خانه / اخبار مهم روز / رویترز: سفر انریکه مورا به ایران «بازدیدی سرنوشت‌ساز در شرایط بحرانی است»

رویترز: سفر انریکه مورا به ایران «بازدیدی سرنوشت‌ساز در شرایط بحرانی است»

دیپلمات‌های سه کشور صنعتی قدرتمند اروپایی اعلام کردند با نظر به اینکه سفر هماهنگ‌کننده هسته‌ای اتحادیه اروپا به ایران در زمانی حساس و در شرایط وخامت اوضاع هسته‌ای ایران روی می‌دهد، باید آن را «سفری فوق‌العاده» دانست.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، چهارشنبه، 13 اکتبر 2021، دیپلمات‌های بریتانیا، آلمان، و فرانسه طی یادداشتی به این خبرگزاری اطلاع داده‌اند که سفر امروز انریکه مورا به ایران «در زمان حساسی انجام می‌شود، چراکه مذاکرات وین برای احیای برجام تقریباً چهار ماه است که متوقف شده است.»

دیپلمات‌های اروپایی افزودند: «از آن زمان وضعیت هسته‌ای ایران مدام بدتر شده است. به همین دلیل، ما این سفر را یک سفر معمولی نمی‌دانیم، بلکه به نظر ما یک سفر فوق‌العاده در جریان بحران است.»

به گزارش «رویترز»، در حالی که هنوز تاریخی برای از سرگیری مذاکراتِ متوقف‌شده تعیین نشده است، وزارت خارجه ایران پیشتر، سه‌شنبه 12 اکتبر اعلام کرده بود که هماهنگ‌کننده هسته‌ای اتحادیه اروپا پنجشنبه به تهران سفر می‌کند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارتخانه خطاب به رسانه‌های دولتی ایران گفت: «مورا پنجشنبه به ایران سفر می‌کند تا درباره موضوعات مورد علاقه دو طرف از جمله روابط ایران با اتحادیه اروپا، مساله افغانستان، و توافق هسته‌ای با مقامات ایرانی رایزنی کند.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، روز شنبه گفته بود دغدغه اصلی ایران در جریان هرگونه مذاکره برای احیای توافق هسته‌ای 2015 این است که روش‌هایی برای «تضمین لغو تحریم‌های آمریکا» پیدا کند.

مذاکرات احیای برجام که از زمان رئیس‌جمهور شدن جو بایدن در ایالات متحده به طور غیرمستقیم میان ایران و آمریکا در وین در جریان است، در روزهای منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران در ماه ژوئن سال جاری متوقف شد، و پس از روی کار امدن ابراهیم رئیسی هنوز از سر گرفته نشده است.
بلینکن: آمریکا همه گزینه‌ها را برای مقابله با چالش ایران بررسی خواهد کرد
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده پس از نشست سه‌جانبه با شیخ عبدالله بن زاید و یائیر لاپید، وزرای خارجه امارات متحده عربی و اسرائیل در واشینگتن در یک کنفرانس مطبوعاتی، گفت آمریکا همه گزینه‌ها را برای مقابله با چالش ایران بررسی خواهد کرد.

بلینکن تاکید کرد که زمان برای بازگشت ایران به مذاکرات هسته‌ای وین رو به پایان است.

او گفت که ایالات متحده از نزدیک اظهارات ایران را دنبال کرده و اگر دیپلماسی با شکست مواجه شود واشینگتن آمادگی دارد به «گزینه‌های دیگری» منتقل شود.

او نیز تاکید کرد که «دیپلماسی بهترین گزینه برای تعامل با ایران است و ایران نباید از پایبندی به تعهداتش به موجب توافق هسته‌ای شانه خالی کند.»

در همین راستا یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل گفت که ایران به دست‌یابی به بمب اتم نزدیک‌تر شده است. لاپید تاکید کرد که «جهان متمدن به ایران اجازه نخواهد داد به تسلیحات هسته‌ای دست یابد.»

به دنبال گفت‌وگوی‌های سه‌جانبه میان وزرای خارجه آمریکا، امارات و اسرائیل که چهارشنبه 13 اکتبر در واشینگتن با محوریت ایران و سوریه و بررسی مسائل منطقه انجام شد، وزیر خارجه آمریکا گفت کشورش خواهان گسترش دایره کشورهایی است که توافق‌های صلح با اسرائیل را امضا می‌کنند.

بلینکن گفت:«ما متعهد به دفاع از امنیت اسرائیل هستیم و اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند و برای گسترش توافق‌های صلح در منطقه خواهیم کوشید تا توافق‌های صلح برای کشورهای دیگر الهام‌بخش شود.»

او در عین حال تاکید کرد که آمریکا از هر گونه عادی‌سازی روابط با رژیم بشار اسد در سوریه حمایت نمی‌کند.
بلینکن گفت که «عادی‌سازی روابط میان کشورهای عربی و اسرائیل در تحقق ثبات نقش خواهد داشت و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا بر راه حل دو کشور تاکید کرده است و ایالات متحده بر اهمیت همزیستی مسالمت‌آمیز در منطقه تاکید می‌کند.»

او افزود:« حق فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها است که در صلح و آرامش زندگی کنند و برای تحقق این هدف تلاش خواهیم کرد. ما برای آینده‌ای درخشان برای ملت‌های خاورمیانه تلاش می‌کنیم.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت که شرکت‌های اماراتی و اسرائیلی در بسیاری از زمینه‌های همکاری می‌کنند.
نمی‌خواهیم حزب‌الله در یمن ظاهر شود

از طرفی شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات تاکید کرد که کشورش نمی‌خواهد حزب‌الله دیگری در یمن ظاهر شود.

او گفت حوثی‌ها نمی‌خواهند به جنگ در یمن پایان دهند و ما نمی‌خواهیم تجربه جنوب لبنان در یمن تکرار شود.
عبدالله بن زاید ضمن ابراز خشنودی از «روابط فزاینده با اسرائیل» گفت به زودی به اسرائیل سفر خواهد کرد. بن زاید همچنین گفت که «در غیاب گفت‌وگو میان اسرائیل و فلسطینی‌ها نمی‌توان از صلح سخن به میان آورد.»

او ضمن اشاره به این‌که توافق‌های صلح با اسرائیل بر صلح در منطقه تاثیر مثبت خواهد گذاشت، گفت «فلسطینی‌ها عنصر مهم در تحقق صلح در منطقه هستند. آغاز دیدارهای فلسطینی – اسرائیلی گامی مثبت برای تحقق صلح است.»