خانه / اخبار مهم روز / وزیر دفاع سابق بریتانیا خواستار تجدیدنظر در توافق هسته‌ای با ایران شد

وزیر دفاع سابق بریتانیا خواستار تجدیدنظر در توافق هسته‌ای با ایران شد


لیام فاکس: واکنش ایران به حمله به سلمان رشدی نشان می‌دهد که ما باید فوراً در توافق هسته‌ای تجدید نظر کنیم

لیام فاکس، وزیر دفاع و تجارت بین‌الملل پیشین بریتانیا، سه‌شنبه 24 مرداد در مقاله‌ای در روزنامه «تلگراف» نوشت که ایران یک اوباش‌سالاری معمول مانند حکومت پوتین در روسیه ​​نیست، بلکه یک حکومت مذهبی خطرناک و افراطی است و از نخست‌وزیر بعدی کشورش خواست که در حمایت خود از توافق هسته‌ای با ایران تجدیدنظر کند.

فاکس با اشاره به اظهارات وزارت خارجه ایران درباره حمله تروریستی به سلمان رشدی نوشت: «تلاش برای قتل رشدی به ما یادآوری می‌کند که شاخک‌های نفوذی و مخرب ایران، گستره جهانی دارد و این هشداری جدی به مسامحه‌گران لیبرال غربی با ایران است که هیچ چیز تغییر نکرده است.»

او به ریشه‌های انقلاب ایران و فتوای خمینی برای قتل رشدی اشاره کرد و نوشت که طبق ادعاهای وی، «تا زمان بازگشت امام دوازدهم غائب، روحانیون ارشد به تنهایی صلاحیت هدایت و کنترل همه جنبه‌های زندگی را برای حفاظت از شریعت و میراث آموزه‌های قرآن دارند».

وی در ادامه به موضع افراطی تئوکراتیک رژیم ایران که به گفته او «به طرز وحشیانه‌ای» توسط سپاه حمایت می‌شود، پرداخت. او از پشتیبانی سپاه از گروه‌های مسلح شبه‌نظامی در سراسر خاورمیانه به‌ویژه حزب‌الله لبنان، برنامه موشکی این سازمان، نقش بزرگ آن در اقتصاد ایران، رفتار وحشیانه با مخالفان سیاسی و نقض گسترده حقوق بشر نام برد که «نیازمند بررسی و محکومیت بسیار بیشتری از سوی جهان آزاد» است.

وزیر دفاع سابق بریتانیا از کشور خود انتقاد کرد که هیچ کاری برای مقابله با برنامه موشکی بالستیک ایران، بی‌ثبات کردن همسایگان، یا صدور ترور به سایر نقاط منطقه و جهان انجام نمی‌دهد.

لیام فاکس برجام را معیوب خواند و با یادآوری این که توافق با ایران، این کشور را از تبدیل‌شدن به یک قدرت هسته‌ای باز نمی‌دارد، بلکه آن را به تعویق می‌اندازد، تاکید کرد که اگر حتی امکان دستیابی به توافق گسترده‌تری با رژیم کنونی وجود داشته باشد، باید با یک «بازدارنده نظامی معتبر» حمایت شود.

او نوشت بدون یک عامل بازدارنده نظامی معتبر، احتمالا رژیم ایران به توسعه یک برنامه نظامی هسته‌ای، از جمله امکان ارسال آن از طریق قابلیت موشک بالستیک پیشرفته، ادامه خواهد داد.

فاکس پرسید: «ما فعالیت‌های بدخیم روسیه در اوکراین را دیدیم که چطور یک دولت گانگستری با داشتن سلاح‌های هسته‌ای جسورانه رفتار می‌کند؛ آیا کسی به طور جدی آرزوی دیدن چنین چیزی را در مورد ایران دارد؟»

وزیر دفاع پیشین و نماینده فعلی پارلمان بریتانیا، در ادامه مقاله خود، از وضعیت مذاکرات هسته‌ای با ایران که به گفته او تحت سلطه آلمان و فرانسه است، بشدت انتقاد کرد و خواستار آن شد که بریتانیا خود را از آن دو کشور در این موضوع جدا کرده و مانند آمریکا سپاه را در لیست سازمان‌های تروریستی خود بگنجاند.

فاکس از موضع‌گیری اخیر «ریشی سوناک»، نامزد نخست‌وزیری بریتانیا در زمینه تروریست خواندن سپاه حمایت کرد و از مخالفت وزارت خارجه بریتانیا در این باره انتقاد کرد.

لیام فاکس در انتها با یادآوری «پیمان ابراهیم» میان کشورهای منطقه و اسرائیل، از ائتلاف دفاعی این کشورها برابر «رفتار سمی رژیم ایران» حمایت کرد و اظهار داشت که بریتانیا باید حمایت خود را از ایرانیان شجاعی که به‌ویژه از اعتراضات سال 88 به این سو، برای دموکراسی و آزادی در داخل ایران مبارزه می‌کنند، افزایش دهد.