محافظان شاهرودی در فرودگاه فرانکفورت خلع‌سلاح شده‌ا بودند

محافظان محمود هاشمی شاهرودی، رئیس پیشین قوه قضائیه‌ی جمهوری اسلامی، تلاش کرده‌اند پیش از سفر او به آلمان، بدون مجوز با سلاح وارد خاک این کشور شوند. اما پلیس مرزی آلمان آنان را متوقف و خلع‌سلاح کرده است.

به گزارش دویچه وله، “اشپیگل آنلاین خبر داد که محافظان شخصی شاهرودی خواسته‌اند بدون مجوز با سلاح‌های خود وارد خاک آلمان شوند، اما پلیس مرزی آلمان آنان را متوقف و خلع‌سلاح کرده است.

طبق این گزارش، مقامات ایران پیش از سفر شاهرودی به آلمان، ۶ محافظ مسلح را به آلمان فرستاده‌اند. قرار بوده این افراد در کلینیک خصوصی هانوفر از جان شاهرودی محافظت کنند.

اما هنگامی که محافظان شخصی شاهرودی روز جمعه‌ی پیش از سفر او وارد فرودگاه فرانکفورت شده‌اند، پلیس مرزی آلمان آنان را متوقف کرده است. این افراد در حالی با خود سلاح حمل می‌کرده‌اند که نه مجوز حمل سلاح داشته‌اند و نه پیش‌تر از دولت آلمان درخواست صدور مجوزحمل سلاح کرده بودند.

محافظان شاهرودی ناچار می‌شوند سلاح‌های خود را به ماموران مرزی آلمان تحویل دهند. سپس یکی از محافظان به همراه سلاح‌ها دوباره به تهران پرواز می‌کند و پنج محافظ دیگر رهسپار هانوفر می‌شوند.

دادستانی کل آلمان بر پایه‌ی چند شکایت مشغول تحقیقات مقدماتی درباره‌ی شاهرودی به دلیل “جنایت علیه بشریت در ایران” است.

آلمان نباید جنایتکاران را تحمل کند‌

بیماران زیادی از سراسر جهان برای مداوا به آلمان می‌آیند. اما آلمان نباید “جنایتکاران” را تحمل کند‌، هر چند به‌تازگی یکی از آنها توانست بدون ممانعت آلمان را ترک کند. تفسیری از راینر هرمان، روزنامه‌نگار فرانکفورترآلگماینه.

اینکه بیماران از کشورهای مختلف جهان به پزشکان و بیمارستان‌های آلمان اعتماد دارند، تاییدی بر سیستم خوب درمانی در این کشور است. در برخی شهرهای آلمان مانند ویسبادن، مونیخ و هانوفر توریسم درمانی بدل به یکی از شاخه‌های اقتصادی شده است.

به همین دلیل جای شگفتی نبود، زمانی که یک مقام ارشد نظام جمهوری اسلامی به کلینیکی خصوصی در هانوفر که سرپرستی آن بر عهده یک پزشک شناخته‌شده ایرانی است، منتقل شود.

بیماران از عربستان سعودی به آمریکا می‌روند. اما از آنجایی‌که ایرانیان این امکان را ندارند به‌جای آن به آلمان می‌آیند و تا کنون نیز با هیچ مشکلی مواجه نشده بودند.

اما این‌بار در مورد آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی وضع به گونه‌ای دیگر بود. شاهرودی از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۹ ریاست قوه قضاییه ایران را برعهده داشت. در این سال‌ها بیش از ۲ هزار نفر در ایران اعدام شدند. او متهم به نقض شدید حقوق بشر است، برای مثال اعدام کودکان و نوجوانان.

بیشتر بخوانید: دلایل ناروشن پنهانکاری در مورد “تومور مغزی” هاشمی شاهرودی

گفته می‌شود که او به خاطر معالجه تومور مغزی در هانوفر بستری شده بود. او باید امکان مداوای بیماری خود را داشته باشد.

اما به گفته فولکر بک، سیاستمدار حزب‌سبزها، آلمان نباید “آسایشگاهی” برای اشخاصی باشد که ناقض حقوق بشراند و دستانشان به خون آغشته است.

شاهرودی به عنوان رئیس قوه قضاییه دقیقاً مصداق این مورد است. او فاقد رحم و شفقت بود. شاهرودی مدافع مجازات‌های کهنه و منسوخ نظیر سنگسار و پرتاب محکومان از ارتفاع بود.

در زمانی که شاهرودی در آلمان تحت مداوا قرار داشت، ده‌ها هزار ایرانی علیه وضعیت موجود در جمهوری اسلامی ایران تظاهرات کردند؛ و زمانی که شاهرودی در روز پنج‌شنبه (۱۱ ژانویه) منتظر پرواز خود از هامبورگ به ایران بود، هم‌زمان زیگمار گابریل، وزیر امورخارجه آلمان نیز با محمد‌جواد ظریف، همتای ایرانی خود در بروکسل مشغول گفت‌وگو بود.

