واکنش خانواده‌های گروگان‌های دو تابعیتی‌ به وعده وزیر خارجه ایران

نزار زکا: زمانی که من (به ایران) دعوت و ربوده شدم شما در وزارت خارجه بودید
پس از آن که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، با اطمینان دادن به شهروندان دو تابعیتی مبنی بر اینکه در صورت سفر به ایران مورد آزار و اذیت قرار نخواهند گرفت، آنها را به سفر به کشورشان تشویق کرد، خانواده‌های شهروندان دو تابعیتی‌ که در ایران به گروگان گرفته شده‌اند، به شدت به سخنان وی واکنش نشان دادند.

امیرعبداللهیان، به «کمیته‌ای که جمعی از ایرانیان خارج کشور را نمایندگی می‌کند» گفته است که موضوع «ایرانیان دارای تابعیت دوگانه» باید در مجلس حل شود، و باید وبگاهی راه‌اندازی شود تا آنها را مطمئن کند که در هنگام سفر به ایران مشکلی برای آنها پیش نخواهد آمد.«نزار زکا»، شهروند لبنانی امریکایی که چهار سال را در زندان‌های ایران گذارنده است، با انتشار توییت‌هایی، به ادعای وزیر خارجه جمهوری اسلامی درباره بازگشت ایرانیان خارج از کشور واکنش نشان داد.

روز یک‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰، «حسین امیرعبداللهیان»، وزیرخارجه جمهوری اسلامی در سخنانی گفته بود این وزارت‌خانه ورود و بازگشت ایرانیان خارج از کشور را تضمین می‌کند.

نزار زکا اظهارات امیرعبداللهیان را فریب خوانده و نوشته است: «تضمین‌ها چیست و از سوی چه کسی ارایه می‌شود؟ دولت ایران زمانی که شما هم در وزارت خارجه بودید، من را دعوت کرد و ربود.»

زکا هم‌چنین نوشته است به نظر می‌رسد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حال برنامه‌ریزی برای فریب دو تابعیتی‌ها برای رفتن به ایران است و وعده وزیر خارجه ایران را هشداری برای این افراد دانسته است که به ایران نروند.

«نزار زکا»، شهروند لبنانی امریکایی، کارشناس فناوری اطلاعات است و در بخش آزادی اطلاعات فعالیت می‌کند.

او بارها برای شرکت در سمینارهای مرتبط با فناوری اطلاعات به دعوت دولت و وزارت ارتباطات به ایران سفر کرده بود.

سال ۱۳۹۴ نیز به دعوت «شهیندخت مولاوردی»، معاون امور زنان و خانواده وقت رییس‌جمهور ایران، برای شرکت در «همایش بین‌المللی نقش‌‌آفرینی زنان در توسعه پایدار» به ایران سفر کرد اما در آخرین روز سفر توسط اطلاعات سپاه بازداشت و به جاسوسی برای دولت متخاصم متهم شد و چهار سال را در زندان «اوین» گذراند.

اظهارات وزیر امور خارجه حکومت ایران درباره تضمین ورود و بازگشت ایرانیان خارج از کشور در حالی مطرح شده است که اغلب بازداشت‌ها در ارتباط با ایرانیان خارج از کشور توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران رخ می‌دهد که به دولت پاسخ‌گو نیست.

در حال حاضر، شماری از شهروندان دو تابعیتی ایران، از جمله «سیامک نمازی»، «مراد طاهباز»، «عماد شرقی» و «نازنین زاغری رتکلیف» با اتهاماتی که آن را بی اساس می‌دانند، در زندان‌های جمهوری اسلامی به سر می‌برند یا ممنوع‌الخروج هستند.

الیکا آشوری، که پدرش انوشه آشوری، شهروند ایرانی-بریتانیایی، طی سفری به ایران در سال 2019 توسط سپاه پاسداران بازداشت شد، و اکنون در حال گذراندن محکومیت 10 ساله‌اش به اتهام «جاسوسی» است، در توییتی نوشت: «جدی؟ این را به پدرم بگویید، که وقتی در ایران بود، دولت شما، بدون هیچ مدرک و سندی، در خیابان کیسه‌ای روی سرش کشید و او را درون ون هل داد، و زندگی‌اش را خراب کرد. خانواده ما چه کرده‌اند که مستحق چنین چیزی باشند؟»

«نازنین را آزاد کنید»، گروهی که تلاش می‌کند نازنین زاغری-رتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی، که در سال 2016 حین سفر به ایران دستگیر شد، را آزاد کند، پرسید: «به جای راه‌اندازی یک وبگاه پیچیده، شاید آسان‌تر باشد که مقامات ایران کلا گروگانگیری را متوقف کنند.»

نزار زکا، شهروند لبنانی تبعه آمریکا که در سال 2015 به اتهام جاسوسی برای ایالات متحده بازداشت و در ژوئن 2019 آزاد شد، خاطرنشان کرد که خود دولت ایران او را به این کشور دعوت و سپس او را دستگیر کرد.

به گفته او، سپاه پاسداران به دنبال «فریب دادن» اتباع خارجی برای بازگشت به ایران است تا آنها را گروگان بگیرد. زکا افزود: «به نظر می‌رسد این بیشتر هشداری برای افراد دو تابعیتی باشد که به کشورشان بازنگردند.»

بر اساس گزارش «مرکز حقوق بشر ایران»، جمهوری اسلامی، دست‌کم 15 زندانی دو تابعیتی را گروگان گرفته است. بازداشت این افراد به‌طور کلی شامل حبس انفرادی طولانی‌مدت و بازجویی‌ مداوم، بازداشتن از اعطای حق ملاقات کنسولی، محاکمات محرمانه و احکام طولانی برای جرائم امنیتی است.

حکومت ایران دو تابعیتی بودن شهروندان خود را به رسمیت نمی‌شناسد و به گفته دولت‌های غربی و نهادهای حقوق بشری از دستگیری و «گروگان‌گیری» افراد دو تابعیتی به مثابه ابزار فشار برای پیش بردن مقاصد خود مانند چانه‌زنی در رابطه با تحریم‌ها و دیگر مناسبات سیاسی بهره می‌برد.