خانه / اخبار مهم روز / شورای امنیت قطعنامه افزایش کمک‌رسانی به غزه را تصویب کرد

شورای امنیت قطعنامه افزایش کمک‌رسانی به غزه را تصویب کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد سرانجام با تصویب قطعنامه‌ای خواستار افزایش کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه شد. تشکیلات خودگردان فلسطینی در کرانه باختری بیش از ۱۱۸ میلیون یورو کمک‌ مالی از سوی اتحادیه اروپا دریافت می‌کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد جمعه یکم دی طی جلسه رای‌گیری خود و در پی وتو شدن قطعنامه تعدیل شده روسیه، قطعنامه‌‌ دیگری را از دیدگاه آمریکا و به‌منظور گسترش حجم کمک‌رسانی به ساکنان نوار غزه تصویب کرد.

نماینده دائم روسیه در شورای امنیت جمعه پیش‌نویسی اصلاح شده از قطعنامه درباره غزه را ارائه داد و توضیح داد که تعدیل‌های روسیه پس از آن اعمال شد که متن اصلی پیش‌نویس قطعنامه به ارتش اسرائیل اجازه می‌دهد که به عملیات نظامی خود در نوار غزه ادامه دهد.نماینده روسیه در شورای امنیت همچنین آمریکا را متهم کرد که پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده به شورای امنیت را از مضمون و اهداف آن خارج و بی‌‌محتوا کرده است.

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل ضمن رد ادعاهای همتای روسی خود طی جلسه رای‌گیری شورای امنیت پیش‌نویس قطعنامه‌ تعدیل شده روسیه درباره غزه را وتو کرد.

قطعنامه تعدیل شده روسیه با 10 رای موافق، 4 ممتنع و یک مخالف در شورای امنیت تصویب نشد.

شایان ذکر است که شورای امنیت سازمان ملل روزها است که مذاکرات دشوار و بی‌وقفه‌ای را درباره متن این پیش‌نویس تصویب شده که از سوی امارات متحده عربی ارائه شده است، شاهد بود.

جلسه رای‌گیری درباره این پیش‌نویس که قرار بود در روز دوشنبه گذشته انجام شود بنا به درخواست طرف آمریکایی‌ چندین بار که آخرین آن در روز چهارشنبه بود، به تعویق انداخته شده بود.

پیش از این آمریکا در 8 دسامبر جاری علیه پیش‌نویس دیگری که خواستار برقراری «‌آتش‌بس انسان‌دوستانه» در نوار غزه تحت بمباران شدید اسرائیل بود، از حق وتو استفاده کرده و آن را ناکام گذاشت.

مفاد قطعنامه کنونی صادره از شورای امنیت سازمان ملل از طرف‌های درگیر جنگ می‌خواهد که ورود کمک‌های بشردوستانه و توزیع آن در همه مناطق نوار غزه را از راههای زمینی، دریایی و هوایی تسهیل کنند.

در این قطعنامه همچنین از دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته شده تا سازوکاری را برای زیرنظر گرفتن اوضاع انسانی در نوار غزه ایجاد کند.
قطعنامه جدید تصویب شده از سوی شورای امنیت ضمن محکوم کردن همه حملات بی‌رویه و کور علیه غیرنظامیان، خواستار آزادی اسرا شده است.

انتقاد سفیر اسرائیل در سازمان ملل از قطعنامه شورای امنیت
گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، قطعنامه شورای امنیت این نهاد را مورد انتقاد قرار داد.

او در این زمینه اشاره کرد: «تمرکز سازمان ملل متحد تنها بر روی اتخاذ تدابیر امدادی برای نوار غزه است. اما این مسئله غیر ضروری و دور از واقعیت است.»

سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد که کشورش “قبلاً نیز اجازه ارسال‌ کمک به غزه را داده است.”

او اضافه کرد: «بهتر است سازمان ملل متحد تمرکز اقدامات خود را بر روی موضوع بحران گروگان‌ها، قرار دهد.»

یک سرباز اسرائیلی در اثر حمله موشکی حزب‌الله کشته شد
به گفته ارتش اسرائیل، در شمال این کشور یک سرباز اسرائیلی در اثر شلیک موشک از سمت لبنان کشته و یک سرباز دیگر نیز به شدت مجروح شده است.

