زلنسکی: عدم اعمال منطقه پرواز ممنوع در اوکراین فاجعه‌بار خواهد بود

در حالی که تهاجم نظامی پوتین به اوکراین وارد سومین هفته خود می‌شود، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین تاکید کرد که سطح تهدید به بالاترین حد خود رسیده است.

زلنسکی چهارشنبه 9 مارس، در سخنرانی روزانه تلویزیونی خود افزود که اگر کشوهای هم‌پیمان، منطقه پرواز ممنوع را اعمال نکنند که بارها از سوی ایالات متحده از بیم وقوع برخورد میان واشینگتن و مسکو رد شده، «فاجعه‌ انسانی تمام‌عیاری» رخ خواهد داد.

رئیس جمهوری اوکراین در ادامه تصریح کرد که نیروهای این کشور از دو هفته پیش یعنی از آغاز تهاجم نظامی پوتین به کییف، نشان دادند که هرگز تسلیم نخواهند شد.

در واکنش به درخواست‌های رئیس جمهوری اوکراین از کشورهای غربی برای یاری‌رسانی به کییف و همچنین پیشنهاد لهستان مبنی بر قرار دادن جنگنده‌های میگ 29 این کشور تحت تصرف آمریکا و سپس انتقال آن به دولت اوکراین، کاخ کرملین ضمن محکوم کردن این گونه اقدامات آن را «متهورانه» خواند.

در این رابطه دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین چهارشنبه در کنفرانس خبری خود این رویکرد غرب را در صورت تحقق «گامی بسیار خطرناک» توصیف کرد.

سخنگوی کرملین ضمن ابراز نگرانی کشورش از این احتمال، آن را « سناریویی خصمانه و بسیار خطرناک» دانست.

استفاده از موشک‌ علیه غیرنظامیان
زلنسکی همچنین نیروهای روسیه را به استفاده از موشک، هواپیما و بالگرد علیه غیرنظامیان، شهرها و زیرساخت‌های شهری اوکراین متهم کرده و افزود که وظیفه جهان است که به آنچه در حال رخ‌دادن است، پاسخ دهد.

رئیس جمهوری اوکراین به‌رغم مخالفت‌ها و ملاحظات واشینگتن مجددا خواهان تصمیم سریع غرب پیرامون خواسته کییف برای قرار دادن جنگنده‌های میگ 29 لهستان، تحت کنترل آمریکا شد.

خواسته‌های قبلی زلنسکی
زلنسکی در روزهای گذشته با ظهور مداوم خود، بر اهمیت حمایت خارجی از کشورش برای مقابله با تهاجم روسیه تاکید کرده و خواستار افزایش کمک‌های نظامی به اوکراین شده است.

او همچنین بارها خواستار اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین شد و از ناتو خواست این تصمیم را اتخاذ کند.

ناتو علیه روسیه وارد جنگ نمی‌شود
با این حال، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در اظهارات پیشین خود به صراحت اعلام کرده است که این تصمیم ممکن است، پیامدهای ناگواری داشته باشد.

استولتنبرگ ضمن تاکید بر این که ناتو، آماده دفاع از هر وجب از خاک کشورهای عضو خود است، اما پیمان آتلانتیک شمالی وارد درگیری و جنگ با روسیه نشده و نخواهد شد.

او هشدار داد که این درگیری‌ها ممکن است منجر به جنگی گسترده در اروپا و تشدید درد و رنج مردم بیانجامد، به خصوص اگر ناتو منطقه پرواز ممنوع را در حریم هوایی اوکراین، اعمال کند.

از سویی کاخ سفید بر ناممکن بودن پاسخگویی و اعمال منطقه پرواز ممنوع محدود بر فراز کریدورهای بشردوستانه در اوکراین تاکید کرد، زیرا این کار، تشدید درگیری و در نتیجه وقوع جنگ میان آمریکا و روسیه را به دنبال خواهد داشت.

همچنین مقامات بلندپایه اتحادیه اروپا نیز اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین را رد کردند زیرا این اقدام می‌تواند منطقه را وارد جنگ جهانی سوم کند.

تهدیدات پوتین
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هم چند روز پیش اعلام کرده بود که هرگونه تلاش برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع از سوی هر کشور دیگری، مشارکت مستقیم در اقدامات نظامی در اوکراین تلقی می‌شود که مستلزم پاسخگویی است. این موضع پوتین ناظر به احتمال ورود به درگیری نظامی با ناتو یا هر یک از کشورهای عضو آن است.