هرجا که باشید، سیاست با شما کار دارد…!امیر کلهر

.

سیاست‌ها و اعمال جمهوری‌ اسلامی با شما کار دارند. هر بار در شکل و ظاهر متفاوتی پدیدار می‌شود؛

از پیامک کشف حجاب در خودرو تا قطع درختان محله‌تان…!!

از گران کردن قیمت اینترنت و کاهش سرعت آن تا روابط عاطفی‌تان…!!

پس اگر معتقدید که سیاسی نیستید و ریز و درشت آنچه که در ایران به واسطهٔ حضور جمهوری اسلامی اتفاق می‌افتد، به شما ربطی ندارد، منتظر بمانید. چون سیاست می‌آید و با شما کار خواهد داشت. دیر و‌ زود دارد اما سوخت و سوز ندارد…

“واتسلاف هاول”، نویسنده، در مقاله‌ای دربارهٔ آدم‌هایی که خودشان را نسبت به آنچه در جامعه اتفاق می‌افتد بی‌تفاوت نشان می‌دهند، می‌گوید:

«نسبت به چیزی جز بقای خود احساس مسئولیت نمی‌کند، بی‌دل و جرات است. این نظام مبتنی بر همین بی‌دل و جراتی است، آن را تشدید می‌کند و به جامعه سرایت می‌دهد.»

او می‌گوید مسئلهٔ اصلی به یک اندازه به همه مربوط است. هاول رستگاری را مشروط به «جامعهٔ مدنی»‌ای می‌دانست که از نظر سیاسی فعال باشد (در واقع هاول بود که اصطلاحِ اکنون فراگیر جامعهٔ مدنی را بر سر زبان‌ها انداخت)

او می‌گفت «قدرت ضعفا» مبتنی بر توانایی آن‌ها برای سامان‌دهی به خود و مقاومت در برابر «نیروی غیرعقلانیِ قدرت بی‌نام و نشان، غیرشخصی و غیرانسانی» است.  

مقاومتی دائمی ضروری است زیرا این بی‌اعتنایی سیاسی و اخلاقی شهروندان خودخواه است که استبداد را عادی‌ جلوه می‌دهد.

به نظر هاول، رهایی حقیقی از استبداد مستلزم «زندگی در حقیقت» است، نه فقط به معنای عدم مشارکت در نظام کذب و دروغ بلکه افزون بر آن، به معنای دوری گزیدن از «لذت‌های کوچک روزمره»

او تأکید می‌کرد که «فرد باید خود را به چیزی والاتر متعهد کند و بتواند جزئی از زندگی شخصی مرفه پیش‌پا افتادهٔ خود، و در موارد حاد، حتی همه چیزش را قربانی کند.»

.