ترس و وحشت از گسترش قیام :تهدید معترضین خوزستان توسط فرمانده نیروی انتظامی؛ همبستگی قومیت‌ها

در حالی که اعتراضات به بی‌آبی، سیاست‌های انتقال آب و سدسازی و قطع حقابه کشاورزی و تالاب‌های در استان خوزستان با شدت برای هفتمین شب ادامه یافت، حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی ایران معترضان را تهدید به سرکوب کرد.

اشتری با «آشوب‌گر» خواندن معترضان به بی‌آبی در خوزستان گفت: «کسانی که در پی “تخریب اموال عمومی” هستند در “رصد پلیس” قرار دارند و به “سزای اعمالشان” می‌رسند.»

او به مانند دیگر مقامات رسمی ایران، اعتراض‌های اخیر این استان را به «فرصت‌طلبان» نسبت داد.

همزمان عبدالله مهتدی، دبیر کل حزب کومله کردستان ایران، در واکنش به اعتراضات گسترده مردم عرب در صفحه توییتر خود نوشت: «شک نداشتە باشید قلب ما کوردها با شما میطپد و خود را از شما همرزمان عرب، بختیاری، بلوچ، آذربایجانی و فارس و ترکمن و دیگران جدا نمیدانیم. پیروزی شما پیروزی همە ماست.»

مهتدی با توصیف اعتراضات جاری خوزستان به «قیام» ادامه داد: «این قیام باید بە تهران و همه جای دیگر گسترش یابد تا شکست ناپذیر شود.»

فراخوان تظاهرات سراسری در آذربایجان
در ادامه همبستگی ملیت ها و قومیت ها با اعتراضات مردم‌ عرب اهواز، فراخوان مشترکی از سوی جریانات و فعالان سیاسی تورک آذربایجان صادر شد.

در این فراخوان با اشاره به این که «برادران عربمان تنها نیستند» آمده که پس از همبستگی مردم‌ بختیاری، تدارک برای اعتراضات گسترده مردم تورک در آذربایجان و تهران در همبستگی با مردم عرب روز شنبه 23 ژوئیه (دوم مرداد) برگزار خواهد شد.

پیش از این معترضان بختیاری و لر در بسیاری از شهرهای محل سکونتشان با حضور در خیابان‌ها با سر دادن شعارهایی در راستای اتحاد و ‌همبستگی میان دو قوم با اعتراضات مردم عرب اعلام همراهی کردند.

حمایت هنرمندان و نویسندگان از اعتراضات خوزستان
کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای در واکنش به نحوه برخورد با شهروندان خوزستان و سرکوب آن‌ها گفته است: «چندین روز است که مردم خوزستان، که از بی‌آبی جان به لب‌شان رسیده، برای تأمین ضروری‌ترین نیاز زندگی خود، آب، به تظاهرات خیابانی روی آورده‌اند و به جای آب، گلوله و گاز اشک آور می‌گیرند.»

اعضای کانون نویسندگان همچنان از اهل قلم، روزنامه‌نگاران مستقل، فعالان اجتماعی و مردم آزادی‌خواه خواست به سانسور تن ندهند و بیانگر رنج‌های مردم و خواسته‌های برحق آنها باشند‌.

همچنین بیش از 200 هنرمند حوزه‌های موسیقی، تجمسی و تئاتر نیز در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کردند: «ما صدای دادخواهی مردم رنج دیده ایران را شنیده‌ایم و همچون همیشه در کنار هموطنان عزیزمان هستیم و سرکوب ناجوانمردانه مردم تشنه خوزستان را محکوم می‌کنیم، پاسخ ملتی با ابتدایی‌ترین خواسته‌ها، سرکوب و زندان و گلوله نیست.»

خانه سینما نیز در بیانیه خود عنوان کرد: «شرایط این روزهای خوزستان و سیستان و بلوچستان شایسته ایران ما نیست. خوزستان بدون شک طی یکصد سال گذشته بخش بزرگی از هزینه‌های مالی و جانی کشورمان بخصوص در دوران جنگ را جانانه پرداخته است شایسته نیست که مردمانش و پیکرش اینگونه زخم خورده رها شوند.»

حمایت فرهنگیان از اعتراضات
همچنین چهارشنبه 30 تیر، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، گروه اتحاد بازنشستگان، اتحادیه آزاد کارگران، سندیکای کارگران شرکت واحد و جمعی از فعالین مدنی با اعلام بیانیه‌هایی از «روزهای خونین خوزستان» سخن گفتند و حمایت خود را از خوزستان اعلام کردند.

بیانیه 250 فعال سیاسی و مدنی
فعالان سیاسی، اجتماعی، صنفی، حقوق بشری نیز در بیانیه‌ای در حمایت از مطالبات مردم خوزستان اعلام کردند: «اعتراضات پردامنه و مکرر که هربار در گوشه ای از ایران شاهد آن هستیم نه توطئه استکبار است و نه حاصل تحریک دیگران. این اعتراضات ناشی از تجمیع بحران های ساختاری در نظام حکمرانی است.»

در بیانیه آمده است: «این حق غیر قابل کتمان مردم ناراضی است تا در شرایط فقدان مطبوعات و رسانه های آزاد و محرومیت از احزاب و تشکل های مستقل و منتقد با تشکیل اجتماعات و تظاهرات خیابانی دردهای شان را فریاد بزنند و داد خواهی کنند.»

علاوه بر این بیانیه‌ها، شمار زیادی از کاربران رسانه‌های اجتماعی، زندانیان سابق سیاسی، مادران داغدار کشته‌شدگان 25 آبان، خانواده‌های زندانیان سیاسی، کارگردانان مستند سینمای ایران و گروه‌های مختلف فعال دیگر، از اعتراضات مردم در خوزستان حمایت و سرکوب مردم توسط نیروهای امنیتی را محکوم کردند.

این اعتراضات از پنجشنبه 24 تیر، در شهر حمیدیه آغاز و با پیوستن مردم از شهرهای مختلف سوسنگرد (خفاجیه)، هویزه (حویزه)، ماهشهر (معشور)، شادگان (فلاحیه)، خرمشهر (محمره)، شوش (سوس) و بسیاری دیگر از مناطق اهواز به‌رغم کشته و زخمی شدن معترضان عرب همچنان ادامه دارد.