سرلشکر احمد عسیری، سخنگوی نیروهای ائتلاف عربی برای حمایت از دولت قانونی یمن در گفتگو با شبکه العربیه، با تاکید بر اینکه ایران گروه‌های شبه‌نظامی محلی را در راستای اهداف خود به کار می‌گیرد، از وجود یک طرح ایرانی برای تهدید ثبات و امنیت پادشاهی سعودی، از طریق مرزهای این کشور با یمن خبر داد.

به گفته عسیری وجود این طرح ایرانی برای تهدید ثبات و امنیت پادشاهی سعودی، باعث شد نیروهای سعودی برای حمایت از کشور وارد عمل شوند. براساس اطلاعاتی که در اختیار پادشاهی سعودی قرار دارد، ایران در دوره‌ای از دوره‌ها به هر پیکارجوی حوثی 100 دلار در روز پرداخت می‌کرد و نیروهای حزب‌الله لبنان حوثی‌ها را برای حمله به پادشاهی سعودی و انجام عملیات انتحاری در این کشور آموزش می‌دادند. ایرانی‌ها حضور خود در یمن را از دوران جنگ‌های ششگانه و از طریق حمایت مالی و تسلیحاتی از حوثی‌ها در این جنگ‌ها آغاز کردند.

مقابله با طرح ایران

مشاور وزیر دفاع پادشاهی سعودی گفت: «نیازی نبود که تا صبر کنیم یمن، به پایگاه موشکی دیگری برای تهدید امنیت سعودی مبدل شود. ایرانی‌ها برنامه‌ریزی کرده بودند، یمن را به پایگاهی نظامی، برای حمله به پادشاهی سعودی تبدیل کنند و با بی‌ثبات کردن مناطق مرزی، شبه‌نظامیان را به داخل اراضی سعودی نفوذ دهند».

عسیری افزود: «سعودی 48 بار هدف حمله موشک‌های بالستیک قرار گرفت و حوثی‌ها تا کنون 138 موشک به سمت پادشاهی سعودی یا یمن شلیک کردند. این موشک‌ها ساخت کره‌شمالی، چین یا اتحاد جماهیر شوروی سابق است. ایران نیز مشغول راه‌اندازی، آماده‌سازی و نگهداری از موشک‌هاست».

او در ادامه گفت: «اگر ایران بر یمن مسلط شود، نیروهای دفاع هوایی سعودی، در دو جهبه شرقی و جنوبی مشغول خواهند شد. از آن خطرناک‌تر این است این تسلیحات کنترل خواهد داشت، در اختیار یک گروه شبه‌نظامی قرار خواهد گرفت نه یک دولت. اگر یک دولت تسلیحات استراتژیک به کار ببرد، در مقابل قوانین بین‌المللی مسئول خواهد بود، لیکن وجه خطرناک ماجرا هنگامی است که شبه‌نظامیانی که کسی آنها را به رسمیت نمی‌شناسد، این تسلیحات را در اختیار داشته باشند».

سیاست ائتلاف در برابر غیرنظامیان

به اعتقاد سرلشکر احمد عسیری، «نیروهای ائتلاف عربی برای حمایت از دولت قانونی ناچار به انتخاب یکی از این دور روش بودند. اول اینکه به روش استاندارد یک حمله هوایی انجام شود و پس از آن نیروهای زمینی کلاسیک وارد همه مناطق یمن شده و همه کشور را در اختیار بگیرند. این روش به دلیل هزینه‌های زیادی که داشت، در دستور کار قرار نگرفت. در این روش، نیاز به استفاده از نیروهای پرشمار زمینی وجود داشت و این کار تلفات را در میان شهروندان و نیروها افزایش می‌داد، به ویژه اینکه هدف اصلی نیروهای ائتلاف رهاسازی شهروندان از دست شبه‌نظامیان کودتاگر بود. نیروهای نظامی مستقر در مناطق مرزی حدود 100 هزار نفر هستند و توان اشغال یمن در عرض چند روز را دارند، لیکن ما خواهان حمایت از دولت قانونی یمن با کمترین مقدار تلفات در هر دو طرف هستیم زیرا که ما می‌خواهیم از شهروندان یمنی محافظت کنیم. ما مانند کسی عمل می‌کنیم که بخواهد یک گروگان را از دست گروگانگیرها در یک ساختمان نجات دهد».

عسیری افزود: «نیروهای ائتلاف عربی برای حمایت از دولت قانونی یمن ترجیح دادند، از روش صبر طولانی مدت استفاده کرده و حوثی‌ها را تحت فشار قرار دهند. آن‌ها امروزه از دریافت کمک‌های مالی محروم شده و تسلیحاتشان به کمترین مقدار ممکن رسیده است. آن‌ها همچنین تعداد زیادی از نیروها و فرماندهانشان را از دست داده‌اند و روز به روز ضعیف‌تر و فرسوده‌تر می‌شوند و این گذر زمان به سود نیروهای ائتلاف است».

