واشنگتن: به دلیل «رفتار بد» رژیم ایران در صدد تشکیل ائتلافی علیه تهران هستیم

به دنبال خروج ایالات متحده آمریکا از توافق هسته‌ای غرب با ایران، واشنگتن در تلاش است تا با تشکیل «ائتلافی» علیه تهران مانع فعالیت‎های این کشور در زمینه برهم زدن ثبات و امنیت شود.

به گزارش خبرگزاری‌ها وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا شامگاه پنج شنبه ۱۷ مه ۲۰۱۸ اعلام کرد واشنگتن تصمیم گرفته تا با تشکیل ائتلافی برای مهار ایران، مانع از ادامه فعالیت‌های مخرب این کشور و تلاش‌های آن برای برهم زدن ثبات و آرامش در منطقه شود.

در همین راستا مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا قرار است روز دوشنبه آینده برای اولین بار از زمان آغاز تصدی پست وزارت خارجه در اواخر آوریل گذشته، در یک سخنرانی سیاست‌های جدید آمریکا در برابر ایران را شرح دهد.

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در واشنگتن به خبرنگان گفت:«ایالات متحده برای ایجاد ائتلاف با جدیت کار خواهد کرد».

وی افزود:« ایالات متحده کشورهای زیادی را از سرتاسر جهان برای ایجاد ائتلافی به هدف نظارت و کنترل واقع بینانه رفتارهای ایران گردهم خواهد آورد. این ائتلاف نه تنها در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران اقداماتی را اتخاذ خواهد کرد بلکه با تمام فعالیت‌های مخرب این کشور که نه تنها تهدیدی برای منطقه بلکه برای تمام جهان است، مقابله خواهد کرد».

ناوئرت در ادامه توضیح داد:«ائتلاف مورد نظر دشمن مردم ایران نخواهد بود و ما به وضوح میان ملت ایران و رژیم جمهوری اسلامی فرق قائلیم.

وی در ادامه تاکید کرد که «ائتلاف مورد نظر آمریکا علیه عملکردهای بد رژیم ایران است».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه به مثال ائتلاف بین المللی برای جنگ با گروه داعش در عراق و سوریه اشاره کرد که در سال ۲۰۱۴ تشکیل شده و تاکنون ۷۵ کشور از اعضای تاسیس کننده هنوز عضو ائتلاف هستند.

ناونرت افزود :«این ائتلاف به رهبری آمریکا با دخالت نظامی به جنگ علیه گروه داعش پرداخت و تقریبا آن را ین شکست داده است».

ناوئرت اما در ارتباط با ائتلاف پیش روی مورد نظر آمریکا علیه رژیم ایران مشخص نکرد که آیا این ائتلاف همانند ائتلاف علیه داعش، بخش نظامی هم خواهد داشت یا خیر.

وی همچنین توضیح داد که وزارت خارجه آمریکا بیش از ۲۰۰ سفیر خارجی را روز دوشنبه گذشته گردهم آورده بود تا تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای غرب با ایران که در سال ۲۰۱۵ امضا شده و نیز گام های بعدی واشنگتن را برای آنها توضیح دهد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره میزان آمادگی کشورهای اروپایی برای پیوستن به این ائتلاف جدید علی رغم ناامیدی آنها از سیاست واشنگتن در این زمینه، ناوئرت تاکید کرد بسیاری از شرکای ایالات متحده آمریکا نگرانی‌های واشینگتن را به طور کلی درک می کنند و از رفتارها و موضع ایران چشم پوشی نمی کنند .