واشینگتن اگزمینر: «دست‌کم دو عضو نیروی قدس سپاه پاسداران» قصد داشتند جان بولتون را به قتل برسانند

نشریه «واشینگتن اگزمینر» روز دوشنبه ۱۶ اسفند از قول یک مقام وزارت دادگستری آمریکا خبر داد که «دست‌کم دو عضو نیروی قدس سپاه پاسداران» قصد داشتند جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، را به قتل برسانند، آن هم در زمانی که مذاکرات برجام در جریان بوده است.

جان بولتون مواضع تندی نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارد و حتی از حمله نظامی برای ساقط کردن این رژیم حمایت کرده است.

این گزارش می‌افزاید نتیجه تحقیقات دولت آمریکا و یافته‌های وزارت دادگستری، «شواهد معتبری» از توطئه ایران به‌دست می‌دهد اما مقامات کاخ سفید «اصرار دارند که عمومی کردن این موضوع می‌تواند مذاکرات هسته‌ای را از مسیر خود خارج کند».

واشینگتن اگزمینر می‌نویسد احتمال کمی وجود دارد که کیفرخواست محرمانه‌ای علیه اعضای نیروی قدس دخیل در توطئه قتل آقای بولتون صادر شده باشد، اما مقام وزارت دادگستری که نام او فاش نشده است، به این نشریه گفته که با توجه به جدی بودن دسیسه قتل و شواهد موجود، کیفرخواست باید فورا صادر و به اطلاع عموم رسانده شود.

این گزارش از قول منبع وزارت دادگستری می‌نویسد که برای اجرای نقشه قتل آقای بولتون همچنین استخدام یک فرد در آمریکا در دستور کار بوده است.

نشریه آمریکایی می‌افزاید نهادهای امنیتی ایالات متحده در همان مراحل اولیه توطئه نیروی قدس سپاه پاسداران، از موضوع آگاه شدند و از اواخر سال گذشته تدابیر حفاظتی شدید و تمام‌وقت برای حفظ جان آقای بولتون اتخاذ کرده‌اند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز ۱۹ دی‌ امسال هشدار داده بود که هرگونه حمله جمهوری اسلامی ایران به اتباع آمریکایی با «عواقب شدیدی» روبه‌رو می‌شود.

به گفته یک مقام آگاه وزارت دادگستری ایالات متحده، دست‌کم دو ایرانی وابسته به نیروی قدس سپاه پاسداران، در برنامه‌ریزی برای انجام این عملیات نقش داشتند.

این منبع به «واشنگتن اگزمینر» گفت که وزارت دادگستری، شواهدی علیه ایرانی‌ها دارد، اما مقامات دولت بایدن زیر بار اتهام‌زنی علنی علیه این افراد نمی‌رود، زیرا نگرانند چنین اقدامی به تلاش‌های جاری آنان برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران لطمه می‌زند، مذاکراتی که بایدن امیدوار است، به احیای برجامی بیانجامد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا از آن خارج شده بود و ایران هم در واکنش به آن تعهدات برجامی خود را زیر پا گذاشت.

صدور کیفرخواست بدون تاخیر
هر چند ممکن، اما بعید است که کیفرخواست‌های علنی علیه افراد دخیل در این عملیات صادر شود، اما به گفته یک منبع در وزارت دادگستری آمریکا، جدی بودن این نقشه و شواهد موجود، صدور بدون تاخیر کیفرخواست عمومی را توجیه می‌کند.

«واشنگتن اگزمینر»، برخی از جزئیات توطئه علیه بولتون را به دلایل ملاحظات مربوط به امنیت ملی آمریکا، فاش نکرد، اما یک منبع وزارت دادگستری، آن را با جملاتی بسیار مشخص توصیف کرد که تعریفی از اقدامات مهم جاسوسی سپاه پاسداران ایران و شامل تلاش سپاه برای اجیر کردن یک آدم‌کش حرفه‌ای در خاک ایالات متحده بوده است.

دستگاه اطلاعاتی آمریکا در مراحل اولیه این توطئه آن را شناسایی کرد که واکنش‌هایی را در سطوح بالا برانگیخته و یک تیم حراست تمام وقت سرویس مخفی، در اوایل سال جاری یا اواخر سال 2021، سرگرم محافظت از بولتون شد. امکانات گسترده «اف بی آی» نیز برای برهم زدن این توطئه و کمک به محافظت از بولتون به کار گرفته شد.

گفته شده که این توطئه باعث شد، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت بایدن در 9 ژانویه به ایران هشدار دهد که ایالات متحده از مقامات کنونی و سابق آمریکا، حراست خواهد کرد.

تهدیدات مشابه ایران
تهدیدهای مشابهی از سوی ایران علیه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا و دیگر مقامات پیشین دولت ترامپ که روی مسائل ایران کار کرده‌اند، انجام شده و همچنان ادامه دارد. همانطور که واشنگتن اگزمینر در دسامبر 2020 گزارش داد، کنگره بی سر و صدا در پاسخ به این تهدیدات ایران ماموریت گارد محافظ پمپئو و سرویس حراست دیپلماتیک را بعد از پایان دوران وزارت او تمدید کرده است.

مجله «فوربس» در 28 ژانویه گزارش داد که استقرار سرویس مخفی در اطراف حومه محل سکونت بولتون در پایتخت، توجه همسایگان او را جلب کرده است. چهار مقام فعال و سابق دولتی آشنا با داده‌های اطلاعاتی، تاکید کردند که تهدیدهای ایران علیه بولتون و پمپئو مداوم، مشخص و بسیار معتبر است.

منبع وزارت دادگستری گفت که دادستان‌ها، ماموران اف بی آی و اعضای جامعه اطلاعاتی که در برهم زدن توطئه علیه بولتون دخیل بودند، از نبود کیفرخواست، سرخورده و ناخشنود هستند و نسبت به وجود گونه‌ای «تعلل سیاسی» سوءظن دارند.

این مقام افزود که از بولتون و پمپئو خواسته شده در ازای به اشتراک گذاشتن اطلاعات طبقه‌بندی شده مربوط به تهدیدات علیه آنها، برگه توافق در مورد عدم افشای اطلاعات را امضا کنند.

سپاه پاسداران ایران، از بولتون و پمپئو به شکلی خاص انزجار دارد که راهبرد تحریم‌های «فشار حداکثری» ترامپ علیه رژیم علی خامنه‌ای را رهبری کرده‌اند اما گمان می‌رود که انگیزه اصلی پشت این توطئه‌ها، از تمایل ایران برای گرفتن انتقام قتل قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه ناشی می‌شود که در حمله پهپادی آمریکا در ژانویه 2020. کشته شد.

به گفته شماری زیادی از مقامات فعال و سابق دولت آمریکا، علی خامنه‌ای، رهبر ایران برای گرفتن انتقام سلیمانی، جانشین او اسماعیل قاآنی، فرمانده کنونی سپاه قدس را مامور ترور یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی کرده است. منبع دیگری نیز تاکید کرد که بخش اطلاعاتی وزارت کشور ایران نیز در توطئه ترور دست دارد.

شایان ذکر است که تلاش برای ترور اتباع آمریکایی‌ در خاک آمریکا از سوی یک قدرت خارجی، اقدامی جنگی محسوب می‌شود.

علاوه بر نگرانی‌های کنونی جمهوری‌خواهان درباره توافق هسته‌ای، دولت بایدن در صورت احیای برجام و امتیازدهی به فرماندهان سپاه پاسداران، احتمالاً با پرسش‌های دشواری از سوی کنگره این کشور مواجه خواهد شد.