قرنطینه شهر ۱۳ میلیونی در چین؛ درخواست کمک مردم برای مواد غذایی

تاکنون میلیون ها تست از ساکنان شهر شی‌آن انجام شده است

برخی از ساکنان شهر شی‌آن در چین که در حال حاضر به دلیل مقابله با همه گیری کووید در قرنطینه کامل است، می‌گویند که غذای کافی در دسترس‌شان نیست.

این در حالی است که مقامات اصرار دارند که مواد غذایی کافی در این شهر هست.

مقامات از هفته گذشته در تلاش برای مقابله با شیوع دوباره کووید از بیش از ۱۳ میلیون نفر از جمعیت این شهر خواسته‌اند تا در خانه‌هایشان بمانند.

ساکنان این شهر به جز در شرایطی محدود اجازه ندارند از خانه خارج شوند و نمی‌توانند برای خرید غذا بیرون بروند.

بسیاری در شبکه‌های اجتماعی گفته‌اند که ذخیره مواد غذایی‌شان تمام شده است. کارکنان دولت در حال تحویل کمک به مردم هستند.

قرنطینه این شهر ۱۳ میلیونی در حالی وارد نهمین روز خود شده که مقامات با بدترین مورد همه گیری کووید در این کشور در چند ماه اخیر در حال مقابله هستند.

اتخاذ سیاست سختگیرانه برای مقابله با کووید باعث شده که ایستگاههای اتوبوس در این شهر بسته و تمامی پروازهای ورودی به این شهر لغو شود و میلیون ها تست کووید در استان شاآنسی، که شهر شی‌آن در آن واقع است، انجام شود.
ا

محدودیت‌ها در ابتدا به صورتی بود که تنها به یکی از اعضای هر خانه اجازه داده می‌شد که هر دو روز برای خرید مایحتاج از خانه خارج شود، اما این اقدامات از دوشنبه گذشته تشدید شده و به ساکنان به جز برای انجام آزمایش کووید اجازه خروج از خانه داده نمی‌شود.

از آن زمان مردم با مراجعه به شبکه اجتماعی ویبو، برای تهیه غذا و سایر مواد ضروری درخواست کمک کرده و گفته‌اند که هنوز کمک‌های دولتی را دریافت نکرده‌اند.

یکی از کاربران نوشته: “شنیده‌ام که مردم سایر مناطق به تدریج مایحتاجشان را دریافت کرده‌اند، اما چیزی به دست من نرسیده. در این مجتمع ما نمی‌توانیم از خانه‌ها خارج شویم. از چهار روز پیش به صورت آنلاین برخی مواد غذایی سفارش داده‌ام که هنوز دریافت نکرده‌ام.”

کاربر دیگری گفته: “ارائه کمک‌ها به همه مناطق یکسان نیست. منطقه‌ای که من در آن زندگی می‌کنم چیزی ندارد. به ما گفته شده که سفارش مواد مورد نیازمان را بدهیم، اما قیمت‌ها بسیار بالا است.”

در یکی از ویدیوهایی که در این هفته در فضای مجازی منتشر شده ساکنان یکی از مجتمع‌های شهر شی‌آن به شدت بر سر کمبود مواد غذایی با پلیس مشاجره می‌کند.

روزنامه دولتی گلوبال تایمز گفته که در برخی مکان‌ها، مواد غذایی به ورودی‌های مجتمع های مسکونی تحویل داده می‌شود، اما داوطلب کافی برای رساندن مواد غذایی به درب خانه‌های ساکنان وجود ندارد. همچنین در سطح شهر نیروی کافی برای تحویل مواد غذایی به خانه‌ها نیست به دلیل آن که بسیاری از رانندگان خودشان در قرنطینه هستند.

مقامات دو روز پیش اذعان کردند که کمبود خدمه و مشکلات در تدارکات و توزیع باعث بروز معضلاتی در تامین مایحتاج ضروری برای ساکنان این شهر شده است.

در شهر شی‌آن در اوایل ماه جاری میلادی بیش از ۹۶۰ مورد ابتلا به ویروس گزارش شد. همه گیری اخیر در این شهر ۱۳ میلیونی توانایی چین را برای حفظ سیاست “کووید صفر” زیر سوال برده است. این در حالی است که چین برای میزبانی المپیک زمستانی ۲۰۲۲ در فوریه ( دو ماه دیگر) آماده می‌شود.

چین کووید را “بزرگترین تهدید” برای این رویداد ورزشی مهم بین المللی خوانده است.

براساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی در کشوری که برای اولین بار ویروس کرونا در آن ثبت شد، بیش از ۱۳۱ هزار مورد ابتلا و ۵۶۹۹ مورد مرگ و میر ثبت شده است.