تشییع جنازه یا تاراج جنازه ؟!ماجد برساووش

در عصر دی ان ای ، ما هنوز شهید گمنام داریم!!

بیش از ۳۴ سال از پایان جنگ ایران و عراق می‌گذرد و حکومت ایران هر ساله تعدادی تابوت را در شهرهای مختلف به عنوان شهدای گمنام می چرخاند که اغلب این تابوت گردانی‌ها در زمانی انجام می‌شود که حکومت از نظر حیثیت عمومی و سرمایه اجتماعی نزد افکار عمومی در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد !

اما چرا از عبارت تابوت گردانی بجای تشییع جنازه استفاده کردیم ؟!

قبل از پاسخ به این سوال ببینیم شهید گمنام کیست یا چیست؟!

قاعدتا به کسی گفته می‌شود که در جنگ ایران و عراق اثری از پیکر او یافت نشده است و بعنوان مفقودالاثر محسوب شده و پس از تبادل اسرای دو کشور، از کشته شدن او در جنگ اطمینان حاصل شده است!

پس کاملا معلوم است چه تعداد خانواده در کدام استان و شهر یا روستای ایران از فرزند یا عضو خانواده خود که به جنگ اعزام شده بی اطلاع هستند و منتظر خبری از ایشانند و قطعا آمار و دی ان ای نزد بنیاد شهید معلوم است!!

حال اجازه بدهید با یک مثال ثابت کنیم آنچه بعنوان تشییع جنازه شهدای گمنام رسانه ای می شود یا تمام و کمال یک خیمه شب بازی است یا بهتر است نام تاراج جنازه به آن بدهیم نه تشییع جنازه !

چرا؟!

چون بعنوان مثال در استان کم جمعیت خراسان جنوبی که بیش از ۱۵ ساله که ابراهیم رئیسی نماینده مجلس خبرگان آن است و ۲۶ آذر ماه ۱۴۰۲ برای چندمین بار طی این سالها شاهد برگزاری چنین مراسمی بود تنها حدود ۷۰ شهید یا رزمنده مفقودالاثر داشته است..
اما تا به امروز بیش از ۱۴۰ تابوت با ادعای جنازه شهید گمنام در این استان دفن شده است!!

یعنی حدود دو برابر تعداد رزمندگان و شهدای مفقودالاثر آن!!
همین وضعیت در مورد خراسان رضوی نیز صدق می‌کند و چند سال است آمار شهدای گمنام مدفون از شهدای مفقودالاثر آنجا پیشی گرفته است!

آیا همه چیز برایتان روشن شد یا توضیح دیگری هم لازم است ؟!

حال سوال اینست مگر این تابوت های بی نام و نشان که به آن شهید گمنام می گویید صاحب خانواده نیستند که به شکل سرریز روانه این استان شده اند؟!

و مگر خانواده اینها و بستگانشان در سایر استان‌های کشور منتظر دریافت پیکر عزیزان خود نیستند؟!

پس چرا شهدای گمنام را در استان هایی دفن می‌کنید که متعلق به آنجا نیستند؟!

اسم این کار تشییع جنازه است یا تاراج جنازه؟!

و لابد مردم ساده لوحی که در این مراسم شرکت می‌کنند هم خیال می‌کنند در حال بهره مندی از فیوضات معنوی هستند!!

مگر متولیان امر فردا قرار نیست پاسخ گوی خانواده های منتظر در سایر استان‌های کشور باشند ؟!

یا خیالتان از بابت داشتن « شهید سرریز » به تعداد کافی راحت است که هرگاه صدایی هم از جایی درآمد چند تابوت مجهول المحتوا را در آنجا نیز خواهید گرداند و دفن می‌کنید تا دهان مردم بسته شود!

به هر حال سرهم کردن چند تابوت و نهایتا یک تکه استخوان که کاری ندارد و‌ شهید سرریز هم مثل برنج سرریز در ظرف پلوی میهمانی ها توسط میزبان مجدد توزیع خواهد شد!!

و شاید به همین دلیل است که بنیاد شهید اصلا حاضر نیست مسئولیتی در قبال این « تابوت گردانی شرم آور » داشته باشد و از صفر تا صد آن را بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس برعهده دارد!

و دروغ هم که از روشهای مجاز اسلام در برابر دشمن محسوب می‌شود و بکارگیری آن در برابر مردم ایران که امروز دشمن حکومت اسلامی آقایون هستند از اوجب واجبات است!!