طرح آمریکا برای دستیابی به اطلاعات درباره عملیات قاچاق مواد مخدر توسط ایران

در این طرح علاوه بر افزایش شمار نیروی دریایی ایالات متحده و متحدان آن، فرماندهی ناوگان پنجم برای برقراری تماس مستقیم با افرادی که اطلاعاتی درباره محموله‌های مواد مخدر و سلاح دارند، اقدام کرده است.تهران علاوه بر قاچاق مواد مخدر به بسیاری از کشورهای عربی، طی سال‌های گذشته توانسته است به شبه‌نظامیان خود در مناطق مختلف از جمله حوثی‌های یمن تسلیحات نظامی قاچاق کند.

در همین راستا، ناوگان پنجم و نیروی مشترک آمریکا گشت‌زنی‌های خود را طی سال‌2021 و نیمه اول سال جاری 2022 تشدید کرده‌اند.

نیروهای آمریکایی طی 2 سال گذشته توانستند چندین محموله سلاح را متوقف و از ورود مقادیر زیادی مواد مخدر به سواحل یمن جلوگیری کنند.

فشارهای بیشتر بر ایران
اکنون و پس از این موفقیت‌ها ناوگان پنجم آمریکا تصمیم گرفته تا این پیگیری را شدت بخشیده و حلقه فشار بر قاچاقچیان وابسته به ایران را محکم‌تر کند تا از کشورهای عربی متحد واشینگتن به ویژه کشورهای شورای همکاری خلیج محافظت کند.

منابع «العربیه» تأکید کردند که واشینگتن درها را برای کشورهای بیشتری برای پیوستن به عملیات دریایی خود در منطقه از دریای سرخ تا سواحل یمن، عمان، دریای عرب و تنگه هرمز باز نگه داشته و تاکنون 34 کشور در این طرح شرکت‌ کرده‌اند.

در این طرح علاوه بر افزایش شمار نیروی دریایی ایالات متحده و متحدان آن، فرماندهی ناوگان پنجم برای برقراری تماس مستقیم با افرادی که اطلاعاتی درباره محموله‌های مواد مخدر و سلاح دارند، اقدام کرده است.

ایالات متحده قرار است که روز سه‌شنبه 5 ژوئیه یک شماره تلفن و یک صفحه اینترنتی در اختیار عموم قرار دهد تا هر کسی بتواند اطلاعاتی را درباره محموله‌های مشکوک به آمریکایی‌ها و نیروی مشترک منتقل کند.

هدف قرار دادن شبکه‌های قاچاق
آمریکایی‌ها از طریق این طرح جدید افرادی را که در ایران کار می‌کنند یا با شبه‌نظامیان وابسته به تهران کار می‌کنند، هدف قرار داده و از تعداد محموله‌های قاچاق یا انتقال آنها به بنادر قبل از حمل اطلاع کافی دارند.

طرح آمریکایی دریانوردان و خانواده‌های آنها را مورد نظر قرار داده و آنها نیز می‌توانند اطلاعاتی درباره این محموله‌ها ارائه دهند.

شبکه‌های قاچاق معمولا در فعالیت‌های قاچاق بیشتر به افراد وابسته به شبه‌نظامیان، ملوانان فقیر یا وابسته به باندهای قاچاق اعتماد می‌کنند.

در طرح جدید آمریکایی دریانوردان، کارگران بندر یا کسانی که در سواحلی که مواد مخدر و اسلحه قاچاق در آنجا بارگیری می‌شود، می‌توانند از طریق تلفن یا یک پورتال اینترنتی ارتباط برقرار کرده و اطلاعاتی درباره محموله‌های قاچاق هنگام خروج از کشور، بندر یا خط کشتیرانی و بندر لنگرگاه آن را فاش و اختیار نیروهای ناوگان پنجم آمریکا قرار دهند.

خط تلفن ارتباط سه‌زبانه است
تیموتی هاوکینز، فرمانده نیروی دریایی و سخنگوی ناوگان پنجم درباره این طرح به العربیه گفت، این خط تلفن باز به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی اداره می‌شود، در حالی که پورتال به پنج زبان یعنی فارسی انگلیسی، دری، پشتو و عربی خواهد بود.

مواد مخدر و سلاح افغانستان
فرماندهی نیروی دریایی آمریکا افزود که اضافه شدن دو زبان دری و پشتو به این دلیل است که مواد مخدر در افغانستان در سطح گسترده‌ای تولید می‌شود و از طریق مرزها به ایران و سپس از آنجا به سواحل یمن منتقل می‌شود. ایرانی‌ها از یک سو برای نفوذ در میان صفوف افغان‌ها و از سویی دیگر برای خرید اسلحه با قیمت‌های پایین و با کیفیت برای حوثی‌ها، با افغانستان در ارتباط هستند.

رهگیری محموله‌ها
هاوکینز به العربیه تاکید کرد که تمرکز نیروهای آمریکا بر بهبود شرایط برای امنیت و ثبات دریایی در منطقه است.

او افزود، که اهدای جوایز به کسانی که عملیات قاچاق را گزارش می کنند به حفاظت بهتر از دریاها و تضمین آزادی تجارت در آب‌های بین‌المللی کمک می کند.

او اظهار داشت که آنچه آمریکایی‌ها به آن امیدوارند این است که بیشترین تعداد عملیات قاچاق را به شیوه‌ای مؤثرتر خنثی کنند.

او گفت به محض دریافت اطلاعات درباره دریانوردی یک قایق یا کشتی مملو از مواد مخدر یا سلاح، کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده یا هر یک از اعضای نیروی مشترک برای رهگیری آنها حرکت خواهند کرد.

از نظر فنی، آمریکایی‌ها این کار را با نظارت کمتری و با کشتی‌های محدود برای ردیابی و رهگیری انجام دهند.