از نظر تهران راهبرد جدید آمریکا، راهبرد تغییر رژیم است

روحانی

حسن روحانی در واکنش به سیاست جدید آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران گفت که دولت آمریکا با اعلام راهبرد جدیدش یک شبه پانزده سال به عقب بازگشته و حرف های سال های ٢٠٠۳ و ٢٠٠۴ یعنی دورۀ بعد از اشغال عراق را در قبال حکومت تهران تکرار می کند. در این سال ها دولت جورج بوش پسر جمهوری اسلامی ایران را در کنار عراق و کره شمالی یکی از دولت های “محور شرارت” تعریف میکرد و خواستار تغییر آن بود. حسن روحانی در سخنان دیروزش دوشنبه ٢۱ مه گفت که سیاست امروز دولت آمریکا شبیه موضعگیری های دولت بوش پسر در قبال ایران است. رئیس جمهوری ایران سپس گفت : “مگر دنیا می پذیرد که آمریکا بخواهد برای همۀ کشورها تصمیم بگیرد؟”

در اظهاراتی مشابه، وزیر امور خارجۀ ایران، محمدجواد ظریف، از راهبرد جدید آمریکا در قبال جمهوری اسلامی به عنوان “سیاست حقه بازی” و “بازگشت به عادت های گذشته” یاد کرد. محمدجواد ظریف گفت که دولت آمریکا محبوس سیاست های شکست خورده ای است که به گفتۀ او “گروه هایی با منافع خاص” به دولت واشنگتن تحمیل می کنند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران، نیز همانند محمدجواد ظریف در صفحۀ توئیتر خود به سخنان وزیر امور خارجۀ آمریکا واکنش نشان داد و گفت که ایالات متحد آمریکا ۴٠ سال از تاریخ عقب است.

اخیراً علی اکبر ناطق نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که از این پس چالش اصلی نظامی اسلامی ایران نه برجام، بلکه تغییر رژیم در این کشور است.

وزارت امور خارجۀ ایران با انتشار بیانیه ای سیاست جدید آمریکا را در قبال رژیم تهران “نشانۀ استیصال دولت آمریکا” و بی اعتنایی “جناح های تندرو و جنگ طلب” این کشور به تاریخ و درس های تاریخ دانست. وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، راهبرد جدید آمریکا را “اقدامی مداخله گرانه و شکست خورده برای ایجاد شکاف و تفرقه میان مردم و نظام” اسلامی ایران توصیف کرد و افزود : جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با این اقدام “حق اقدامات قانونی را برای خود محفوظ می دارد.”

در این بین، سردار پاسدار، اسماعیل کوثری، جانشین فرماندۀ قرارگاه ثارالله تهران با تکرار ادبیات رسمی جمهوری اسلامی ایران مدعی شد که “مردم ایران مشت محکمی بر دهان وزیر امور خارجۀ آمریکا خواهند زد.”

با این حال، سردار کوثری در جای دیگری از سخنانش در واکنش تلویحی به یکی از شروط یا مطالبات آمریکا مبنی بر خروج قوای رژیم اسلامی ایران از سوریه، گفت : جمهوری اسلامی ایران به درخواست و دعوت رهبران سوریه به این کشور نیرو فرستاده و هر زمان که رهبران سوریه تصمیم دیگری بگیرند… رژیم ایران به خواستۀ آنان عمل خواهد کرد. سردار کوثری همچنین منکر حملۀ نیروهای سپاه پاسداران به مواضع ارتش اسرائیل در بلندی های جولان شد و گفت که حمله به مواضع اسرائیل را در جولان قوای سوری در دفاع از خود انجام دادند.