گزارش کانادا از افزایش بی‌سابقه جاسوسی تا آزار و اذیت خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی

سازمان اصلی اطلاعاتی کانادا گفت جاسوسی و مداخله خارجی در این کشور سال گذشته افزایش بی‌سابقه‌ای داشته است.

سازمان اطلاعات امنیت کانادا، روز دوشنبه ۲۳ فروردین‌ماه، در گزارش سالانه خود اعلام کرد در سال ۲۰۲۰، جاسوسی و مداخله خارجی در این کشور به سطحی رسید که از زمان جنگ سرد تاکنون مشاهده نشده است.

در این گزارش از روسیه و چین به عنوان دلایل نگرانی کانادا نام برد. رییس سازمان اطلاعات امنیت کانادا در ماه فوریه سال 2020 نیز چین را تهدید جدی استراتژیکی اعلام کرده بود.

سازمان اطلاعات امنیت کانادا در گزارش خود اعلام کرد کشورهای خارجی در سال ۲۰۲۰ نیز هدف قرار دادن اعضای جوامع آسیب‌پذیر در این کشور را ادامه دادند.

این سازمان خانواده‌های جان‌باختگان هواپیما را مثال زد و گفت گزارش‌های موثقی وجود دارد که این خانواده‌ها توسط افراد مرتبط با جمهوری اسلامی مورد آزار و اذیت و ارعاب قرار گرفتند.

سازمان اطلاعات امنیت کانادا گفت هنگامی که گروه‌ها در کانادا مورد چنین آزار و اذیتی از سوی کشورهای خارجی قرار بگیرند، تهدید برای حاکمیت و امنیت کانادایی‌ها محسوب می‌شود.

براساس این گزارش، تهدیدهای اصلی امنیت ملی از جمله افراط‌گرایی خشن، مداخلات خارجی، جاسوسی و فعالیت‌های مخرب سایبری در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت که در بسیاری از جهت‌ها برای کانادایی‌ها به مسئله‌ای جدی‌تر تبدیل شده بودند.

سازمان اطلاعات امنیت کانادا جهش در جاسوسی خارجی را با افزایش تعداد کسانی که به‌دلیل همه‌گیری کرونا از خانه کار می‌کنند، مرتبط دانست.