جامعه‌المصطفی العالمیه چیست و چه ربطی به نیروی قدس سپاه دارد ؟

جامعه‌المصطفی العالمیه بخشی از دستگاه دیپلماسی نظام ولایت فقیه به شمار می‌رود؛ وظیفه‌ی این نهاد عضو گیری و آموزش طلاب از کشورهای خارجی است. بودجه‌ی اختصاص یافته به آن نیز قابل توجه است و بخشی از اعتبارات اختصاص یافته به آن در فروردین ۹۷، در گزارش سامانه خزانه‌داری الکترونیک از سوی وزارت اقتصاد اعلام شده است. آنچه در این میان بیش از هر چیز توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند تفاوت حدود ۷ برابری دریافت جامعه‌المصطفی العالمیه به نسبت دانشگاه تهران به‌ عنوان بزرگترین مرکز آموزشی کشور است و بعد از آن تفاوت ۵ برابری نسبت به حوزه علمیه قم که به عنوان نه تنها یکی از بزرگترین حوزه های علمیه ایران که عالم شیعه می باشد .

براساس گزارش منتشر شده از طرف دولت، جامعه‌المصطفی العالمیه در ماه فروردین سال ۹۷، اعتباری معادل هشت میلیارد و ۲۸۴ میلیون تومان دریافت کرده است. این در حالی‌ست که دانشگاه تهران در همین ماه مبلغی در حدود ۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان دریافت کرده است. [اقتصاد نیوز ۲ اردیبهشت ۹۷]

جامعه‌المصطفی العالمیه چطور دانشگاهی‌ست و چه رسالتی برعهده دارد که دریافتی‌اش در طول یک ماه حدود ۷ برابر بیشتر از بزرگترین مرکز آموزشی کشور می‌باشد؟

حضور در مناطق استراتژیک

جامعه‌المصطفی العالمیه براساس مصوبه جلسه ۶۲۵ مورخ ۲۱ آبان ۸۷ شورایعالی انقلاب فرهنگی از ادغام «مرکز جهانی علوم اسلامی» و «سازمان حوزه‌ها و مدارس علمیه خارج از کشور» تشکیل شده است.

سازمان مرکزی این دانشگاه که در اساس برای تربیت طلاب خارجی‌ست در قم قرار دارد. این دانشگاه دارای ۱۷۰ واحد آموزشی، تربیتی و پژوهشی وابسته و پیوسته در داخل و خارج از کشور می‌باشد. واحدهای داخل کشور جامعه‌المصطفی العالمیه در شهرهای مشهد، تهران، اصفهان، گرگان و قشم قرار دارند و واحدهای خارج از کشور این دانشگاه در بیش از ۶۰ کشور جهان از جمله: آفریقای جنوبی، آلبانی، آلمان، افغانستان، اندونزی، انگلستان، اوگاندا، برزیل، بلغارستان، بنگلادش، بورکینافاسو، بوسنی و هرزگوین، بنین، پاکستان، تانزانیا، تایلند، توگو، دانمارک، ژاپن، ساحل عاج، سوئد، سنگال، سوریه، سیرالئون، عراق، غنا، فیلیپین، قرقیزستان، قزاقستان،کامرون،کوزوو، کنگو دموکراتیک، کومور، گامبیا، گرجستان، گویان، گینه، لبنان، ماداگاسکار، مالاوی، مالزی، مالی، میانمار، نروژ، نیجر، نیجریه، هند و… فعال می‌باشند. [جامعه‌المصطفی العالمیه]

بنا به اعلام سایت رسمی این دانشگاه: «جامعه المصطفی  العالمیه» «حضوری مؤثر و نقش آفرین» در «مناطق استراتژیک جهان دارد.»

 

شبکه فارغ‌التحصیلان

از سوی دیگر این دانشگاه تاکنون بیش از پنجاه هزار طلبه را تحت تعلیم و تربیت گرفته است که از میان آنها ۲۵۰۰۰ نفر فارغ‌التحصیل شده و به کشورهای خود بازگشته‌اند. فارغ‌التحصیلان از بیش از ۱۰۰ کشور جهان می‌باشند. سایت جامعه‌المصطفی مدعی می‌شود که این فارغ‌التحصیلان «در سطوح عالی علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» کشورهای خود به کار گرفته شده‌اند.

فارغ‌التحصیلان جامعه‌المصطفی به ایجاد شبکه‌ای در ۴۰ کشور دست زده‌اند. در هریک از این کشورها این افراد به تأسیس انجمن دانش آموختگان جامعه‌المصطفی العالمیه پرداخته‌اند؛ ظرفی که آنها را در ارتباطی پیوسته با جامعه‌المصطفی العالمیه در ایران قرار می‌دهد. این انجمن‌ها همچنین در ارتباط با یکدیگر قرار داشته و به صورت یک شبکه عمل می‌کنند.

جالب است بدانید شیخ  ابراهیم زکزاکی ، شیخ باقر النمر ، احمد سامبی، رئیس جمهوری سابق کومور و … بسیاری از روحانیون و رهبران حوثی ها من جمله حسین بدرالدین حوثی و عبدالمالک الحوثی که در ارتباطشان با سپاه پاسداران و نیروی قدس دیگر اکنون هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد همگی دانش آموخته این مرکز هستند .

امتیازات طلاب
این مؤسسه همچنین امکانات متنوعی در اختیار طلاب خود قرار می‌دهد. این تسهیلات متناسب با محل تحصیل و شرایط هر یک از طلاب در نظر گرفته می‌شود که از جمله شامل این موارد می‌شود: گرفتن ویزا و اقامت تحصیلی، پرداخت کمک هزینه تحصیلی (شهریه)، کمک هزینه مسکن و وام قرض‌الحسنه، تأمین خوابگاه، ارایه خدمات بهداشتی و درمانی، مشاوره‌های آموزشی و تربیتی، آموزش‌های کاربردی و مهارتی به همسران و فرزندان، و امکانات ورزشی، فراهم کردن تحصیل ویژه برای خانواده‌های طلاب و برگزاری اردوهای تفریحی – زیارتی  طلابی که برای تحصیل به ایران می‌آیند از امکانات بیشتری نسبت به سایر طلابی که در یکی از مراکز آموزشی جامعه‌المصطفی در خارج از کشور به تحصیل می‌پردازند، برخوردار می‌شوند. امری که به‌وضوح با هدف تشویق طلاب خارجی برای آمدن به محیط ایران صورت می‌گیرد.

رئیس و اعضای هیأت امنا

ریاست جامعه‌المصطفی العالمیه بر عهده‌ی اعرافی، از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است.از جمله دیگر اعضای هیأت امنای این مؤسسه می‌توان به نام‌هایی مانند سید هاشم حسینی،تسخیری،محمدی عراقی اشاره کرد.