خانه / اخبار مهم روز / آمریکا: به قطعنامه سه کشور اروپایی درباره لزوم همکاری ایران و آژانس می‌پیوندیم

آمریکا: به قطعنامه سه کشور اروپایی درباره لزوم همکاری ایران و آژانس می‌پیوندیم

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، تایید کرد که ایالات متحده قصد دارد برای صدور قطعنامه‌ای درباره «لزوم همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» به بریتانیا، فرانسه و آلمان بپیوندد.

پرایس در نشست خبری خود گفت که این قطعنامه بر لزوم همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تمرکز دارد و تاکید کرد که جمهوری اسلامی باید به پرسش‌های آژانس درباره فعالیت‌های مشکوک گذشته خود پاسخ دهد.

جیم ریش، عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، نیز خواستار محکوم کردن ایران در نشست پیش‌روی شورای حکام شد و گفت: «افشاگری‌های اخیر درمورد ذخایر اورانیوم غنی‌شده جمهوری اسلامی و جاسوسی ایران از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیاز به اقدام علیه این کشور را تقویت می‌کند.»

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن اعلام مخالفت با پیش‌نویس قطعنامه آمریکا و سه کشور اروپایی علیه جمهوری اسلامی در شورای حکام اعلام کرد این فشارها به حل مشکلات کمک نمی‌کند و منجر به مختل شدن روند مذاکرات احیای برجام می‌شود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، نیز گفت: روند همکاری‌های فنی آژانس و سازمان انرژی اتمی و تایید مکرر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران از سوی آژانس را نمی‌توان به یکباره با یک اعمال نظر شتابزده سیاسی وارونه جلوه داد

او گفت: «در سفر اخیر گروسی به تهران ما با روندی مثبت به توافقی مرضی‌الطرفین رسیدیم، مداخلات سیاسی در امور فنی آژانس را کاملا غیرسازنده می‌دانیم.»

قطعنامه سه‌کشور اروپایی و آمریکا در حالی تهیه شده که رافائل گروسی، رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برای دیدار روز جمعه با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، به این کشور سفر کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آمریکا و سه کشور اروپایی در پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خواستار پاسخگویی فوری ایران به سوالات آژانس درباره سه سایت مشکوک شدند.

این قطعنامه همچنین از جمهوری اسلامی می‌خواهد پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای شفاف‌سازی و حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی‌مانده، بپذیرد.

دیوید آلبرایت، بازرس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رییس موسسه علوم و امنیت بین‌المللی، در گفت‌وگوی اختصاصی با ایران‌اینترنشنال گفت: «ایران اکنون برای تولید سلاح هسته‌ای اورانیوم غنی‌شده کافی دارد، اما نمی‌دانیم جمهوری اسلامی برای ساختن سلاح اتمی به چه مقدار زمان نیاز دارد.»

آلبرایت به ایران‌اینترنشنال گفت: اگر ایران بخواهد برای آزمایش زیرزمینی مواد منفجره هسته‌ای درست کند ممکن است کمتر از شش ماه زمان ببرد، اما اگر بخواهد برای موشک بالستیک کلاهک هسته‌ای بسازد ممکن است یک یا دو سال طول بکشد.