طولانی شدن جنگ

سخنگوی نیروهای ائتلاف عربی برای حمایت از دولت قانونی یمن در پاسخ به این سوال که «چرا جنگ دو سال طول کشید؟» گفت: «سخن گفتن درباره یک پیروزی نظامی، نشانگر نبود شناخت کافی از واقعیت‌های موجود در یمن است. نیروهای ائتلاف عربی برای حمایت از دولت قانونی یمن حضور دارند و لذا جستجوی پیروزی، جستجوی یک امر ناموجود است. ما در یمن سه هدف را دنبال می‌کنیم؛ از دولت یمن حفاظت ‌کنیم، خطراتی که شهروندان را تهدید می‌کنند، کاهش ‌دهیم و از مرزهای پادشاهی سعودی حفاظت ‌کنیم. بخش اعظم این اهداف محقق شده است. در حال حاضر دولت قانونی در عدن مستقر است و به شکل عادی به حیات خود ادامه می‌دهد. به طور طبیعی اوضاع به استان‌های دیگر نیز سرایت کرده و دولت قانونی حدود 85 درصد کشور را در اختیار دارد».

دستاوردهای ائتلاف

احمد عسیری توضیح داد: «در عرض 6 ماه حدود 45 درصد از اراضی یمن (از کودتاگران) باز پس گرفته شد و در اختیار حکومت قانونی قرار گرفت. 12 ماه پس از آغاز عملیات توفان قاطعیت، 65 درصد اراضی یمن تحت سیطره دولت قانونی این کشور قرار گرفت و پس از 18 ماه این میزان به 75 درصد رسید. امروزه نیز ارتش یمن کمتر از 14 کیلومتر با فرودگاه صنعاء پایتخت این کشور فاصله دارد و آتش توپخانه آن‌ها به مناطق مختلف درون پایتخت می‌رسد. در حال حاضر بیش از 85 درصد کشور از دست شورشیان خارج شده است».

عقب نشینی القاعده

احمد عسیری درباره اوضاع سازمان القاعده در یمن نیز گفت: «پیش از عملیات نیروهای ائتلاف عربی برای حمایت از دولت قانونی یمن، استان المکلا کاملا در تصرف القاعده بود و امروز به شهری آزاد و تحت حاکمیت دولت قانونی مبدل شده است. اوضاع در مخا نیز به همین منوال است. القاعده بیش از 800 تن از افراد خود در یمن، شامل رهبران و افراد تحت تعقیب پادشاهی سعودی را از دست داده است. برخی از این افراد دستگیر و به مقامات سعودی تحویل داده شدند».

حمایت از مرزهای سعودی

مشاور وزیر دفاع پادشاهی سعودی درباره خسارات و تلفاتی که نیروهای ائتلاف عربی برای حمایت از دولت قانونی یمن متحمل شده‌اند، توضیح داد: «تلفات ما یک پنجم تلفاتی است که در یک مانور نظامی رخ می‌دهد و این مقدار بسیار اندکی است».

عسیری درباره مرزهای پادشاهی سعودی نیز گفت: «آمارها نشان می‌دهد، پیش از عملیات توفان قاطعیت، تعداد افرادی که به مرزهای پادشاهی سعودی نفوذ کرده‌اند به طور میانگین 18 هزار و 651 نفر در ماه بوده است و اینک با کاهش 86 درصدی، این تعداد به 2 هزار و 619 نفر در ماه رسیده است. پیش از عملیات، ماهانه 537 قطعه سلاح از طریق مرزها وارد اراضی سعودی می‌شد و اینک با 40 درصد کاهش، به 324 قطعه در ماه رسیده است. پیش از این، در ماه 23 هزار و 206 کیلوگرم انواع مخدرات نیز قاچاق می‌شد و امروز با کاهش 75 درصدی به 5 هزار و 590 کیلو کاهش یافته است. پیش از توفان قاطعیت، روزانه 20 تا 500 گلوله توپ از سوی شبه‌نظامیان حوثی به مناطق و روستاهای مرزی سعودی شلیک می‌شود و اینک با 85 درصد کاهش به 40 تا 60 عدد تقلیل پیدا کرده است. پیش از این حوثی‌ها، ماهانه 6 تا 10 حمله به نقاط بازرسی مرزی انجام می‌داد و اینک با 90 درصد کاهش، تعداد این حملات به یک حمله در ماه رسیده است».

او ادامه داد: «حوثی‌ها تا کنون 8 هزار و 655 موشک و 47 هزار و 897 خمپاره به مناطق جازان و نجران در نقاط مرزی سعودی پرتاب کرده‌اند».