرده است که مقامات آلمانی به دنبال اعضای یک “واحد تروریستی سرویس مخفی سپاه پاسداران” در آلمان هستند.

روزنامه بیلد سپس نوشته دانشگاه المصطفی به طور خاص در مرکز توجه نهادهای امنیتی آلمان قرار دارد و علت آن نیز اشاره مشخص به این نهاد در اسناد تحریمی وزارت خزانه‌داری آمریکاست که در آن آمده است: «دانشگاه بین‌المللی المصطفی که شعبه‌هایی در سراسر جهان دارد، توسط نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان بستری برای جذب نیرو به منظور جمع‌آوری اطلاعات و نیز جذب نیرو برای شبه‌نظامیان خارجی تحت رهبری نیروی قدس استفاده می‌شود.»

سپاه قدس که شاخه برون مرزی سپاه پاسداران است در سال ۲۰۱۹ از سوی آمریکا به عنوان سازمانی تروریستی طبقه‌بندی شد.

تحقیقات روزنامه بیلد نشان داده که نهادهای امنیتی در برلین فهرستی از مظنونان کمک به تروریسم و جاسوسی برای ایران تهیه کرده‌اند. بر اساس اطلاعات این روزنامه، این فهرست شامل نام ۷۰۰ نفر از حلقه‌های وابسته به جامعه المصطفی است.

جامعه المصطفی تا پیش از ممنوع شدن مرکز اسلامی هامبورگ و آکادمی اسلامی آلمان برنامه‌هایی در مشارکت با این دو نهاد برگزار می‌کرد که آخرین آنها در سال ۲۰۲۲ بود.

وزارت کشور در پاسخ به پرسش روزنامه بیلد درباره این مرکز گفته، به دلیل اینکه نمی‌خواهد اقدامات بعدی را به خطر بیندازد در این مورد اظهارنظر نمی‌کند.

جامعه المصطفی چیست؟
جامعه المصطفی در وب‌سایتش به عنوان یک دانشگاه مجازی معرفی شده که دفتر اصلی آن در شهر قم است. این “دانشگاه” دروس مربوط به علوم دینی و الهیات را تدریس می‌کند و هدف آن نیز “گسترش معارف قرآن و مکتب اهل بیت در جهان و تبیین، تولید و نشر اندیشه و محتوای دینی” عنوان شده است. مخاطبان آن نیز “مسلمانان سراسر جهان بدون محدودیت در مذهب و ملیت” نامیده شده‌اند.

این نهاد دارای یک ردیف بودجه مستقل است و در سال ۱۴۰۳ بودجه آن ۴۰ درصد افزایش یافت و به نوشته روزنامه اعتماد، بیشتر از بودجه دانشگاه علم و صنعت و علامه طباطبایی شد. به نوشته این روزنامه، این نهاد در سال ۱۴۰۲ معادل هزار و ۱۷ میلیارد تومان بودجه مصوب داشته و سال جاری این بودجه به هزار و ۲۲۶ میلیارد تومان رسیده است. همچنین ۲۰۰ میلیارد تومان نیز بودجه اختصاصی برای این نهاد پیش‌بینی شده است.جامعه المصطفی به طور رسمی سایتی نیز به زبان آلمانی دارد که در آنجا نوشته شده دفتر این دانشگاه در برلین قرار دارد. بنا به نوشته این سایت ریاست دفتر برلین این دانشگاه از زمان تاسیس این دفتر در سال ۲۰۱۶ بر عهده فردی به نام “پروفسور دکتر مهدی اصفهانی” است. نام چندین استاد آلمانی نیز در وبسایت این دانشگاه آمده که در رشته‌هایی چون تاریخ اسلام، قرآن‌شناسی، الهیات و تاریخ کاتولیک تدریس می‌کنند.

این دانشگاه همچنین در حال حاضر در حال برگزاری “۹ شب فلسفه، الهیات و عرفان” است که در آن استادان آلمانی نیز شرکت دارند.

تا کنون دفاتر جامعه المصطفی در ایران و نیز در برلین هیچکدام به پرسش دویچه‌وله فارسی برای توضیح درباره آنچه در گزارش روزنامه بیلد آمده است پاسخ نداده‌اند.

افزایش فعالیت‌های جاسوسی جمهوری اسلامی در آلمان
در فوریه ۲۰۲۳، چند ماه پس از خیزش سراسری زن، زندگی، آزادی در ایران، دولت آلمان اعلام کرد که فعالیت‌های جاسوسی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در داخل خاک آلمان افزایش یافته است.

روزنامه “ولت ام زونتاگ” در آن زمان در گزارشی در این باره نوشت که نهادهای امنیتی داخلی آلمان ”هویت ۱۶۰ نفر مرتبط با سپاه پاسداران در آلمان را شناسایی کرده‌اند” اما مشخص نیست که چه تعداد از این افراد، در حال حاضر در آلمان به‌سر می‌برند.پیش از آن نیز اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی گفته بود که سرویس‌های اطلاعاتی ایران به طور فزاینده‌ای به افرادی که به ایران سفر می‌کنند فشار آورده و آنها را مجبور به همکاری می‌‌کنند.

تابستان امسال نیز وزارت کشور آلمان “مرکز اسلامی هامبورگ” را ممنوع اعلام کرد. این وزارتخانه در بیانیه‌ای نوشت، مرکز اسلامی هامبورگ (معروف به “مسجد آبی”)، قانون اساسی جمهوری فدرال آلمان را “نقض” می‌کند و “تحریک‌های ضدیهودی و ضداسرائیلی را گسترش می‌دهد”.

علاوه بر این، اعضای این مرکز پیش‌تر “از اقدامات خشونت‌آمیز سازمان‌های تروریستی مانند حماس تمجید کرده و از سازمان‌های تروریستی ممنوع‌شده‌ای مانند حزب‌الله هم حمایت کرده‌اند”.