مایک پنس از اعتراض جمهوری‌خواهان در کنگره به نتایج انتخابات ریاست جمهوری حمایت می‌کند

مایک پنس

یک منبع نزدیک به معاون رئیس جمهوری آمریکا، روز یکشنبه 3 ژانویه فاش کرد، مایک پنس معاون ترامپ از اعضای حزب جمهوریخواه در مجلس سنا که به نتایج انتخابات ریاست جمهوری که منجر به پیروزی جو بایدن در نوامبر گذشته شد، اعتراض دارند، حمایت خواهد کرد.

رئیس دفتر مایک پنس در بیانیه‌ای گفت، معاون رئیس جمهوری از تلاش برخی قانونگذاران برای در مجلس سنا که به نتیجه انتخابات 6 ژانویه اعتراض دارند، حمایت خواهد کرد.

به گزارش روزنامه «ذ هیل»، مارک شورت گفت: «معاون رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا معتقد است که میلیون‌ها آمریکایی درباره تقلب و بی‌نظمی که در انتخابات گذشته اتفاق افتاد معترض هستند».

او همچنین خاطرنشان کرد که پنس از تلاش اعضای مجلس نمایندگان و سنا برای استفاده از قدرتی که قانون برای ابراز اعتراض و ارائه شواهد در اختیار آنها گذاشته، حمایت می‌کند».

اظهارات اخیر مایک پنس به عنوان صریح‌ترین موضع‌گیری او در قبال اقدامات جمهوری‌خواهان پس از انتخابات ریاست جمهوری و رقابت جنجالی بین ترامپ و بایدن و اعتراض آنها به نتایج آن به شمار می‌رود.

این در حالی است که دو ماه از اعلام نتایج انتخابات می‌گذرد. طی این مدت مایک پنس از تکرار اتهامات دونالد ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات خودداری کرد. اما او در عوض خواستار شمارش همه آرای قانونی انتخابات شده است.

پیشتر گروهی از سناتورهای جمهوریخواه در آمریکا اعلام کرده‌اند که تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات سوم نوامبر را به چالش خواهند کشید.

روز چهارشنبه ششم ژانویه کنگره آمریکا باید آرای ارائه شده از سوی کالج انتخاباتی را تایید کند. کالج انتخاباتی در روز 14 دسامبر رسما پیروزی جو بایدن بر رقیب انتخاباتی‌‌اش، دونالد ترامپ را اعلام کرده بود.

تایید رای کالج انتخاباتی در گنگره آمریکا جنبه فرمایشی دارد و نمی تواند سرنوشت انتخابات را تغییر دهد.

در همین حال 11 سناتور آمریکا به رهبری تد کروز، سناتور ایالت تگزاس اعلام کردند که آنها تصمیم دارند علیه نتایج اعلام شده از سوی کالج انتخاباتی اعتراض کنند.

این گروه از سناتورها از کنگره درخواست خواهند کرد که کمیسیونی برای بررسی اتهامات مربوط به تقلب‌های انتخاباتی تشکیل دهد.

درخواست سناتورهای جمهوریخواه برای بررسی اتهامات ناظر بر سلامت انتخابات ده روز وقت خواهد گرفت.

گفتنی است که تا کنون همه دعواهای حقوقی تیم وکلای ترامپ در ایالت‌های مختلف از سوی مراجع قضایی رد شده است.