ارائه لایحه «شفاف‌سازی سرمایه‌گذاری خارجی در آموزش عالی» برای مقابله با نفوذ «دول متخاصم خارجی» به سنای آمریکا

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا، لایحه «شفاف‌سازی سرمایه‌گذاری خارجی در آموزش عالی» را برای مقابله با نفوذ «دول متخاصم خارجی» همچون ایران، روسیه، چین، کره شمالی، کوبا، سوریه، و ونزوئلا به سنای آمریکا ارائه داد.
به گزارش «فلوریدا دیلی»، در روز یکشنبه 8 آگوست 2021، سناتور روبیو این لایحه که برای جلوگیری از نفوذ نیروهای متخاصم خارجی به دانشگاه‌ها و دیگر موسسات آموزش عالی آمریکا طراحی شده را طی هفته‌ای که گذشت به «کمیته بهداشت، آموزش، کار، و بازنشستگی» سنای آمریکا ارسال کرد.
این لایحه هدایا و کمک‌های مالی از طرف دشمنان خارجی به کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکایی را هدف قرار داده و موسسات آموزش عالی و وزارت آموزش و پرورش ایالات متحده را، با نظر به بخش 117 قانون آموزش عالی 1965 درباره لزوم گزارش هدایای خارجی، به پاسخگویی بیشتر ملزم می‌کند.
سناتور روبیو درباره این لایحه گفت: «دول متخاصم خارجی، از جمله حزب کمونیست چین، به طور معمول به دنبال نفوذ در موسسات آموزش عالی ما هستند تا از پژوهش‌های‌مان سوء استفاده کرده مالکیت معنوی ما را به سرقت ببرند.»
سناتور فلوریدا افزود: «نیروهای شر نباید بتوانند عملیات نفوذ خود را به منظور تضعیف آمریکا اجرا کنند. لذا ما باید شفافیت بیشتری در باب کمک‌های مالی دشمنان خارجی ایجاد کنیم، و موسسات آموزش عالی و وزارت آموزش و پرورش خود را برای گزارش دادن به موقع در باب چنین کمک‌هایی بیشتر پاسخگو کنیم.»
کوین کریمر، سناتور جمهوری‌خواه داکوتای شمالی، که از حامیان این لایحه است، در این باره گفت: «اگر دانشگاهی کمک مالی یا هدایای خارجی را بپذیرد، باید دانش‌آموزان، پشتیابانان مالی، و دیگر مالیات‌دهندگان آمریکایی را در جریان بگذارد. لایحه ما، با نظارت بیشتر بر سرمایه‌گذاری خارجی، نهادهای آموزش عالی را به پاسخگویی شفاف‌تر و دقیق‌تر در این باره ملزم می‌کند.»
به گفته «فلوریدا دیلی»، لایحه روبیو الزامات روشنگری درباره دریافت کمک‌های مالی خارجی توسط موسسات آموزش عالی آمریکا بر مبنای قانون آموزش عالی 1965 را گسترش می‌دهد.
بر اساس این لایحه جدید، کالج‌ها و دانشگاه‌ها ملزم می‌شوند دریافت کمک‌های به مبلغ 50،000 دلار یا بیشتر را طی مدت 30 روز به وزارت آموزش و پرورش آمریکا گزارش دهند. این وزارتخانه نیز ملزم می‌شود تا اطلاعات مربوط به کمک‌های خارجی به کالج‌ها و دانشگاه‌ها را ظرف 30 روز پس از دریافت گزارش این نهادها منتشر کند.
«العربیه فارسی» پیشتر در گزارشی مشترک با «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» و با اجرای مصاحبه‌ها و تماس‌هایی با تعدادی از کنشگران ایرانی و آمریکایی و سازمان‌های مدافع حقوق بشر به اسنادی دست یافته بود که نشان می‌دهد «بنیاد علوی»، یکی از مراکز نفوذ مشهور جمهوری اسلامی ایران در آمریکا، صدها هزار دلار به دانشگاه‌های «مک‌گیل»، «پرینستون»، «کلمبیا» و دیگر دانشگاه‌های مشهور آمریکا و کانادا هدیه کرده است.
گفتنی است «بنیاد علوی» به عنوان بازوی خارج از کشور «بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی» که نهادی تحت فرمان مستقیمعلی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است، به‌دلیل پشتیبانی و هدایت عملیات نفوذ رژیم ایران در موسسات آموزش عالی آمریکای شمالی چندین سال است که تحت پیگرد دستگاه قضایی و پلیس فدرال آمریکاست.