گزارشی به رهبر از کف خیابان! :فرشته مزینانی

آقای خامنه ای در دیدار رمضانی با سران نظام راجع به حجاب خانمها گفتند: “مسئله حجاب که اکنون تبدیل به یک چالش تحمیلی شده است، پیش از این وجود نداشت و افرادی با برنامه‌ریزی و نقشه کشیدن، آن را به مسئله‌ای تحمیلی تبدیل کردند.”
بعد از شنیدن سخنان ایشان و تجربه زیست در ج ا از آغاز تاکنون و مشاهده سیر تطور حجاب از ابتدا تا حالا و تجربه ای که از مشاهده پایتخت و شهرها و روستاها داشته ام، تقریبا مطمئن شدم ایشان اطلاع چندانی از قلمرو حکومت خود ندارند! پس بر آن شدم گزارش کوتاهی از مشاهدات خود را به اطلاعشان برسانم.

آقای خامنه ای! حجاب بانوان از همان روزی که اجبار سرخط سبک تحمیلی پوشش بانوان قرار گرفت تاکنون، رو به تغییر بوده و فقط حالا آنها سبک دلخواه خود را به شما تحمیل کرده اند!  امروز برای کاری به سه راه جمهوری و چهارراه ولیعصر رفته بودم. همین نزدیکی های بیتتان.  محل سکونت شما خیلی با اینجاها فاصله ای ندارد اما گویا سالهاست از بیت خارج نشده اید و اطلاعی از تغییرات شهر ندارید! زنان و دخترانی که در مجاورت بیتتان تردد می کنند مدتهاست از شرع و قانون شما عبور کرده اند و اگر بخواهم با ادبیات شما سخن بگویم، دشمن در همین نزدیکی های شماست!

لازم است بدانید، طی سی و اندی سال زعامت شما، جامعه خیلی تغییر کرده است. تغییرات تدریجی، طبیعت یک جامعه پویاست. حتما انتظار ندارید سبک زندگی زنان امروز مثل دوران مادر و مادربزرگ شما باشد. بخصوص با شیب تندی که تحولات جهانی پیدا کرده است، اما نمی دانم چرا هنوز می پندارید اجبار در مسائل فرهنگی کارساز است و همچنان توصیه به آن می کنید. با اینکه نتیجه آن هر روز عیانتر می شود!

گفته اید حجاب حکم شرعی است و زنان مومن باید به آن مقید باشند. درست است که حجاب یک حکم شرعی است اما کدام حکم شرعی را توانستید با اجبار حاکم کنید؟ نماز و روزه؟ که حال و روز این روزهای ایران به خوبی گویای احوال جوانان ما است! مشروبخواری؟ که آمارها را، اگر به گوشتان برسانند، تحمل نمی کنید! یا دیگر احکام شرعی؟ اگر در جامعه ایران حضور داشتید یا مشاورانتان حقایق را برایتان می گفتند از حجم بالای دین گریزی ایرانیان شگفت زده می شدید و می دیدید ظاهر جوانان دستچین شده ای که در سال دو بار به حضورتان می آورند، گویای وضعیت امروز جامعه نیست! هیچ کشور اسلامی نیست که تا بدین حد احکام شرعی به عیان زیرپا گذارده شود. اغلب مردم همان کشورهایی که شما نوکر غربشان می دانید، بدون اینکه مرتب از دشمن پرهیزشان بدهند،  به شدت پایبند احکام دینی و حفظ ظواهر شرعی هستند.

گفتید حجاب قانون است و‌ همه موطف به رعایت آن. نظرسنجی های خود ج ا نشان می دهد اکثریت مردم موافق این قانون نیستند و رفتار آنها نیز گویای آن است که این قانون شما مقبولیت و کارآیی لازم را ندارد. در تمام کشورها اگر مردم به قانونی اعتنا نکنند در آن تجدیدنظر می شود، بخصوص قوانینی که به سبک زندگی مردم مربوط باشد. اما اینجا انگار قانون آن است که رهبران می پسندند و‌ درست می دانند و بس!

شما در جای دیگری از سخنانتان گفتید، عده ای هنجارشکن را آوردند تا قبح بی حجابی را بشکنند. ظاهرا در فضای مجازی و‌‌ دنیای ماهواره ای حضور ندارید ببینید آنچه سبک زندگی زنان را تعیین می کند، فیلمها و فرهنگی است که در غیاب فیلمسازان و هنرمندانی که به دلایل واهی تارانده شده اند، برایمان می سازند.  در کشوری که مردم بیش از آنکه بیننده تلویزیون خودی باشند جذب ناخودیها می شوند، نیازی به هنجارشکن نیست.. مملکتی که مردمش به بیگانگان بیشتر اعتماد کنند، تکیه گاه قابل اطمینانی برای شما نیست!

آقای خامنه ای! اگر نمی دانید بدانید، مردم ما بسیار خسته اند و ناامید. فشار سالها تحریم و ناکارآمدی مسئولان، شانه هایشان را خمیده کرده و دلهایشان را رمیده! سیاستهای کلی شما نه تنها گشایشی ایجاد نکرده و نمی کند که هر سال بر تنگناها می افزاید. کافی است فقط یک روز در میان مردم زندکی کنید و به این واقعیت تلخ پی ببرید که مساله این مردم حجاب نیست و دشمنان مد نظر شما هم برایشان مهم نیست زنان و دختران ما باحجاب باشند یا بی حجاب. آنچه مردم را آزار میدهد،  شکاف طبقاتی عمیق شمال و جنوب و مسئولان و مردم است. حق به جانب پنداشتن برخی حواریون شماست که با وجود اعتراف به اشتباه همچنان صدرنشین مجالسند. تفاوت عمیقی است که مردم بین خودشان و حکومتیان احساس می کنند. دشمن واقعی مردم همینجا کنار گوشتان است و نه فرسنگها دور از ما!

خسته تان نکنم. اگر می خواهید با واقعیات جامعه آشنا شوید و مردم سخنانتان را دور از واقع ندانند، بهتر است حداقل مشاوانتان را به روز کنید و به آنها بگویید بدون ملاحظه، هرآنچه در متن جامعه جاری است به اطلاعتان برسانند و نه خبرهایی که خوشایند شماست!