در کجای دنیا جناب وزیر…؟!فریبا نظری

.

چندروز پیش وزیر آموزش و پرورش گفت:

«سیاست دولت، تعطیلی مدارس نیست. ما باید راهنمای فعالیت در زمان آلودگی هوا داشته باشیم، نه این که مدرسه را تعطیل کنیم. تقریباً هیچ کجای دنیا این کار را نمی‌کنند…»

چند پرسش مهم از وزیری که معمولا از کشورهای دیگر مثال می‌زند و گویا تجربه‌ی تدریس در مدارس کشورهای دیگر را نیز دارد:

۱- در کجای دنیا طلبه‌های نهادهای دینی؛ معلم مدارس غیردینی و عادی می‌شوند…؟!

۲- در کجای دنیا رسانه‌ها و سیاست‌های رسمی حاکمیت تبلیغ و ترویج می‌کنند تا دختران دانش‌آموز زیر هیجده سال به کودک همسری دچار شوند…؟!

۳- در کجای دنیا دختران دانش‌آموز مجبور و تهدید به حجاب اجباری شده و حتی در مدارس کاملا تک جنسیتی دخترانه، در تمام مدت آموزش با حجاب اجباری و رنگ‌های تیره بسان عزاداران حضور دارند…؟!

۴- در کجای دنیا دانش‌آموزان مدارس دچار مسمومیت‌های زنجیره‌ای می‌شوند، اما مسئولان آن را به هیستری جمعی کودکان و بزرگ‌نمائی دشمنان نسبت می‌دهند؟! و هیچ گزارشی در این خصوص به جامعه ارائه نمی‌کنند…؟!

۵- در کجای دنیا در اعتراضات اجتماعی مسالمت‌آمیز و مدنی، تعدادی دانش ۰آموز کشته، مجروح و بازداشت می‌شوند و کسی هم پاسخ‌گو نیست و مسئولیت این فجایع را به عهده نمی‌گیرد…؟!

۶- در کجای دنیا مادران و پدران دادخواه کودکان جان‌باخته را بازداشت و به دادخواهی‌شان نیز رسیدگی نمی‌شود…؟!

۷- در کجای دنیا تعداد چشم‌گیری کودک در سنین آموزش و مدرسه، مجبور به کار هستند و گروه کودکان کار را تشکیل می‌دهند…؟!

۸- در کجای دنیا کودکان بسیاری در سن آموزش و مدرسه به علت فقر شدید، دچار ترک تحصیل هستند اما حاکمیت خود را در اوج پیشرفت اقتصادی و اجتماعی می‌دانند…؟!

۹- در کجای دنیا کودکان با گرایشات مذهبی متنوع مانند بهائیان، از آموزش و حضور در مدرسه محروم می‌شوند…؟!

۱۰- در کجای دنیا معلمان بهائی یا معلمانی که از فرآیند ایدئولوژیک و سیاسی گزینش، گذر نکرده و مردود می‌شوند؛ نمی‌توانند معلمی کنند…؟!

۱۱- در کجای دنیا جرم دانش‌آموزان متقلب در بزرگترین و پراسترس‌ترین آزمون ورودی دانش‌آموزان، نادیده گرفته شده و کاملاً عادی به‌عنوان دانشجو در نهاد دانشگاه حضور می‌یابند…؟!

۱۲- در کجای دنیا این میزان نابرابری و تبعیض جنسیتی و دینی و مذهبی در کتاب‌های درسی مدارس وجود داشته و به دانش‌آموزان، بجای محتوای آموزش علمی و مهارتی استاندارد؛ آموزش داده می‌شود…؟!

۱۳- در کجای دنیا این تعداد معلم تنها به اتهام اعتراض و انتقاد، در زندان بسر می‌برند…؟!

۱۴- در کجای دنیا حقوق و درآمد معلمان، این میزان اندک است و معلمان در شرایط نامناسب اقتصادی بسر می‌برند…؟!

۱۵- در کجای دنیا فضای مدارس این میزان، تاریک و افسرده و دور از نشاط و شادابی و شادمانی است…؟!

۱۶- در کجای دنیا، آموزش و پرورش این میزان ناعادلانه و طبقه‌بندی شده است؟! درحالی که قانون اساسی‌ کشور بر رایگان بودن و در دسترس بودن آموزش برای همه وعده داده و ملزم شده است…؟!

و ….
و شوربختانه این پرسش‌ها، بسیار است…

.