فرمان سرکوب خطیبان جمعه: اشد مجازات، سانسور شدیدتر

همزمان با تشدید فضای امنیتی در بسیاری از شهرهای ایران، خطیبان نماز جمعه اعتراضات سراسری اخیر را «توطئه دشمنان نظام» نامیدند و خواستار «کنترل بیشتر دولت بر فضای مجازی» شدند.

اعتراض‌های خیابانی در ایران همچنان ادامه دارد. شامگاه پنجشنبه ۱۴ دی شهرهای رشت، کامیاران، سنندج، بوکان، اهواز و دزفول شاهد اعتراض‌های مردمی و درگیری میان نیروهای امنیتی و معترضان بود. همزمان با ادامه اعتراض‌ها فضای امنیتی بر بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک در ایران حاکم شده است. شاهدان عینی از استقرار گسترده نیروهای نظامی در تهران، قزوین، شیراز، کرمانشاه و چند شهر دیگر از شامگاه دیروز تا عصر جمعه ۱۵ دی خبر می‌دهند.

در همین حال سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر نهادهای حکومتی برای آنچه که «محکومیت اغتشاشات» خوانده‌اند، حامیان خود را به حضور در راهپیمایی فراخواند. راهپیمایی که ظهر جمعه با حضور کارکنان نهادهای حکومتی که پیشتر با صدور بخشنامه به حضور در این مراسم ملزم شده بودند، برگزار شد.

شرکت کنندگان در این راهپیمایی ناآرامی‌های اخیر در ایران را «توطئه» و «انتقام دشمنان نظام» برای خدشه‌دار کردن آنچه که «اقتدار و امنیت ایران» توصیف کردند و خواستار برخورد با معترضان دستگیر شده شدند.

در ادامه این مراسم حکومتی که رسانه‌های داخلی حضور مردم در آن را «گسترده» توصیف کردند، سخنرانان مراسم نماز جمعه نیز از دستگاه‌ قضائی خواستند که با معترضان دستگیر شده با اشد مجازات برخورد کند.

احمد خاتمی خطیب جمعه تهران معترضان را «اغتشاشگر» و «اراذل و اوباش» خواند که بر «موج اعتراض‌های به حق گروهی از مردم» سوار شدند.

او ایالات متحده امریکا، اسرائیل و عربستان سعودی را عامل «ایجاد فتنه جدید» در ایران دانست و گفت: «پول را عربستان داد و آمریکا طراحی کرد».

خاتمی در حالیکه اعتراض سپرده‌گذاران موسسه‌های مالی و اعتباری و کارگران را «به‌حق» دانست، در ادامه «کسانی که به مساجد و دفاتر ائمه جمعه حمله کردند» را «ضد انقلاب» نامید و از دستگاه قضائی خواست که «با آنهایی که معاندانه وارد شدند با اشد مجازات برخورد کند».

احمد علم‌الهدی خطیب جمعه مشهد هم که پیشتر از سوی برخی از حامیان دولت به فراخواندن مردم به اعتراض خیابانی متهم شده بود، معترضان را «ساختارشکن‌هایی که ناهنجاریی‌هایی را به راه انداختند» نامید و گفت: این افراد «پیاده نظام امریکا و اسرائیل بودند».

علم‌الهدی آتش زدن پرچم ایران را «بی‌سابقه» و «توهین به مقدسات» خواند و گفت که « «مسئله از اهانت به قرآن و دین و اسلام گذشته است».

او نیز از نهادهای امنیتی و دستگاه قضائی خواست که « با جریان‌های سرشاخه این حرکت که اکثر آن‌ها شناسایی و بازداشت شدند برخورد کنند.»

نمایندگان ولی فقیه در دیگر شهرها هم معترضان را «فریب‌خورده» و یا «عامل کشورهای خارجی» معرفی کردند. کاظم نورمفیدی امام جمعه گرگان معترضان را «تحریک شده از سوی آمریکا و اسرائیل» خواند که «به اموال عمومی آسیب زده‌اند». او گفت: این افراد «با اساس نظام مخالفند و باید به اشد مجازات برسند».

علیرضا اعرافی خطیب جمعه قم هم با تکرار وابسته بودن معترضان به «دشمنان نظام»، گفت که آنها می‌خواستند «ایران امن و مقتدر را تبدیل به یک کشور آشوب زده کند».
«دولت باید فضای مجازی را محدود‌تر کند»

نمایندگان ولی‌فقیه در شهرهای مختلف همچنین خواستار اعمال محدودیت بیشتر دولت در «فضای مجازی» شدند. خاتمی در تهران فضای مجازی را «آتش‌بیار معرکه» خواند و گفت: ایران با فضای مجازی که «کلیدش در دست امریکا باشد، موافق نیست».

او خواستار استفاده از «اینترنت ملی» شد و گفت: باید سرورهای فضای مجازی در داخل باشد.

ابوالحسن مهدوی هم در اصفهان فضای مجازی را «فضای فتنه» خواند و از مسئولان دولتی به دلیل عدم عزم جدی در «راه‌اندازی شبکه ملی» انتقاد کرد.

محمد شاهچراغی نیز در سمنان فضای مجازی را «مسموم به نقشه‌های دشمن» دانست و گفت: «برای تامین سلامت و امنیت جامعه باید فضای مجازی مدیریت شود».

پیش از این نیز مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعیان در قم از دولت خواسته بود که هیچ‌گاه تلگرام را دوباره رفع فیلتر نکند.

دولت جمهوری اسلامی ایران چند روز پیش پس از گسترش اعتراض‌های مردمی دسترسی به پیام‌رسان اینترنتی تلگرام و شبکه مجازی اینستاگرام را محدود کرد.

وزیر ارتباطات ایران یک روز پیش وعده کرد که با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی از برخی از شبکه‌های پیام‌رسان رفع فیلتر خواهد شد.