مهندسی انتخابات: تحلیلی بر اخبار حق دخالت سیاسی و جناحی در انتخابات توسط سپاه

 مهندسی انتخابات: تحلیلی بر اخبار حق دخالت سیاسی و جناحی در انتخابات توسط سپاه  اسفند ۲۵, ۱۳۹۵ اختصاصی, اسلایدر, سیاست دیدگاه‌ها بسته هستند مهندسی انتخابات: تحلیلی بر حق دخالت سیاسی و جناحی در انتخابات توسط سپاه  مهندسی انتخابات: تحلیلی بر حق دخالت سیاسی و جناحی در انتخابات توسط سپاه  فرمانده کل سپاهفرمانده کل سپاه پاسداران گفته است: احدی از پاسداران و فرماندهان سپاه همانند گذشته حق دخالت سیاسی و جناحی در انتخابات را ندارند. در روزهای گذشته و پس از انتقاد حسن روحانی از دخالت نظامیان، سرلشکر محمدعلی جعفری در جمع فرماندهان و مسئولین سپاه در یک مانور تبلیغاتی برای فریب افکار عمومی از پروژه مهندسی انتخابات در سپاه تأکید کرد:« احدی در سپاه چه از پاسداران و چه از فرماندهان مانند گذشته حق دخالت سیاسی و جناحی در انتخابات و تخریب کاندیداها را ندارند.» وی تصریح کرد: «دستگاه‌های نظارتی در سپاه موظف شده‌اند اجرای این مهم را با حساسیت و دقت به‌طور مستمر دنبال‌گیری و کنترل و با متخلفین بدون اغماض برخورد کنند.»

حسن روحانی دو ماه مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در نشست سراسری مجریان برگزاری انتخابات که صبح شنبه ( ۷ اسفند) برگزار شد به‌ نگرانی نسبت به مداخله نهادهای نظامی در روند برگزاری انتخابات اشاره کرده و گفته بود: «همه باید در مقابل چنین مداخله‌هایی بایستند.» همانطور که پیش بینی می شد هشدار او درباره احتمال مداخله نظامیان با واکنش فرماندهان سپاه روبرو شد که خود را مخاطب این سخنان رییس‌جمهور تلقی می‌کنند .احتمال رضایت سپاه در این دوره به تداوم ریاست جمهوری دوباره روحانی، پس از علنی شدن اظهارات علی خامنه ای خطاب به روحانی بیشتر امکان پذیر است. سپاه باید مطمئن شده باشد ادامه دولت روحانی خطری برای موقعیت سیاسی و مالی این نهاد نظامی نخواهد داشت.

هشدار درباره سپاه

ابراز نگرانی از مداخله نهادهای نظامی در انتخابات هم در سخنان روحانی پررنگ بود. روحانی نسبت به احتمال استفاده این نهادها از بودجه‌های عمومی در روند انتخابات هشدار داد و گفته بود:« برخورد با چنین فعالیت‌هایی فقط منحصر به شورای نگهبان نیست بلکه اگر کسی تخلفی می‌کند و دارد از اموال عمومی استفاده می‌کند یک نیروی نظامی مسلح، امنیتی باید داد بزنیم و بایستیم.» مساله دخالت سپاه در روند انتخابات‌ و مهندسی نتایج صندوقهای رای در هر دوره مطرح می‌شود. این در حالی است که طبق نص صریح قانون اساسی همه نهادهای نظامی از دخالت در این موضوع منع شده‌اند.

