استاندارد دوگانه و استفاده ابزاری در بهره گیری از هویت ملی! :حبیب رمضانخانی


علم الهدی: حجاب فرهنگ ایرانیان بوده؛ به‌خصوص در تاریخ ایران باستان و انعکاس این فرهنگ را میتوان در شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی دید…

بی شک، توجه و تاکید بر محتوا، نشانه ها و نمادهای هویت ملی، خاصه ایران باستان، مورد علاقه بیشتر ایرانیان و امری مقبول و مورد استقبال است؛ ولی سرکوب و ممنوعیت آن در بسیاری از زمینه ها و همزمان سواستفاده موردی در جهت اهداف مورد نظر اقایان، محل نقد و اعتراض است.

اینکه جناب علم الهدی، در رابطه با شخصیت ملی چون ابومسلم خراسانی، بارها او را با بدترین ادبیات نواخته و حتی اجازه ادامه کار به تیم فوتبال با نام «ابومسلم خراسان» داده نشد و تحمل نگردید، ولی الان اینگونه از شاهنامه، نماد ملی گرایی ایرانی یاد و در جهت اهداف تاکید می شود، جای ایراد است.

اینکه در دوران تصدی گری ایشان به عنوان نماینده ولی فقیه در مشهد، بزرگترین نقاشی و دیواره نگاره ایران، با مضمون اشعار و محتوای شاهنامه، بدون توضیحی پاک شد و حالا همان شاهنامه محل مثال و الگو برای مردم تاکید می شود، محل تناقض و انتقاد است.

اینکه در این چند وقت تنش و تقابل ایران با اسراییل، مرتب از کورش و ملی گرایی در جهت تهییج و همراهی مردم مایه گذاشته و تبلیغ کرده، ولی همین جماعت حتی یک میدان و خیابان فرعی به نام کورش نزده و  حتی اشاره یک خطی در مورد شخصیت کورش بزرگ در کتاب تاریخ کلاس هفتم تحمل نمی شود و حذف می شود، محل اعتراض است!

اینکه به هنگام منافع و در جهت تهییج و همراهی توده، از تمدن هفت هزار ساله ایران نام ببری، ولی به وقت سرخوشی، از تریبون نماز جمعه، توسط احمد خاتمی قدمت تمدن ایران را از ۱۴۰۰ سال پیش تاکید کنی، محل نقد و اعتراض است.
انتقاد به این امر که چرا چون باقی عرصه ها، هویت ملی نیز ابزار سواستفاده در جهت منافع آقایان گشته و با توهین به شعور مخاطب، هویت ملی را نیز بازیچه قرار داده و از محتوا تهی می کنند!

در پایان؛ بر کسی پوشیده نیست، وقتی جماعتی حتی از قید نام همسر خود روی سنگ قبرش امتناع می کند، منظور از حجاب صرفا پوشش عرفی و مذهبی جامعه نیست. بلکه هدف و آمالشان، پرده نشینی و در پستو ماندن زنان این سرزمین است تا با خانه داری و زاد و ولد، برایشان رعیت تولید کنند! هر چند باز در تناقضی عجیب، برخلاف آن توصیه و تأکید که فقط پرده نشینی را برای زنان مردم می خواهند؛ به وقت فرصت و در جهت منافع، برای فرزندان و دختران خود از هیچ پست و جایگاه اجتماعی بالاتر دریغ نمی کنند!