دادستان کل آلمان در روزهای اخیر شکایت‌هایی علیه شاهرودی دریافت کرده بود، اما این شکایت‌ها نتوانسته مانع از بازگشت او به ایران شوند و احتمالاً حتی سبب تسریع بازگشت او شدند.

حال شاید مقامات جمهوری اسلامی دریافته باشند که دیگر نمی‌توانند بدون خطر و ریسک هر فردی را برای درمان و مداوا به آلمان بفرستند.

اما این ماجرا از سوی دیگر تایید نظر منتقدانی است که دولت آلمان را متهم می‌کنند با تفاهم بیش از حد در قبال تهران رفتار می‌کند.

جمهوری اسلامی و یک رسوایی بزرگ دیگر

فرار آخوند خونریز شاهرودی عراقی همدست خامنه ای جنایتکار از آلمان اسباب آبروریزی کامل نظام بی آبروی ولایت فقیه شد.

بنا به گزارشها، روز پنجشنبه زیر فشار افکارعمومی و رسانه های آلمانی، آخوند شاهرودی عراقی فرار را بر قرار ترجیح داد و از بیمارستانی که در آن بستری بود به هامبورگ گریخت و از آنجا به ایران رفت.

فضاحت فرار مذبوحانه این آخوند تبهکار از آلمان در روزنامه های این کشور انعکاس یافت و برگ جدیدی در بی حیثیتی نظام در گِل مانده ولایت فقیه رقم زد.

رسانه‌های آلمانی از شاهرودی به عنوان “قاضی قاتل” و “مسئول اعدام کودکان” نام بردند و بازگشت او به ایران را “فرار از چنگال عدالت” خواندند.

انتشار خبر بستری شدن شاهرودی در آلمان سبب شد که گروه های مدافع حقوق بشر برای تعقیب قضائی رئیس پیشین قوه قضائیه جمهوری اسلامی وارد ماجرا شوند.

شاکیان شاهرودی اکنون دولت آلمان را متهم می کنند که به خاطر حفظ منافع خود در ایران، زیر فشار جمهوری اسلامی برای فراری دادن شاهرودی مانع از کار دادستان کل و دادستان هانوفر شده است.

گزارش رادیو فرانسه: محمود هاشمی شاهرودی رئیس پیشین قوه قضائیه و رئیس فعلی مجمع تشخیص مصلحت جمهوری اسلامی پس از ترک کلینیک مغز هانوفر آلمان، از فرودگاه هامبورگ به تهران بازگشت. وزارت خارجه آلمان در خبری کوتاه اعلام کرد: “آقای شاهرودی در راه ایران است”. هنوز معلوم نیست که شکایت های متعددی که علیه شاهرودی تسلیم دادستان های آلمانی شده است در غیاب او بررسی خواهد شد یا نه.

وزارت خارجه آلمان خبر بازگشت شاهرودی به ایران را در بعد از ظهر روز پنجشنبه ١١ ژانویه/٢١ دی، تایید کرد. پیش تر پلیس هانوفر گفته بود که شاهرودی پیش از ظهر همین روز کلینیک مغز هانوفر را ترک کرده و خبر رسیدن او به هامبورگ نیز تایید شده است.

“فولکر بک” نماینده پیشین حزب سبزها در مجلس فدرال آلمان شامگاه دیروز در توئیتر نوشته بود که قرار است شاهرودی حدود ساعت یک و نیم بعد از ظهر با یک هواپیمای ایران ایر خاک آلمان را به قصد ایران ترک کند.

ایرانیانی که برای اعتراض علیه فرار شاهرودی در فرودگاه هامبورگ جمع شده بودند، به رادیو بین‌المللی فرانسه گفتند که پرواز هواپیمائی را که قرار بوده شاهرودی را به ایران منتقل کند دیده اند، اما موفق به دیدن خود او نشده اند. خبر بازگشت شاهرودی را وزارت خارجه آلمان با دو ساعت و نیم تاخیر تایید کرد.

در سه روز گذشته یک سیاستمدار عضو حزب سبزها، انجمن کردهای مقیم آلمان، جامعه اقوام رو به زوال و جامعه تحقیقات اخلاق و سیاست و چند جمعیت دیگر آلمانی و ایرانی شکایت هائی علیه شاهرودی تسلیم دادستانی کل و دادستان هانوفر کردند. در صورت پذیرش رسمی این شکایت ها دولت آلمان مجبور می شد شاهرودی را دست کم تا اعلام نظر دادستان ها در بازداشت نگه دارد.

