تصرف کاخ ریاست جمهوری عراق توسط صدری‌ها و شلیک نیروهای حشدالشعبی به آنها


به گزارش خبرنگار «العربیه»، با ادامه اعتراض هواداران صدر پس از اعلام منع رفت و شد در بغداد، برخی نیروهای وابسته به گروه‌های نیابتی ایران به سوی معترضان صدری آتش گشودند
عراق
پس از اعلام کنارگیری مقتدی صدر، رهبر جنبش صدری، از سیاست هواداران او به سمت منطقه سبز بغداد، پایتخت این کشور حرکت کردند.

هواداران خشمگین صدر سعی کردند تا به سمت مقر پارلمان و کاخ ریاست جمهوری حرکت کنند، اما نیروهای امنیتی برای جلوگیری از ورود بیشتر معترضان تمامی دروازه‌های ورودی به منطقه سبز را بستند.

هواداران صدر توانستند از برخی موانع بزرگ که نیروهای امنیتی برای جلوگیری از ورود آنها به سوی کاخ ریاست جمهوری گذاشته بودند، عبور کنند.

پلیس ضد شورش نیز به منطقه اعتراضات رسید و همزمان تعدادی از معترضان در داخل منطقه سبز تاکید کردند که در ساعات آینده دست به اقدامات بیشتری خواهند زد.

به گزارش خبرنگار «العربیه»، با ادامه اعتراض هواداران صدر پس از اعلام منع رفت و شد در بغداد، برخی نیروهای وابسته به گروه‌های نیابتی ایران به سوی معترضان صدری آتش گشودند.

خبرنگار العربیه همچنین از احتمال کشته‌شدن یک تظاهرکننده در منطقه سبز بغداد خبر داد. منابع بیمارستانی به خبرنگار العربیه گفتند که تاکنون تعداد زخمی‌ها اعتراضات عراق به 35 نفر رسیده است.

بسیج عمومی مخالفان
در شهر صدر، مساجد و حسینیه‌ها برای همبستگی با مقتدی صدر بسیج عمومی اعلام کردند. انتظار می رود مناطق دیگری نیز در ساعات آینده شاهد تظاهرات گسترده‌ای باشند.

خبرنگار العربیه هم گزارش داد که حامیان مقتدی صدر به دنبال انجام تظاهرات‌ اعتراضی در استان‌های جنوبی این کشور مانند واسط، میسان و سایر استان‌ها هستند. صدر در این استان‌های از حمایت گسترده‌ای برخوردار است.

در بصره هواداران مقتدی صدر با راه‌اندازی تظاهرات گسترده تعدادی از جاده‌ها را با سوزندان لاستیک‌ها مسدود کردند.

در استان ذی‌قار نیز طرفداران مقتدی صدر وارد ساختمان استانداری شدند.

برخی ناظران عراقی معتقدند که این کشور احتمالا شاهد نوعی نافرمانی عمومی مدنی خواهد شد.

مقتدی صدر در خطر
صدر امروز دوشنبه در حساب توییتر خود به صراحت اعلام کرد که تصمیم به کنارگیری دائمی از سیاست گرفته و همه نهادهای جنبش صدری به جز مرقد پدر خود و موزه و سازمان میراث فرهنگی مرتبط با خانواده خویش را تعطیل خواهد کرد.

او همچنین گفت که ممکن است به دلیل پروژه اصلاحی‌اش جانش به خطر بیفتد. وی از هوادارانش خواست تا در صورت مرگ یا کشته‌شدن برای او دعا کنند.

در همین حال، کمیته اجرایی جنبش صدری‌ها پایان کنترل خود بر تظاهرات اعتراضی در خیابان‌ها را اعلام کرد. این کمیته گفت که صحنه سیاسی عراق به روی همه احتمالات باز است.

دفتر صدر همچنین برافراشتن پرچم‌ها یا شعارهای سیاسی یا سخنرانی به نام جنبش صدری‌ها در رسانه‌ها و تریبون‌های ارتباطی را منع کرد و تمامی حساب‌های خود را بست.

کنارگیری مقتدی صدر از سیاست در مقطع حساسی از شرایط عراق صورت می گیرد.

عراق از زمان اعلام نتایج انتخابات پارلمانی که در دهم اکتبر (2021) برگزار شد، در بن‌بست سیاسی به سر می‌برد. اختلاف بین جنبش صدری‌ها و ائتلاف موسوم به چارچوب هماهنگی (احزاب و شبه نظامبان وابسته به ایران) که نوری مالکی و هادی العامری آنها را رهبری می‌کنند، افزایش یافته و مانع از تشکیل دولت در این کشور شده است.