مدیر پیشین سیا: حکومت ایران بزرگترین حامی تروریسم جهان است

دیوید پتروس

ژنرال دیوید پترائوس، مدیر پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، تأکید کرد که حکومت ایران بزرگترین صادرکننده تروریسم در جهان است.

او در تازه‌ترین بخش از برنامه «البعد الآخر» در شبکه «العربیه» در توضیح این اظهار نظرش گفت که رژیم ایران به ایده صدور انقلاب، دامن زدن به ناآرامی‌ها و حمایت از شبه نظامیان مسلح، باورمند است و به همین علت است که برجام با فعالیت‌های مخرب انجام شده از سوی ایران و شبه نظامیان نیابتی‌اش، همراه بود.

وی افزود: «واشنگتن در حال بررسی مفاد قرارداد اعلام شده از سوی ایران و چین است.»

به نظر پترائوس، عامل نگرانی‌زا این است که تهران از این توافق، برای گریختن از برخی از تحریم‌ها علیه خود استفاده کند.

طرح‌های نظامی برای تعامل با نظام ایران
پترائوس همچنین تأکید کرد که آمریکا در حال تدوین استراتژی خود برای مقابله با ایران است و بایدن، تیمی از کارشناسان را برای تدوین یک استراتژی جامع برای مقابله با ایران در مرحله بعدی به کار گرفته است.

او افزود که انتخابات مهمی طی چند ماه در ایران برگزار خواهد شد که عملا کارآیی بسیاری از تاکتیک‌های آینده آمریکا در تعامل با تهران را مشخص خواهد کرد.

مدیر پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در ادامه گفت: «هیچ کس خواهان بحرانی کردن امور نیست، اما همیشه طرح‌های نظامی وجود دارد که در صورت لزوم می‌تواند روی میز قرار بگیرد.»

او افزود: «درست است که ایران هنوز به مرحله تولید سلاح هسته‌ای نرسیده است، اما هیچ دولت آمریکایی وجود ندارد که بتواند بپذیرد تهران در آستانه دستیابی به سلاح هسته‌ای قرار بگیرد، لذا تمامی گزینه‌ها روی میز است و ایران هم به خوبی از آن آگاه است.»