گزارش موسسه «هنری جکسون» از کمپین‌ اینترنتی دروغ‌پراکنی ایران علیه سعودی


کمپین نشر روایت‌های جعلی توسط ایران علیه سعودی در بریتانیا

موسسه «هنری جکسون» Henry Jackson Society در گزارشی که قرار است تا پایان روز دوشنبه 17 خرداد به طور مفصل و کامل منتشر شود، از تلاش ایران برای اجرای یک کمپین اطلاعاتی اینترنتی به منظور نشر و ترویج روایت‌های جعلی ضد سعودی در بریتانیا خبر داده است.

در این گزارش آمده است که تهران با نشر اطلاعات نادرست از طریق ایجاد وب‌سایت‌های جعلی و انتشار اطلاعات غلط، سعی کرده است که در ساختار سیاسی بریتانیا نفوذ کرده و تاثیر بگذارد.

به گزارش روزنامه «تلگراف»، در این گزارش 100 صفحه‌ای که توسط موسسه «هنری جکسون» تهیه شده، نمونه‌هایی از برخی از وب سایت‌های جعلی که ایران آنها را راه اندازی کرده، مانند «بریتیش لفت» نام برده است. این وب‌سایت‌ها علاوه بر نشر روایت‌های دروغ و نادرست علیه سعودی، برای موضوع استقلال اسکاتلند تبلیغات گسترده‌ای کرده و برای تقویت رویکرد جدایی طلبی در این کشور بسیار فعال بوده است .

در گزارش همچنین آمده است که این وب‌سایت‌ها به تبلیغات منفی گسترده‌ای علیه سعودی در بریتانیا مشغول هستند.

این اتاق فکر بریتانیایی هشدار داد ایران که زمانی از نظر توانایی‌های سایبری کشوری «رده سوم» قلمداد می‌شد، اکنون از نظر به‌شکل فزاینده‌ای پیشرفت کرده و از نظر حوزه و انتخاب اهداف پیچیده‌تر شده است.

سال گذشته ایالات متحده آمریکا به تنهایی بیش از 100 وب سایت جعلی که سپاه پاسداران ایران برای حمله‌های سایبری و تبلیغات دروغ از آنها استفاده می‌کرد را مسدود کرد.

تبلیغ برای جدایی اسکاتلند از بریتانیا
این گزارش خاطر نشان کرد که شرکت رایانه ای «گرافیکا»، دخالت ایران از طریق اینترنت به‌منظور تقویت موضع جدایی اسکاتلند از بریتانیا در آستانه همه پرسی استقلال در سال 2013 را ثبت کرده است.

در این گزارش آمده است، در آن روزها ایران با «سرقت» نام یک روزنامه اسکاتلندی «The Scotsman» صفحه‌ای در فیس‌بوک به‌نام «اسکاتمن» یا اسکاتلندی راه اندازی کرده و طیف گسترده‌ای از روش‌های تبلیغاتی را برای توجیه نیاز اسکاتلند به استقلال از بریتانیا را بکار گرفت و با حمله به دیوید کامرون نخست وزیر وقت بریتانیا او را نماینده «سرکوب انگلیس» نامید.

گفتنی است که در اوایل ماه می سال گذشته، گزارش دیگری که روزنامه بریتانیایی «تایمز» آن را منتشر کرد، تأکید کرد، رژیم ایران برای تقویت رویکرد جدایی طلبی در اسکاتلند تلاش‌های گسترده‌ای را انجام داده است. این فعالیت‌ها از طریق حساب‌های جعلی در شبکه اینترنت با نشر اطلاعات دروغ و نادرست درباره بریتانیا، شهروندان اسکاتلند را هدف تبلیغات خود قرار داده تا آنها را به جدایی از بریتانیا تشویق کند.

این گزارش افزود که متخصصان در فن‌آوری الکترونیکی و اینترنت با ایران در ارتباط تنگاتنگ بوده و از طریق حساب‌های جعلی، گروه‌ها و صفحات جعلی در شبکه‌های اجتماعی رای‌دهندگان اسکاتلندی را در فیس‌بوک و توییتر هدف قرار می‌دادند. این گروهای جعلی وانمود می‌کردند که بومی اسکاتلند‌ و خواهان استقلال این کشور از بریتانیا هستند. این روزنامه نوشت که ایران در این فعالیت‌ها مانند دیگر رویکردهای سیاسی از گروههای نیابتی وابسته به خود استفاده می‌کرد تا در صورت کشف این فعالیت‌های مخرب، فرصت انکار کردن را داشته باشد.

این گزارش نوشت پیش از برگزاری همه‌پرسی اسکاتلند درباره جدایی از بریتانیا، حساب‌های جعلی ایران کاریکاتورهای تحریک آمیزی علیه نخست وزیر سابق بریتانیا منتشر کرده بودند.