ترکیه با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو موافقت کرد

ز مهمترین پیش‌شرط‌های ترکیه برای پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، توقف حمایت این دو کشور از حزب «کارگران کردستان» بوده است.ساولی نینیستو، رئیس جمهوری فنلاند اعلام کرد که ترکیه با پیوستن کشورش و سوئد به پیمان ناتو موافقت کرده است.

نینیستو شامگاه سه‌شنبه 7 تیر گفت که سه کشور تفاهم‌نامه‌ای درباره امنیت مشترک امضا خواهند کرد.

او‌ تصریح کرد که در تفاهم‌نامه مشترک، ترکیه با درخواست پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو در نشست اعضای این پیمان در مادرید موافقت خواهد کرد.

این موافقت پس از نشست چهارجانبه میان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، نینیستو همتای فنلاندی او‌، ماگدالنا اندرسون، نخست‌وزیر سوئد و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در مادرید انجام گرفت.

در این نشست که بیش از دو ساعت و به دور از دوربین رسانه‌ها برگزار شد، مقامات بلندپایه ترکیه از جمله مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه، خلوصی آکار، وزیر دفاع، هاکان ویدان، رئیس دستگاه اطلاعات، ابراهیم گالن، سخنگوی نهاد ریاست جمهوری و فخرالدین آلتون، رئیس روابط عمومی ریاست جمهوری نیز حضور داشتند.

نیروهای ناتو در مرزهای پوتین
در همین رابطه دبیرکل ناتو با استقبال از توافق ترکیه با سوئد و فنلاند اظهار داشت که موانع پیوستن این دو کشور اسکاندیناوی به ناتو برداشته شده است.

استولتنبرگ با اشاره به تقویت هر چه بیشتر ناتو با عضویت سوئد و فنلاند، تاکید کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به‌زودی شاهد حضور نیروهای بیشتری از ناتو در مرزهای خود خواهد بود.

او‌ در نشست با خبرنگاران در مادرید گفت که فنلاند و‌ سوئد متعهد به تامین امنیت در اروپا شده و به توافقات خوبی با ترکیه دست یافتند.

خواسته‌های ترکیه
از مهمترین پیش‌شرط‌های ترکیه برای پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، توقف حمایت این دو کشور از حزب «کارگران کردستان» و بازگرداندن برخی فعالان و معارضان کرد مقیم در آن کشورها به آنکارا بوده است.

ترکیه حزب کارگران کردستان را حزبی تروریستی اعلام کرده است.

سوئد و فنلاند پس از دهه‌ها اعلام بی‌طرفی، پس از حمله روسیه به اوکراین و افزایش تهدیدات مسکو علیه این دو کشور اسکاندیناوی، ماه مه گذشته درخواست عضویت در ناتو را مطرح کردند.