درخواست پارلمان استرالیا از دولت برای تروریستی اعلام کردن حزب‌الله

حزب الله لبنان


استرالیا پیشتر «القاعده»، «الشباب»، و «داعش» را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده است

«کمیته مشترک اطلاعات و امنیت پارلمانی استرالیا»، روز سه‌شنبه 22 ژوئن 2021 به اتفاق آراء از وزیر امور داخله، کارن اندرو درخواست کرد که تمامیت حزب‌الله لبنان، سازمان مورد حمایت رژیم ایران، را به‌عنوان سازمانی تروریستی معرفی کند.

به گزارش «جروزالم پست»، حزب‌الله در استرالیا فعال است، و یک نفر از اعضای استرالیایی-لبنانی این سازمان به خاطر نقش داشتن در حمله‌ای تروریستی که منجر به کشته شدن شش نفر شد، در سال 2020 به صورت غیرحضوری در بلغارستان به حبس ابد محکوم شد.

22 کشور، از جمله اعضای «اتحادیه عرب»، حزب‌الله را به‌عنوان سازمانی تروریستی در نظر می‌گیرند. استرالیا تاکنون فقط «سازمان امنیت خارجی» که یک به اصطلاح «جناح» حزب‌الله است را به‌عنوان سازمانی تروریستی طبقه‌بندی کرده است.

دکتر کالین روبنشتاین، مدیر اجرایی «شورای امور یهودی و استرالیایی- اسرائیلی»، درباره توصیه کمیته پارلمانی به وزیر امور داخله به «جروزالم پست» گفت: «این یک گام محکم در جهت درست برای استرالیاست، و نشان‌دهنده جدیت کمیته برای مقابله با فعالیت‌های مرگبار حزب‌الله است.»

به گزارش روزنامه «سیدنی مورنینگ هرالد»، سناتور لیبرال جیمز پَتِرسون گفته که «کمیته در آخرین جلسه خود درباره تروریستی اعلام کردن حزب‌الله در سال 2018، به دولت توصیه کرد که شاخه نظامی سازمان را نیز مشمول این تعریف کند. کمیته این روزها نگرانی‌هایی دارد بابت اینکه تنها سازمان امنیت خارجی حزب‌الله را تروریستی اعلام کردن دیگر کافی نیست.»

پترسون افزود: «در گزارش فعلی، کمیته یک گام فراتر می‌رود. ما به دولت توصیه می‌کنیم که حزب‌الله را به کلیت‌اش سازمانی تروریستی اعلام کند.» پترسون تاکید می‌کند که تفکیک حزب‌الله به شاخه‌های «نظامی» و «سیاسی» را بی‌حساب و کتاب می‌داند.

گفتنی است که این در حوزه اختیارات فرماندار کل استرالیاست که در مشاوره با دولت، درباره طبقه‌بندی کلیت حزب‌الله به عنوان سازمانی تروریستی تصمیم نهایی را اتخاذ کند. استرالیا پیشتر «القاعده»، «الشباب»، و «داعش» را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده است.

در صورت تروریستی اعلام کردن کلیت حزب‌الله، استرالیا به متحدان خود ایالات متحده، بریتانیا، و کانادا در «اتحاد امنیتی پنج‌چشم» پیوسته است که پیشاپیش حزب‌الله را در تمامیت‌اش تروریستی اعلام کرده بودند.