یک مقام ایرانی: عدم حمایت از حزب‌الله به نفع اهداف کوتاه‌مدت تهران است

در پی انتشار اظهارات مقام‌های ایرانی که به عنوان «مواضع ملایم در برابر اسرائیل» تعبیر شده و تأکید چندین باره این مقام‌ها مبنی بر اینکه تهران تمایلی به گسترش درگیری‌ها ندارند، به نظر می‌رسد نگرانی و نارضایتی در میان اعضای «حزب‌الله» که یکی از اصلی‌ترین بازوهای ایران در منطقه است، افزایش یافته است.

این وضعیت ایران را وادار کرد برای رفع این نگرانی‌ها، نمایندگانی به بیروت اعزام کند تا به حزب‌الله اطمینان دهد که ایران همچنان در کنار آن‌ها قرار دارد. به گزارش منابع آگاه، این اقدام برای از بین بردن نگرانی‌ها و تردیدها در میان اعضای حزب‌الله در خصوص مواضع اخیر ایران بود.

عدم حمایت مستقیم از حزب‌الله
یک مقام ارشد ایرانی که از پشت پرده تصمیم‌گیری‌های ایران آگاه است، به روزنامه «فایننشال تایمز» گفت که تهران تلاش می‌کند «نگرانی‌های حزب‌الله» را کاهش دهد و تصریح کرد که تصمیم ایران برای عدم دخالت مستقیم به نفع حزب‌الله، در راستای منافع کوتاه‌مدت مشخصی اتخاذ شده است. او افزود که «این تغییر در تاکتیک‌ها است، نه استراتژی‌های کلی ایران در محور مقاومت».

این مقام همچنین تأکید کرد که ایران در حال حاضر برخی موضوعات مهم را کنار گذاشته و به مسائل فوری‌تری پرداخته است . به گفته او، این شرایط «نتیجه تغییر رویکرد راهبردی در مبارزه» است.

برخی از حامیان حزب‌الله از این شرایط احساس نارضایتی کرده و این سوال را مطرح کرده‌اند که چرا ایران اقدامات بیشتری برای کمک به حزب‌الله انجام نمی‌دهد.

مارک ضو، نماینده پارلمان لبنان، پس از اظهارات عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، مبنی بر اینکه ایران آماده مذاکره با غرب در مورد برنامه هسته‌ای خود است، در توییتی نوشت: «آنها در حالی مذاکره می‌کنند که اجساد ما روی زمین است.»

ایران در موقعیت دشوار
یکی از افرادی که به گروه‌های مسلح وابسته به تهران نزدیک است، اذعان کرد که ایران در موقعیت سختی قرار دارد. او توضیح داد که عدم مداخله ایران به اسرائیل اجازه داده است تا از مرزهای خود فراتر رود. با این حال، او هرگونه ادعا درباره اختلاف میان ایران و حزب‌الله را رد کرده و این شایعات را نادرست خواند. او همچنین تأکید کرد که ایران همچنان به سیاست خویشتن‌داری خود پایبند خواهد ماند.

یک مقام دیگر اظهار داشت که ایران قصد دارد بدون درگیر کردن مستقیم خود با وضعیت، با استفاده از این فرصت فصل جدیدی از مذاکرات با غرب را باز کند.

خویشتن‌داری ایران و جلوگیری از دخالت عراق
ایران حتی مداخله گروه‌های مسلح عراقی برای حمایت از حزب‌الله را رد کرده است. یکی از اعضای این گروه‌ها که پیش‌تر در حملات علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه در ماه‌های اولیه جنگ غزه شرکت داشت، گفت: «می‌خواستیم از برادرانمان در لبنان حمایت کنیم، اما ایران از ترس خروج اوضاع از کنترل، این درخواست را رد کرد.»

سعید لیلاز، تحلیلگر اصلاح‌طلب ایرانی، در این رابطه اظهار داشت که راهبرد علی خامنه‌ای، رهبر ایران، بر فشار آوردن به اسرائیل بدون دخالت آشکار و مستقیم استوار است، به این معنا که ایران تلاش می‌کند بدون دخالت مستقیم و در عین حفظ ظاهر، از طریق محور مقاومت اسرائیل را هدف قرار دهد.

او همچنین توضیح داد که ایران در حال حاضر منابع مالی لازم برای تحمل یک جنگ پرهزینه را ندارد و حتی اگر گروه‌های مسلح انتظار درگیری مستقیم را داشته باشند، نارضایتی آنها از عدم پاسخ مثبت ایران چندان طولانی نخواهد بود.

Print Friendly, PDF & Email