رئیس جمهوری اوکراین: پیش از رفع تحریم‌ها از روسیه جنگ در اوکراین باید متوقف شود

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفت که نشانه‌های مذاکرات صلح با روسیه را می‌توان مثبت توصیف کرد، اما در عین حال افزود، روس‌ها حملات موشکی را متوقف نکرده‌اند.

زلنسکی، شامگاه سه‌شنبه 29 مارس، نسبت به تعهد روسیه برای کاهش شدید عملیات نظامی در برخی مناطق اوکراین ابراز تردید کرد و گفت که تلاش‌های دفاعی کشورش کاهش نخواهد یافت.

مذاکرات روسیه و اوکراین در استانبول همچنان ادامه دارد.

رئیس‌جمهوری اوکراین گفت کی‌یف هیچ دلیلی برای باور سخنان برخی از نمایندگان روسیه نمی‌بیند.

او گفت: «پیام‌های مثبتی از مذاکرات دریافت می‌کنیم، اما این پیام‌ها انفجارها و گلوله‌باران روسیه را کاهش نداده‌ است.»

او افزود: «اوکراین تنها می‌تواند به نتایج ملموس مذاکرات اعتماد کند».

روسیه روز گدشته ساعاتی پس از آغاز مذاکرات در ترکیه وعده داد که عملیات نظامی در اطراف پایتخت اوکراین و شمال آن را کاهش می‌دهد.

زلنسکی گفت، به‌رغم تعهد روسیه، حملات کاهش نیافته و اوضاع بهتر نشده است. او افزود، ارتش روسیه هنوز توانایی زیادی برای ادامه حملات علیه کشور ما دارد بنابراین ما تلاش‌های دفاعی خود را کاهش نمی‌دهیم .

زلنسکی بار دیگر تاکید کرد که موفقیت هر توافق صلح مستلزم خروج نیروهای روسیه است و هیچ سازشی در مورد حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین وجود نخواهد داشت. وی همچنین خواستار تحریم‌های شدیدتری علیه روسیه شد.

از سوی دیگر، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در گفت‌وگو با اوکراین گفت که وعده کشورش برای کاهش عملیات نظامی در اطراف کی‌یف و شمال اوکراین به منزله آتش‌بس نیست.

ولادیمیر مدینسکی در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «تاس» گفت: «متوقف شدن درگیری به منزله آتش‌بس نیست، بلکه حداقل چیزی که ما آرزوی آن را داریم کاهش تدریجی درگیری در جبهه‌ها است».

پیش از این، هیئت روسی در مذاکرات استانبول اعلام کرده بود که مسکو به دنبال مذاکرات مفید با هیئت اوکراینی است و فعالیت نظامی خود در شمال اوکراین از جمله در مناطق نزدیک کی‌یف را «به طور چشمگیری» کاهش داده است.

الکساندر فومین، معاون وزیر دفاع روسیه گفت: «از آنجایی که مذاکرات برای آماده‌سازی توافقی درباره وضعیت بی‌طرف اوکراین و خلع سلاح هسته‌ای آن به مرحله عملی رسیده است، تصمیمی برای کاهش شدید فعالیت‌های نظامی در مناطق کی‌یف و چرنیهیف گرفته شد».

او خاطرنشان کرد: «هدف افزایش اعتماد متقابل و ایجاد شرایط لازم برای مذاکرات بیشتر است».