بر اساس اظهارات مقامات ارتش اسرائیل، این سربازان در جریان “فعالیت‌های عملیاتی” در منطقه شتولا مورد اصابت قرار گرفتند.

در عین حال، شبه‌نظامیان اسلام‌گرای افراطی حزب‌الله در لبنان مسئولیت چندین حمله به مواضع اسرائیل را برعهده گرفتند و اعلام کردند که دو تن از جنگجویان آنها نیز در اثر شلیک متقابل از سوی اسرائیل، کشته شده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل خواستار افزایش کمک‌های بشردوستانه برای نوار غزه شد
شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از مذاکرات طولانی و چندین‌روزه سرانجام با تصویب قطعنامه‌ای خواستار افزایش کمک‌های بشردوستانه برای جمعیت دو میلیونی ساکن در نوار غزه شد.

قطعنامه خواستار برداشتن “گام‌های فوری” برای تضمین دسترسی “ایمن و بدون مانع” به کمک‌های بشردوستانه در نوار غزه شده است.

متن قطعنامه، دیگر حاوی درخواست برای “توقف فوری نبردها” نیست. از مجموع ۱۵ عضو شورای امنیت، ۱۳ عضو به این قطعنامه رای مثبت دادند.

موافقت اعضای شورای امنیت در پی توافق حاصل شده در اصلاح متن برای این قطعنامه،‌ صورت گرفت.

از میان پنج عضو دائمی شورای امنیت که دارای حق وتو هستند، ایالات متحده آمریکا و روسیه از استفاده از حق وتو خودداری کردند و رای ممتنع دادند.

قطعنامه‌ای که به تصویب شورای امنیت رسید از سوی امارات متحده عربی ارائه شده بود ولی متن آن چند بار تغییر کرد و جلسه رای‌گیری برای تصویب آن چندین روز متوالی به تعویق افتاد.

یونیسف درباره عواقب قحطی در نوار غزه هشدار داد
صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، نسبت به بروز قحطی با عواقب گسترده در نوار غزه هشدار داد.

دفتر یونیسف آلمان در کلن با استناد به نتیجه بررسی‌های مربوط به تضمین امور تغذیه در غزه اعلام کرد در صورت ادامه جنگ بین گروه تروریستی حماس و ارتش اسرائیل، در شش ماه آینده وقوع یک بحران تهدید‌کننده حیاتی، قابل پیش‌بینی است.

گفته شده است که ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ساکن نوار غزه در معرض این بحران جدی قرار دارند. در میان این جمعیت نیز یک میلیون کودک هستند.

به گفته یونیسف، بیش از ۲۵ درصد خانوارها در غزه در حال حاضر با گرسنگی شدید روبرو هستند.

کمک ۱۱۸ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به تشکیلات خودگردان فلسطینی
بر اساس گزارش‌ها، تشکیلات خودگردان فلسطینی در کرانه باختری بیش از ۱۱۸ میلیون یورو کمک‌های مالی از سوی اتحادیه اروپا دریافت می‌کند.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در این‌باره گفت: «تصویب این بودجه پس از بررسی‌های دقیق، صورت گرفته است. ما در حال حاضر در حال بررسی این موضوع هستیم که حمایت بلندمدت در آینده، به چه صورت می‌تواند باشد.»

بر اساس اظهارات مقامات کمیسیون اتحادیه اروپا، کمک مالی تصویب شده مذکور از صندوق ویژه کمک‌های مالی به فلسطینی‌ها تامین می‌شود. حجم بودجه مالی در این صندوق برای سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ میلادی بالغ بر ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو است.

هدف اتحادیه اروپا از ارسال کمک‌های مالی به تشکیلات خودگردان فلسطینی به ویژه به منظور برقراری امکان پرداخت حقوق کارمندان دولتی و همچنین تامین کمک‌های اجتماعی برای خانواده‌های فقیر در این منطقه است.

پس از حمله گروه تروریستی حماس به اسرائیل، اتحادیه اروپا کمک‌های خود به فلسطینی‌ها را مورد بازنگری قرار داد.

به گفته مقامات اتحادیه اروپا، “هیچ مدرکی مبنی بر اینکه کمک‌های مالی اتحادیه اروپا احتمالا به طور غیرمستقیم برای اعمال فعالیت‌های تروریستی یا موارد ناخواسته دیگر به کار گرفته شده، یافت نشده است.”