در کنار شکایت از شاهرودی، پروفسور مجید سمیعی رئیس ایرانی کلینیک مغز هانوفر نیز که همواره مناسباتی نزدیک با جمهوری اسلامی ایران داشته است، با انتقادهای شدیدی روبرو شد. از جمله رئیس حزب دموکرات مسیحی آلمان در ایالت نیدرزاکسن خطاب به او نوشت: “شما بهتر از من می‌دانید که مسئولیت یک پزشک او را مجبور به پذیرفتن هرکسی نمی‌کند که در می‌زند”. سمیعی در دفاع از اقدام خود منکر آن شده است که شاهرودی را پیش از پذیرش می‌شناخته است.

خبر محرمانه چگونه درز کرد؟

خبر بستری بودن شاهرودی در آلمان، حدود دو هفته مخفی نگهداشته شده بود، اما روز جمعه پنجم ژانویه، پانزدهم دیماه با انتشار عکسی در پایگاه اینترنتی “ابنا” وابسته به جمهوری اسلامی از پرده بیرون افتاد و خشم افکار عمومی را برانگیخت.

در این عکس، شاهرودی روی تخت بیمارستان در حالی دیده می شد که رئیس مرکز اسلامی هامبورگ و پروفسور مجید سمیعی بر بالین او نشسته بودند.

انتشار گسترده این خبر در رسانه های آلمانی و فارسی زبان سبب شد که گروه های آلمانی و ایرانی برای تعقیب قضائی رئیس پیشین قوه قضائیه جمهوری اسلامی، که اصالت عراقی دارد، وارد ماجرا شوند.

اتهاماتی که باید بررسی می‌شد

فولکر بک نماینده حزب سبزها نخستین سیاستمدار آلمانی بود که در شکایت خود شاهرودی را به “جنایت علیه بشریت” متهم کرد و خواستار بازداشت و محاکمه او شد. وی در شکایت خود نوشته بود که شاهرودی در ده سال ریاست خود بر قوه قضائیه ایران صدها حکم اعدام برای زندانیان ایرانی صادر کرده که برخی از آن ها نیز نوجوان و نابالغ بوده اند.

روز نهم ژانویه، ١٩ دی، روزنامه معتبر فرانکفورتر آلگماینه شاهرودی را مسئول صدور صدها حکم اعدام معرفی کرد و نوشت که انجمن کردهای آلمان و گروه های مدافع حقوق بشر او را متهم به نقض حقوق ملل کرده اند.

همزمان با طرح شکایت های متعدد، ایرانیان نیز بارها در برابر کلینیک مغز هانوفر دست به تظاهرات زدند و فراکسیون حزب سبزها در پارلمان ایالتی نیدرزاکسن با مرکزیت هانوفر از این اعتراضات پشتیبانی کرد.

پلیس هانوفر محل بستری شدن شاهرودی را از روز سه شنبه ١٩ دی به شدت تحت کنترل گرفت. به گفته شاهدان عینی در حدود سه هفته ای که شاهرودی در کلینیک مغز بستری بود، یک محافظ شخصی ایرانی نیز مراقب او بود.

دلایل سیاسی فراری دادن شاهرودی

شاکیان شاهرودی اکنون دولت آلمان را متهم می کنند که به خاطر حفظ منافع خود در ایران، زیر فشار جمهوری اسلامی برای فراری دادن شاهرودی مانع از کار دادستان کل و دادستان هانوفر شده است.

به نوشته نشریه ای که دیدگاه های محافظه کاران لیبرال آلمان را منعکس می کند، شکایت های تسلیم شده علیه شاهرودی همه بر پایه ماده های ٧ و ١٢٠ حقوق ملل تنظیم شده اند. به این دلیل شاهرودی در صورت بازداشت باید از سوی دولت آلمان تسلیم دیوانعالی حقوق بشر در لاهه می شد. این امر می توانست بر مناسبات اقتصادی آلمان و ایران تاثیری مخرب بگذارد. این مناسبات پس از توافق هسته ای ایران و غرب به شدت تقویت شده است.

هنوز معلوم نیست که آیا شکایت های تسلیم شده علیه شاهرودی در غیاب او مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت یا با فرار او پرونده در آلمان بسته شده است.

در آستانه فرار شاهرودی از آلمان، عبدالکریم لاهیجی رئیس فدراسیون حقوق بشر در گفت و گوئی با رادیو آلمان گفته بود که دولت آلمان می تواند بر پایه قانون “صلاحیت جهانی” شاهرودی را دستگیر و دست کم تا تعیین تکلیف شکایت‌ها بازداشت کند. اما اگر به شکایت‌ها رسیدگی نشود، اعتبار دادگستری مستقل آلمان آسیب زیادی خواهد دید.

در یک هفته گذشته رسانه‌های آلمانی از شاهرودی به عنوان “قاضی قاتل”، “مسئول اعدام کودکان” و “قاضی تندرو” نام بردند و بازگشت او به ایران را “فرار از چنگال عدالت” خواندند.