رویترز: ایران و ونزوئلا به‌رغم تحریم‌های آمریکا قرارداد «معاوضه نفتی» امضا کردند

خبرگزاری «رویترز»، به نقل از پنج منبع آگاه از موافقت ونزوئلا با قرارداد «معاوضه نفتی» با جمهوری اسلامی به‌رغم تحریم بودن هر دو کشور توسط ایالات متحده خبر داده است.

به گزارش رویترز، شنبه، 25 سپتامبر، بر اساس قرارداد امضا شده، ونزوئلا نفت خام فوق‌ سنگین خود را با نفت فوق سبک (میعانات گازی) معاوضه خواهد کرد.

بنا بر این گزارش، ونزوئلا از طریق ترکیب میعانات گازی ایران با نفت فوق‌ سنگین خود که شبیه قیر است، آن را مناسب بارگیری در تانکرهای نفتی خواهد کرد. در ازای آن کاراکاس نفت فوق سنگین خود را تحویل ایران خواهد داد تا در بازارهای آسیایی به فروش برساند چرا که پالایشگاه‌های ایران امکان پالایش نفت فوق سنگین را ندارند.

منابع آگاه به رویترز گفته‌اند که اولین محموله‌های مرتبط با این قرارداد اوایل هفته جاری انجام شده است و حجم نفتی که ونزوئلا در نفتکش «فِلیسیتی»، تحت مالکیت شرکت ملی نفتکش ایران بارگیری کرده، 1.9 میلیون بشکه بوده است.

این گزارش از قول منابع آگاه نوشته است که قرارداد یاد شده می‌تواند به کاراکاس که به‌دنبال افزایش میزان صادرات نفت خود است، کمک کند تا به‌رغم تحریم‌های آمریکا، به هدف خود برای بهبود تولیدات نفتی خود دست پیدا کند.

بنا بر این گزارش قرارداد مذکور می‌تواند در مرحله ابتدایی برای مدت شش ماه ادامه یابد، و امکان تمدید آن نیز وجود دارد.

رویترز به جزئیات بیشتری از این قرارداد دست نیافته و این خبر هنوز به‌طور رسمی از سوی تهران و کاراکاس تایید یا رد نشده است.

در همین راستا، وزارت خزانه‌داری آمریکا در واکنش به این قرارداد گفته است که اقدام ایران و ونزوئلا می‌تواند «نقض تحریم‌های آمریکا» باشد.

خزانه‌داری به رویترز گفته است بر اساس تحریم‌ها، کسانی که دست به نقض تحریم‌های آمریکا می‌زنند، مشمول «تحریمهای ثانویه» می‌شوند.

پیشتر در آوریل سال جاری، رسانه‌های آمریکایی از ارسال 3 محموله بنزین، به ونزوئلا خبر دادند. بنابر این گزارش‌ها، دو کشتی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران به نام‌های «فاکسون» و «فورچون»، در اواخر ژانویه و اوایل فوریه صدها هزار بشکه بنزین ایرانی به شهر پورتو لا کروز ونزوئلا بردند. سومین تانکر، این شرکت در 20 فوریه گذشته، 270 هزار بشکه بنزین اضافی را در پورتو کابلو تحویل داد.

در آن زمان تحویل این محموله‌ها از سوی منابع غیردولتی گوناگونی، از جمله «تانکر ترکرز» که محموله‌های انرژی را با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های دریایی، ردیابی می‌کند،‌ تایید شد.

تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران و ونزوئلا سبب شده که شمار زیادی از پالایشگاه‌ها در سراسر جهان، از خرید نفت از این دو کشور خودداری کنند، تاجایی‌که در نهایت به کاهش شدید درآمدهای نفتی این کشورها منجر شده است.

تهران و کاراکاس با توجه به وابستگی شدید خود به فروش نفت خام، به اقدامات متعددی برای دور زدن تحریم‌ها دست زده‌اند و با ترفندهای مختلف و پیچیده، و «موش و گربه‌بازی» با واشینگتن، به فروش مخفیانه نفت ادامه می‌دهند. انتقال نفت از یک نفتکش به نفتکش دیگر در وسط دریا، از جمله این ترفندها است.