مهم‌ترین جلوه از دخالت سپاه در انتخابات مربوط به سال ۱۳۸۸ بود که منحصر به پیش از انتخابات نیز باقی نماند و موج سرکوب‌ها و بازداشت‌ فعالان سیاسی از فردای انتخابات هم به دستور و طبق برنامه سپاه پیش رفت. دخالت این نهادنظامی که در ادبیات سیاسی ایران به عنوان «‌مهندسی انتخابات» یاد می‌شود حالا می‌تواند حیات دولت روحانی را هدف بگیرد. در بین کاندیداهای اصولگرا که تاکنون پا به صحنه گذاشته‌اند هنوز چهره‌ای دارای قابلیت اجماع میان اصولگرایان دیده نمی‌شود که سپاه حاضر باشد به واسطه حضور وی دست به ریسک بزرگی برای مهندسی کامل انتخابات بزند. برگزاری انتخابات مهندسی شده توسط سپاه بدون اذن و اجازه آیت‌الله خامنه‌ای میسر نیست. با توجه به انتشار سخنان خامنه ای به نفع حسن روحانی توسط محمود صادقی هنوز درباره نحوه چینش کاندیداها و چگونگی مواجهه سپاه با آنها تردیدهای زیادی وجود دارد.

محمود صادقی نماینده اصلاح‎طلب تهران در مجلس درباره‎ی جزئیات دیدار اعضای شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با حسن روحانی پرداخته و گفته اصلاح‎طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری روی حسن روحانی توافق دارند. بنا به گفته‎ صادقی «مخالفان آقای روحانی پس از موفقیت‌های دولت در پرونده هسته‌ای و تثبیت وضع اقتصادی کشور به برنامه‌ریزی برای انتخابات بعدی پرداخته و با فضاسازی، تخریب و فشار بر دولت تلاش کردند رئیس‌جمهور را از کاندیداتوری در دور بعد انتخابات منصرف کنند.»

او در ادامه با اشاره به شایعه رد صلاحیت حسن روحانی که توسط نهادهای اصولگرا منتشر شده، افزوده بود:«مخالفان با شبهه‌افکنی بحث ردصلاحیت آقای روحانی را مطرح کردند و تحلیل رئیس‌جمهور چنین بود که جریان رقیب برای تخریب او با چند کاندیدا در انتخابات حضور پیدا خواهد کرد. در تایید صلاحیت آقای روحانی تردیدی نیست، چرا که دلیلی برای رد صلاحیت او وجود ندارد و همچنین با توجه به اینکه روحانی اکنون رئیس‌جمهور است، طرح بحث ردصلاحیت او بی‌معناست. موضوع دیگری که در این نشست مطرح شد، نظر مقام معظم رهبری درباره کاندیداتوری روحانی بود که به گفته این نماینده مجلس، روحانی به ارتباط خود در انتخابات گذشته با مقام معظم رهبری اشاره‌کرده که ایشان پاسخ دادند: «نظر من نسبت به شما مشخص است و با شما هیچ مشکلی نداشته و ندارم. با هم می‌توانیم کار کنیم.»

صادقی به نقل از روحانی گفته است:«مقام معظم رهبری بر رفاقت قدیمی خود با آقای روحانی تاکید داشته‌اند و این نکته را متذکر شدند که در انتخابات سال ۷۶ من نظری داده بودم و شما برداشت کرده بودید که من با ورود شما به انتخابات موافق نیستم، در حالی که برداشت درستی نبود. آن سال چنین برداشتی کردید، اما امسال چنین برداشتی نکنید».

با توجه به این نشانه ها امکان این وجود دارد که با دریافت امتیازاتی خاص، سپاه به ریاست جمهوری مجدد روحانی راضی شود. به شرط این که مطمئن شود ادامه دولت او خطری برای موقعیت سیاسی و مالی این نهاد نظامی نخواهد داشت. در نهایت با کشیده شدن انتخابات به دور دوم و یک پیروزی حداقلی برای روحانی یکی از سناریو‌های مهندسی انتخابات با کمک شورای نگهبان برای سپاه باشد. در این صورت حسن روحانی دولتی منفعل تر از امروز و ضعیف تر از قبل در تحقق وعده ها را تشکیل خواهد داد و دست منتقدانش برای حمله بازتر از حال حاضر خواهد بود. همچنانکه این روزها موافقان حسن روحانی ضمن انتقاد به عدم پیگیری وعده رفع حصر وی در رای دادن به او تردید دارند. رفع حصر وعده ای بود که بدنه جنبش سبز را  در کنار سایر وعده های اقتصادی در سال ۱۳۹۲ به رای دادن به حسن روحانی ترغیب نمود.