حمایت خبرگزاری نزدیک به سپاه از طائب ده روز پس از برکناری او


دو روز پیش از برکناری ناگهانی حسین طائب، رسانه‌های اسرائیل از اختلاف میان فرماندهان ارشد سپاه درباره عملکرد او خبر داده بودند

خبرگزاری «فارس»، نزدیک به سپاه پاسداران پس از ده روز سکوت، ضمن ستایش از حسین طائب، رئیس برکنار شده سازمان اطلاعات سپاه که گفته می‌شود قدرتمندترین نهاد اطلاعاتی و امنیتی در ایران است، از عملکرد او برابر دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسبق ایران دفاع کرد.

این خبرگزاری شنبه 11 تیر نوشت که یک شبکه جاسوسی انگلیسی و آمریکایی در دولت احمدی‌نژاد نفوذ کرده بود و سازمان اطلاعات سپاه یکی از خطرناک‌ترین جریان‌های سیاسی و امنیتی تاریخ معاصر را مهار کرد.

جریانی که فارس به آن اشاره می‌کند در سال‌های گذشته توسط جناح‌های حکومتی نزدیک به سپاه «جریان انحرافی» نامیده شد. در این رابطه اسفندیار رحیم‌مشایی و حمید بقایی، معاونان وقت احمدی‌نژاد به اتهام جاسوسی دستگیر شدند، اما این اتهام علیه آنها ثابت نشد و اکنون به اتهام «فساد اقتصادی» دوران محکومیت خود را می‌گذرانند.

در گزارش مفصل فارس ضمن مروری بر تاریخچه سازمان اطلاعات سپاه و تصدی 18 ساله حسین طائب بر این سازمان، او مدیری دارای «نبوغ اطلاعاتی» معرفی شده که «قابلیت جریان‌سازی در حوزه‌های نبرد اطلاعاتی» دارد.

احمدی‌نژاد پیشتر در توصیف طائب نبوغ اطلاعاتی وی را «عدم تعادل»، و جریان‌سازی او را «پرونده‌سازی» معرفی کرده و گفته بود: «این آقای طائب که شده مسئول اطلاعات سپاه، من با او مخالف بودم به‌‌عنوان رئیس‌جمهور. ایشان تعادل ندارد. همه می‌دانند. اصلا کارش پرونده‌سازی است. وزارت اطلاعات هم که بود انداختنش بیرون».

احمدی‌نژاد پس از دور دوم ریاست‌جمهوری خود به افشاگری علیه طائب پرداخت و از جریان حامی او به‌عنوان باند فاسد امنیتی یاد کرد که به‌ گفته او شورای امنیت ملی کشور را به آلت دست خود تبدیل کرده است.

برکناری غیرمنتظره طائب در روزهای گذشته تا پیش از گزارش فارس عمدتا با سکوت و بهت خبری حتی در رسانه‌های حکومتی روبرو شد و گمانه‌زنی‌های بسیاری پیرامون این برکناری صورت گرفت. محور اصلی گمانه‌زنی‌ها به اشراف اطلاعاتی و توانایی عملیاتی اسرائیل در ایران اشاره داشت.

چند ماه پیشتر ابراهیم یونسی، وزیر اسبق اطلاعات ایران نسبت به نفوذ سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل هشدار داد و گفته بود: «در ده سال اخیر نفوذ موساد در بخش‌های مختلف کشور به‌حدی است که جا دارد همه مسئولین جمهوری اسلامی برای جان خودشان نگران باشند».

یونسی با اشاره به نیاز فوری برای یافتن حفره‌های اطلاعاتی در نهادهای امنیتی افزوده بود: «سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی بجای آن که این‌ها را شناسایی کنند به جان خودی‌ها افتاده‌اند».

دو روز پیش از برکناری ناگهانی حسین طائب، رسانه‌های اسرائیل از اختلاف میان فرماندهان ارشد سپاه درباره عملکرد او خبر داده بودند.

وی روز دوم تیر طی حکم حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران کنار رفت و محمد کاظمی، رئیس سازمان حفاظت اطلاعات سپاه به‌جای او منصوب شد.

به گفته ناظران، تعیین یک مدیر از حفاظت اطلاعات برای هدایت سازمان اطلاعات سپاه دلیلی برای تمرکز بیشتر این نهاد بر فعالیت‌های داخلی بجای عملیات‌های برون مرزی است.

اختلافات میان مدیران اطلاعاتی جمهوری اسلامی هم بیشتر ناظر بر فعالیت‌های خارجی سازمان اطلاعات سپاه بود. این مدیران و مقامات استدلال می‌کردند فعالیت‌های برون مرزی اطلاعات سپاه، که ناکامی‌های زیادی هم داشته، باعث کوتاهی این سازمان در انجام ماموریت‌های امنیتی آن در داخل کشور شد.

افزایش ترور شخصیت‌های منسوب به برنامه‌های اتمی، موشکی، پهپادی و وابستگان به سپاه قدس همچنین افزایش تخریب در مراکز هسته‌ای و نظامی که حفاظت و مراقبت از آن برعهده سازمان اطلاعات سپاه بوده، از نشانه‌های کاستی این سازمان در انجام مسئولیت‌های داخلی آن محسوب شده است.