حمایت بایدن از معترضان در پنجمین شب تظاهرات ضد‌حکومتی مردم ایران

ایالات متحده از شهروندان شجاع و زنان شجاع ایرانی که هم‌اکنون برای حفاظت از حقوق اساسی خود تظاهرات می‌کنند، حمایت می‌کند.اعتراضات ضد‌حکومتی در ایران که شروع آن با قتل مهسا (ژینا) امینی آغاز شد، برای پنجمین شب متوالی ادامه یافته است. در اغلب شهرهای ایران، تجمعات گسترده معترضان با خشونت نیروهای امنیتی روبرو شده است.

معترضان در تهران شعارهایی چون «وای به روزی که مسلح شویم» سر داده‌اند و در شهرهای شمال ایران بنر خمینی و خامنه‌ای را به پایین کشیده و آتش زده‌اند.در سیرجان در استان کرمان، معترضان خودروی نیروهای امنیتی را به آتش کشیدند. در مبارکه اصفهان، تابلوهای حاوی تصاویر خمینی را تخریب کرده و در تنکابن کانکس پلیس را آتش زدند.گزارش‌هایی از کشته شدن دست‌کم سه نفر در قائمشهر در استان مازندران ایران منتشر شده است. همزمان، سازمان حقوق‌بشری «هه‌نگاو»، از کشته شدن دست‌کم 9 نفر در استان کردستان و زخمی شدن صدها نفر خبر داده است. این سازمان اعلام کرده که چهارشنبه 30 شهریور یک نوجوان 16 ساله در اشنویه در استان آذربایجان غربی به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شده است.در زاهدان در استان سیستان و بلوچستان، شهروندان معترض به قتل حکومتی مهسا امینی، با شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور» به اعتراضات سراسری پیوستند.

مردم شهر زاهدان مرکز اقلیم بلوچستان در همبستگی با تظاهرات در شهرهای مختلف ایران و در اعتراض به خشونت علیه زنان و قتل مهسا امینی توسط گشت ارشاد، شامگاه چهارشنبه 30 شهریور ضمن راهپیمایی «ننگ ما ننگ ما، رهبر الدنگ ما» علیه رژیم استبدادی جمهوری اسلامی به رهبری خامنه‌ای شعار دادند.در شهر زنجان، معترضان موتورسیکلت‌های ماموران نیروی انتظامی را آتش زدند و در بابل در شمال ایران، دانشجویان در شامگاه چهارشنبه 30 شهریور، بنر خمینی و خامنه‌ای را به پایین کشیده و در آتش سوزاندند.

همزمان خبرگزاری «مهر»، از رسانه‌های نزدیک به اطلاعات سپاه پاسداران، به نقل یک فرمانده یگان ویژه، اعلام کرد: «برای نخستین بار یگان زنان یگان‌های ویژه برای کنترل ناآرامی‌ها وارد میدان شدند و این ماموریت را می‌توان به عنوان اولین ماموریت رسمی این خانم‌ها دانست.»

حیدری به خبرگزاری مهر گفته یگان تحت فرماندهی او بیش از 8 نفر را دستگیر کرده و در 10 مورد جمعیت را پراکنده کرده‌ است.

سرکوب معترضان در حالی در شهرهای ایران ادامه دارد که روز چهارشنبه 30 شهریور، علی خامنه‌ای، رهبر ایران در دیدار با فرماندهان جنگ ایران و عراق از عملکرد سپاه پاسداران دفاع کرده و خواستار پشتیبانی سایر مقامات دولتی و قانون‌گذار این کشور از نیروهای مسلح ایران شد. او به اعتراضات مردم علیه خود و نظام سیاسی تحت امرش هیچ اشاره‌ای نکرد.

همزمان، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران که برای نشست سالانه سازمان ملل متحد در نیویورک است، در سخنرانی خود نه‌تنها از مهسا امینی نام نبرد، بلکه از قتل او به دست نیروهای گشت ارشاد، با عنوان «رخدادی که در حال بررسی است» یاد کرد و کشورهای غربی را به جنجال‌آفرینی در این رابطه متهم کرد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، معترضان ایرانی را شجاع خواند و گفت: «در کنار شهروندان شجاع و زنان شجاع ایران که برای حفاظت از حقوق اساسی خود هم‌اکنون تظاهرات می‌کنند، می‌ایستیم.»

از ایران اخباری از قطعی و کند شدن شدید سرعت اینترنت در بسیاری از مناطق و همچنین فیلتر شدن «اینستاگرام» مخابره شده است. همزمان برخی فعالان ایرانی در شبکه‌های مجازی با هشتگی تحت عنوان Elon4Iran از ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت «اسپیس ایکس» خواسته‌اند که به ایرانیان اینترنت ماهواری استارلینک ارائه دهد.

ماسک پیش‌تر وعده داده بود که از دولت آمریکا مجوز خواهد گرفت و دولت آمریکا نیز در بیانیه‌ای این موضوع را مجاز دانسته بود. اسپیس ایکس پیش‌تر به شهروندان جنگ‌زده اوکراینی اینترنت ماهواره‌ای داده بود.

شهروندان ایران در چند روز گذشته بارها نگرانی خود را از قطع کامل اینترنت که در اعتراضات آبان 1398 نیز اتفاق افتاده بود، اعلام کرده‌اند.

اعتراضات به خشونت علیه زنان و قتل مهسا امینی دختر جوانی که تحت بازداشت گشت ارشاد بود، به سرعت در ایران به اعتراضات ضد‌حکومتی تبدیل شد. معترضان ایرانی از روز جمعه 25 شهریور وارد خیابان‌ها شدند. این اعتراضات که ابتدا از تهران و شهرهای سقز و سنندج آغاز شده بود، حالا به شهرهایی چون قم، زنجان و شهرهای شمال و جنوب و شرق ایران هم کشیده شده است.